نقش حیاتی سپاه در میدان عمل ثابت شده است/ تخفیف ۵۰ درصدی عوارض نوسازی در اصفهان
نقش حیاتی سپاه در میدان عمل ثابت شده است/ تخفیف ۵۰ درصدی عوارض نوسازی در اصفهان

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز _چهارشنبه بیست‌وپنجم بهمن_ در برنامه رادیویی «بی‌واسطه با مردم» ضمن تبریک اعیاد شعبانیه به شهروندان به‌ویژه سپاهیان و جانبازان و با اشاره به سخن حضرت امام خمینی (ره) اظهار کرد: اگر سپاه نبود، کشور هم نبود، این موضوع علاوه بر زمان حیات […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز _چهارشنبه بیست‌وپنجم بهمن_ در برنامه رادیویی «بی‌واسطه با مردم» ضمن تبریک اعیاد شعبانیه به شهروندان به‌ویژه سپاهیان و جانبازان و با اشاره به سخن حضرت امام خمینی (ره) اظهار کرد: اگر سپاه نبود، کشور هم نبود، این موضوع علاوه بر زمان حیات ایشان، پس از آن نیز در دوران فعلی در میدان عمل اثبات شده است.

وی ضمن عذرخواهی از شهروندان به‌ویژه راهپیمایان ۲۲ بهمن در میدان امام (ره) گفت: به‌عنوان بخشی از کار نتوانستیم حق میزبانی را در این روز ادا کنیم، زیرا اشکال و غفلتی پیش آمد که در حال پیگیری است؛ بوی نامطبوع که در اثر کوددهی فضای سبز وجود داشت، در صورتی که باید در زمان یا نوع کود دقت می‌شد.

شهردار اصفهان تصریح کرد: روز گذشته اتفاق خوبی در شهر رخ داد و دستگاه حفار خط دو قطار شهری به ایستگاه امام حسین (ع) رسید و الحاق تقاطع خط یک و دو در میدان امام حسین (ع) صورت گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در روز ولادت حضرت اباعبدالله (ع) تی‌بی‌ام خط دو متروی اصفهان وارد ایستگاه امام حسین (ع) شد و این اتفاق نوید آن را داد که می‌توانیم تا پایان سال آینده از فاز نخست خط دو مترو بهره‌برداری کنیم.

نقش حیاتی سپاه در میدان عمل ثابت شده است/ تخفیف ۵۰ درصدی عوارض نوسازی در اصفهان

سوال شهروندان و پاسخ مسئولان

بخش دیگر این برنامه به پرسش شهروندان و پاسخ مدیران شهری اختصاص یافت.

سرانه فضای سبز و ورزشی محله عاشق‌‎آباد تکمیل است

شهروند: در منطقه ۱۲، خیابان عاشق‌آباد ساکن هستم، در این محله کمبود امکانات تفریحی و رفاهی وجود دارد، برای استفاده از امکانات تفریحی مجبور به پیمودن مسیر طولانی هستیم.

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان: سعی کردیم در دوره ششم مدیریت شهری تاکید بیشتری بر محله‌محوری داشته باشیم و در هر منطقه به تشخیص مدیر منطقه و مسئله‌شناسی بر چند محله تمرکز ویژه داشته باشیم؛ عاشق‌آباد جزو محلاتی است که رسیدگی زیادی در آن انجام شده است.

علی‌اکبر رسالت، مدیر منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان: با توجه به نیازهایی که معتمدان محل بیان می‌کنند، برای آن‌ها بودجه سالانه در نظر گرفته و اقداماتی رفاهی و تفریحی انجام می‌شود، حدود دو ماه پیش در محله عاشق‌آباد یک ورزشگاه افتتاح شد.

در این محل سه پارک محلی وجود دارد و سرانه فضای سبز تکمیل است، همچنین دو فرهنگسرا وجود دارد.

در راستای ظرفیت گردشگری این محل بررسی‌های لازم انجام می‌شود.

مشکلات ورودی حکیم فرزانه پیگیری می‌شود

شهروند: تقاطع حکیم فرزانه در میدان استقلال قابل تردد نیست و تصادفات زیادی رخ می‌دهد، علاوه بر این مشکل برای سایر مشکلات خیابان حکیم فرزانه از جمله حمل‌ونقل عمومی هیچ اقدامی انجام نمی‌شود.

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان: ۵۰ دستگاه ون خریداری شده که تعدادی هنوز تحویل داده نشده است، یکی از اهداف خرید ون اتصال محلاتی به خطوط مترو و اتوبوس است که امکان تردد اتوبوس در آن‌ها وجود ندارد، احتمالاً با توجه به اولویت‌ها این محله شامل این قضیه نشده است، اما به‌تدریج تمام محلات از طریق ون به خطوط اصلی متصل خواهد شد.

موقعیت زمین ۱۸ هکتاری دهنو به گونه‌ای است که اگر مالکان توافق کنند، ارزش افزوده زیادی برای محله ایجاد می‌کند، بنابراین از مالکان خواهش می‌کنم به کمک شهرداری بیایند تا مشکل محله رفع شود.

محمدرضا طبیبی، مدیر منطقه ۲ شهرداری اصفهان: از حدود چهار ماه گذشته خطوط ون در محله دهنو راه‌اندازی شده است، خیابان حکیم فرزانه نیز قسمتی از همان محله است، اما به دلیل تعداد کم ون‌ها و جلوگیری از افزایش سرفاصله، در این خیابان ایستگاه نداریم که امیدوارم با پیگیری‌های انجام شده، تعداد دیگری ون به دست ما برسد، البته خیابان حکیم فرزانه کمتر از یک پنجم محله دهنو جمعیت دارد.

خیابان حکیم فرزانه قبل از احداث تقاطع غیر همسطح استقلال، به‌عنوان یکی از ورودی‌های محله دهنو بوده است، اما با توجه به محل قرارگیری دوربرگردان، فاصله میان دوربرگردان و خیابان حکیم فرزانه کم است؛ سال گذشته با توجه به استاندارد نبودن این فاصله ورودی خیابان بسته شد، اما مجدد با درخواست‌های مردمی بازگشایی شد، البته تمهیدات ایمنی نیز در نظر گرفته شده است.

با توجه به اینکه ورودی از لحاظ استاندارد مشکل دارد، باید بسته شود؛ خیابان حکیم فرزانه ضلع غربی فضای سبز معروف ۱۸ هکتاری دهنو است که با همت اهالی که حدود ۲۵۰ مالک دارد، پیگیری می‌شود، مقرر شد تا در کمیسیون ماده ۵ مطرح شود.

اگر طرح جدید ۱۸ هکتاری مصوب شود، اتصال خیابان حکیم فرزانه از طریق میدان استقلال قطع می‌شود.

پسماند سبز شهر اصفهان به بازیافت تبدیل می‌شود

شهروند: با توجه به اینکه شهرداری باید سهمی در هوای پاک داشته باشد، در حال حاضر شاهد تخلیه تنه درختان هرس شده مقابل درِ کارگاه‌ها برای سوزاندن هستیم که موجب آلودگی می‌شود.

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان: شاخه‌هایی که بریده می‌شود، قیمت و ارزش دارد و امکان ندارد در حاشیه شهر رها شود، درختانی که مشاهده کرده‌اید مربوط به محدوده اصفهان نیست، چراکه در سازمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مجید عرفان‌منش، مدیرعامل سازمان فضای سبز شهرداری اصفهان: سال جاری سومین سالی است که به‌منظور جوان‌سازی درختان توت و رفع خطر از سایر درختان هرس پلارد درختان شهر انجام می‌شود، سال گذشته به‌صورت گسترده در بخشی از شهر انجام شد و سال جاری مابقی شهر انجام می‌شود.

برای هرس درختان از آذر تا اسفند فرصت داریم، درختانی که سال گذشته هرس نشد را در سال جاری دستورالعمل درختان توتی که میوه می‌دهند و موجب آلودگی و لغزندگی مسیرمی‌شود ارسال شده است.

تمام پسماند سبزی که حاصل از هرس است به‌طور کامل بازیافت می‌شود، سرشاخه‌ها در اختیار سازمان مدیریت پسماند قرار می‌گیرد و از طریقی دستگاه‌هایی که در اختیار دارند به چیپس چوب تبدیل و برای تولید نئوپان و سایر سازه‌های چوبی استفاده می‌شود، درواقع یک بازار اقتصادی مهم را در اختیار دارد.

علاوه بر این با یک شرکت دانش‌بنیانی قراردادی منعقد شده و سایر چوب‌های شهری تبدیل به سرکه چوب می‌شود که برای بهبود شرایط خاک استفاده می‌شود.

ممکن است در حاشیه شهر ضایعاتی وجود داشته باشد که مربوط به پسماند فضای سبز شهر اصفهان نیست.

هرس درختان در منازل سال جاری به‌طور محدود انجام می‌شود، چراکه این ظرفیت در اختیار عرصه فضای سبز شهری است و با توجه به تقاضای بالا توان اینکه به تمام شهروندان در این رابطه خدمات ارائه شود وجود ندارد.

برای احیای یک اصله درخت در میدان امام حسین (ع) تا اسفند تلاش می‌شود و اگر نتیجه حاصل نشد، درخت دیگری را جایگزین آن می‌کنیم.

شهروندان اصفهانی برای پرداخت عوارض تا هفته آینده دست نگه دارند

شهروند: نرخ عوارض خودرو و نوسازی در سال جاری چند برابر شده است، به‌عنوان شهروند خوش حساب بودم، اما مجدد پیامک ارسال شده است.

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان: شهروندانی که پیامک دریافت کرده‌اند، این مبلغ را پرداخت نکنند، زیرا تا یک هفته آینده پیامک جدیدی برای آن‌ها ارسال می‌شود.

مبنای عوارضی که شهرداری اعلام می‌کند، ارزش معاملاتی املاکی است که توسط کارگروهی زیر نظر اداره مالیات به شهرداری اعلام می‌شود، نرخ مبنا در فرمولی قرار داده می‌شود که خروجی آن عوارض اعلام شده است.

مبنایی که اعلام شد در اختیار شهرداری نبود، در نتیجه خروجی غیر قابل انتظار بود، پس از اینکه پیامک ارسال و بازخوردها دریافت شد، لایحه‌ای را تقدیم شورای اسلامی شهر کردیم و شورا نیز همراهی کرد، حدود ۵۰ درصد به این عوارض تخفیف اختصاص داده شد، علاوه بر این جرایم بخشیده شد و مهلت پرداخت نیز تا فروردین ۱۴۰۳ تعیین شد.

محسن گلی، مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان: اعداد طبق قانون ابلاغی بود، اما با توجه به تفاوتی که این اعداد با سال گذشته داشت، منجر به تنظیم این لایحه شد.

عوارض نوسازی از سال ۱۳۴۹ برقرار شده است و همه ساله در قانون بودجه کل کشور تصمیم‌گیری می‌شود؛ این افزایش قیمت بر اساس قانون درآمد پایدار بود و دستورالعمل وزیر که مبنای محاسبه عوارض را سال ۱۴۰۱ قرار دادند، تا پیش از این مبنا بر قیمت‌های سال ۹۳ بود.

بر اساس بررسی‌های انجام شده، پیشنهادی به شورای اسلامی شهر مطرح، در قالب لایحه‌ای ارائه و به نحوی تنظیم شد که ضمن رعایت مقررات و دستورالعمل، از طریق مواردی همچون کاهش بهای خدمات پسماند این اعداد تا حدود ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد.

نقش حیاتی سپاه در میدان عمل ثابت شده است/ تخفیف ۵۰ درصدی عوارض نوسازی در اصفهان

امنیت مسافران نوروزی باید تأمین شود

شهروند: پیشنهاد می‌کنم برای ساماندهی مسافران نوروزی، ستادی با عنوان میزبانان افتخاری دایر شود تا اصفهانی‌ها میزبان مسافران باشند.

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان: ستاد خدمات سفر شهر اصفهان از ماه‌های گذشته تشکیل شده است و طبق تجارب سال‌های گذشته اقدامات مربوط به آن انجام می‌شود؛ هفته گذشته آخرین مسائل در ستاد بررسی شد و برای استقبال از مهمانان آماده هستیم.

این پیشنهاد خاص حاکی از روحیه مهمان‌نوازی مردم اصفهان است؛ برای اسکان هرساله این کار از طریق اتحادیه املاک انجام می‌شود، چرا که احتیاج به نظم دارد و امنیت مسافران نوروزی باید تأمین شود.

شهروندانی که علاقه‌مند میزبانی هستند، می‌توانند از طریق اتحادیه املاک، ثبت‌نام و مشخصات ملک خود را ثبت می‌کنند؛ البته پیشنهاد این شهروند چیزی فرا تر از این مورد بود و باید توسط اداره فرهنگی اجتماعی شهرداری بررسی شود.

به هرحال از این روحیه مهمان‌نوازی بر خلاف چیزی که به اشتباه درباره اصفهانی‌ها گفته می‌شود، تشکر می‌کنم.

مهدی بقایی، معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان: خانه‌های استیجاری در اصفهان از چند سال گذشته تا کنون فعال است، سال جاری برای تأمین مباحث امنیتی با اداره میراث هماهنگ شده است تا این خانه‌های استیجاری همان خانه‌های مسافر ثبت شده در میراث نیز باشد.

پیشنهاد این همشهری قابل بررسی است و شاید قابلیت اجرا در پلتفرم «اصفهان من» را داشته باشد.