شهردار سابق کابل هنوز در سر کار حاضر می‌شود/دو پادشاه در یک اقلیم
شهردار سابق کابل هنوز در سر کار حاضر می‌شود/دو پادشاه در یک اقلیم
داوود سلطان‌زی، شهردار ۶۶ ساله کابل که از سوی دولت اشرف غنی منصوب شده بود؛ در دوران طالبان هم به کارش ادامه می‌دهد. او می‌گوید: من در قبال مردم وظیفه‌ای دارم و نمی‌توانم بی‌ملاحظه آن را کنار بگذارم

به گزارش آرمانشهر به نوشته روزنامه ایندیپندنت، گرچه طالبان حمدالله نعمانی را به عنوان شهردار جدید کابل معرفی کرده است اما سلطان‌زوی که در دوران اشرف غنی، رئیس‌ جمهوری وقت افغانستان منصوب شده بود، همچنان به محل کارش مراجعه می‌کند. در واقع این دو مرد دفتر کارشان در کابل را با یکدیگر به اشتراک گذاشتند.

نعمانی در دوران اولین حاکمیت طالبان در اواخر دهه ۹۰ میلادی، شهردار کابل بود. پس از آنکه طالبان در اواسط اوت کنترل افغانستان را به دست گرفت، هزاران تن از جمله رئیس‌جمهوری ، وزرا، فعالان و شهروندان عالی برای فرار از این کشور تلاش کردند.

ظاهرا طالبان با سلطان‌زوی که شهروند سابق آمریکاست تماس گرفته و به او قول داده که امنیتش تامین باشد. او به سرعت به محل کارش بازگشت و اطمینان حاصل کرد که وظایفی از جمله جمع‌آوری زباله و تدابیر بهداشتی بی‌وقفه ادامه می‌یابد.

سلطان‌زی، شناخته‌شده‌ترین چهره از دولت ساقط شده افغانستان است که همچنان در سمتش مانده است. او در سال ۲۰۲۰ به عنوان شهردار منصوب شد.

او به تازگی در گفت‌وگو با وال استریت ژورنال گفت: این مسوولیتی است که شما نمی‌توانید بی‌پروا آن را کنار بگذارید و بگویید “خب من این مردم را دوست ندارم.” من برای خدمت به این شهر منصوب شدم و هنوز هم به این شهر خدمت می‌کنم.

سلطان‌زوی با تاکید بر اینکه در سیاست‌های طالبان نقشی ندارد، گفت: اینجا هستم چون مقابل مردم کابل مسوولیت دارم و تصمیم گرفته‌ام به کارم ادامه دهم. بعضی از اعضای طالبان که ملاقات کرده‌ام، اهل مدارا هستند. من با همه ملاقات نداشته‌ام و قطعا افراد دیگری هستند اما کسانی که من دیده‌ام بسیار مودب و بسیار فهمیده بوده‌اند.

داوود سلطان‌زوی که خلبان تجربی است و در آمریکا آموزش دیده بود، بعد از حملات یازده سپتامبر در سال ۲۰۰۱ برای کمک به دولت پسا طالبان به افغانستان بازگشت. او متولد کابل است و در اوایل دهه ۸۰ میلادی مقابل نیروهای شوروی جنگید. او در سال ۲۰۱۴ پاسپورت آمریکایی خود را کنار گذاشت. همسر و فرزندان او که در آمریکا ساکن هستند، از این تصمیم او برای خدمت به افغانستان استقبال کردند.

در همین حال، نعمانی که شهردار جدید کابل است، می‌گوید که رهبری طالبان مشکلی با سلطان‌زوی ندارد. او گفت: هر که صادقانه خدمت کرده و سابقه خوبی داشته باشد، که این شامل شهردار، معاون شهردار و دیگر مدیران می‌شود، همگی دوستان ما هستند و ما تغییری در این پست‌ها ایجاد نکرده‌ایم.

با این حال طالبان به زنان شاغل در شهرداری کابل گفته است که در منزل بمانند.