کتابخانه‌های دنیا به سمت عرضه کردن «تجربه» حرکت می‌کنند
کتابخانه‌های دنیا به سمت عرضه کردن «تجربه» حرکت می‌کنند

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی ذاکری امروز _چهارشنبه یازدهم بهمن_ در هفتمین نشست شهراندیشی با موضوع «کتابخانه آینده، آینده کتابخانه ها» اظهار کرد: کتابخانه‌های دنیا به سمت عرضه کردن تجربه حرکت می‌کنند، البته طراحی تجربه که افراد از آن لذت ببرند، کار بسیار سختی است. وی با طرح این […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی ذاکری امروز _چهارشنبه یازدهم بهمن_ در هفتمین نشست شهراندیشی با موضوع «کتابخانه آینده، آینده کتابخانه ها» اظهار کرد: کتابخانه‌های دنیا به سمت عرضه کردن تجربه حرکت می‌کنند، البته طراحی تجربه که افراد از آن لذت ببرند، کار بسیار سختی است.

وی با طرح این سوال که چند درصد از مردم یک کشور وقتی شک می‌کنند، سراغ کتابخانه ها می‌روند گفت: پاسخ این سوال پیرامون شک و ندانستن انسان‌ها در عصری که نامش عصر پسا حقیقت است و در آن زندگی می‌کنیم، بسیار مهم است.

ذاکری تصریح کرد: کتابخانه ها با عرضه تجربه می‌توانند کسانی را که کتاب نمی‌خوانند و یا مردد هستند، ترغیب به کتابخوانی کنند.

به گفته وی صنعت ترغیب که تجربه پیش نیاز آن است، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با تاکید بر اهمیت نقش کتابخانه ها و همه نهادهای عمومی در جامعه که مسئول آموزش هستند افزود : اگر کشور هند مرکز IT دنیا شده است ، به دلیل آن است که هندوستان رتبه نخست سرانه مطالعه ۱۱۲ دقیقه را در جهان دارا است.

ذاکری با بیان اینکه در عصر پسا حقیقت همه چیز در رسانه‌ها متولد می‌شود و در رسانه می میرد اظهار کرد: رسانه‌ها این قدرت را دارد. که هر چیزی را به خورد شما بدهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه اگر زمان زیادی در بستر شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام صرف می‌کنیم، برده آن شبکه اجتماعی محسوب می‌شویم گفت: از تأثیرات مخرب فناوری بر انسان این است که می‌خواهند توجه و تمرکز ما را بگیرند، به همین دلیل است که هویت ما با گوشی تلفن همراه گره خورده است.

به گفته وی در عصری زندگی می‌کنیم که تمرکز وجود ندارد، تمرکز داشتن کمیاب‌ترین متاع محسوب می‌شود.

ذاکری ادامه داد: قطعاً در آینده میان مدت تورهایی برگزار می‌شود که انسان‌ها را به سفرهایی منهای فناوری خواهند برد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه وظیفه مهم کتابخانه ها در عصر پسا حقیقت این است که فضاهایی را ایجاد کند تا انسان‌ها به صورت عمیق با مسأله ای آشنا شوند، ادامه داد: زیرا انسان‌ها در آینده توان عمیق شدن و تفکر انتقادی را از دست خواهند داد.

وی تصریح کرد: کتابخانه ها باید در آینده کلبه جنگلی داشته باشند تا تجربه واقعی یادگیری برای انسان‌ها فراهم شود.

ذاکری با بیان اینکه دیگر رسالت کتابخانه ها در آینده ایجاد فرصتی برای تجربه عمیق است، گفت: فضای کالبدی کتابخانه ها در آینده باید شبیه فضای طراحی شده مجموعه قلب شهر در اصفهان باشد، در آینده قطعاً کتابخانه ها باید تبدیل به اتاق نشیمن شهرهای مدرن شود.

ذاکری با اشاره به دیگر ویژگی‌های کتابخانه ها در آینده همچون محلی برای ملاقات آینده، فضایی برای کسب و یادگیری تجربی گفت: اگر پاسخ شما به سه سوال آیا کتابخانه های شما تجربه عرضه می‌کند؟، آیا کتابخانه شما به رسالت خود در دوران پسا حقیقت عمل می‌کند؟، آیا کتابخانه های شما پلتفرم شده است؟، خیر باشد، کتابخانه های شما کتابخانه قرن بیستمی است و هیچ کارکردی ندارد.

وی با اشاره به اینکه هر گونه محدود کردن در فضای مجازی نتیجه عکس دارد، گفت: محدودیت را فقط می‌توان برای کسانی که به سن قانونی نرسیده‌اند اعمال کرد، اما می‌توان در مدارس و کتابخانه ها تجربه اینکه بدون فناوری هم می‌توان زندگی کرد، به تصویر کشید.

به گزارش ایمنا، در ادامه شماری از کتابداران، تسهیل گران و ترویج کنندگان کتاب پیشنهادات و دیدگاه‌های خود را از جمله برگزاری اردوهای دانش آموزی در انتشارات به جای برگزاری نمایشگاه کتاب در مدارس، ارتقای شاخص‌های علمی و دانش کتابدارها، ضرورت تبیین چگونگی رفتار تسهیل گران کتاب، اهمیت تدوین دوره‌های تجربه نگاری و دانش نگاری برای کتابداران، ارائه گزارشی از فعالیت فرانهادی کتابخانه های شهرداری و ایجاد کتابخانه در زندان و بیمارستان، نبود حمایت از ترویج کنندگان کتاب، ضرورت تغییر نگاه در فعالیت کتابخانه ها از کل به جز، راه اندازی باشگاه شهر اطلاعاتی از سوی شهرداری بیان کردند