مشارکت اجتماعی کلید موفقیت طرح‌های شهری استوکتون
مشارکت اجتماعی کلید موفقیت طرح‌های شهری استوکتون

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، امروزه ضرورت مشارکت شهروندان در بهبود وضعیت کالبدی و اجتماعی بر کسی پوشیده نیست. تجربه کشورهای مختلف جهان در طرح‌های توسعه شهری نشان می‌دهد که اجرای موفقیت‌آمیز بسیاری از طرح‌ها در گرو مشارکت مردمی و نهادهای محلی است. شهریار تبریز/مهراب محرابی‌نیا: مشارکت مردم در تمامی فعالیتهای اجتماعی از جمله […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

امروزه ضرورت مشارکت شهروندان در بهبود وضعیت کالبدی و اجتماعی بر کسی پوشیده نیست. تجربه کشورهای مختلف جهان در طرح‌های توسعه شهری نشان می‌دهد که اجرای موفقیت‌آمیز بسیاری از طرح‌ها در گرو مشارکت مردمی و نهادهای محلی است.

شهریار تبریز/مهراب محرابی‌نیا: مشارکت مردم در تمامی فعالیتهای اجتماعی از جمله برنامه‌ریزی شهری و شهرسازی امری است است که در تمامی جوامع مورد پذیرش واقع شده و روز به روز بر اهمیت آن افزوده می‌شود. تجربه نشان داده است که بکارگیری استعدادهای مردمی موجب بروز ابتکارها و خلاقیت‌ها می شود که در شرایط عادی تصور نمی‌شود. از دیگر پیامدهای مثبت مشارکت شهروندان می‌توان به مواردی از قبیل کاهش هزینه، پایداری پروژه‌ها، بهبود طراحی در پروژه، تضمین موفقیت برنامه‌ها، افزایش موفقیت پروژه‌ها، انتخاب گزینه‌های مناسب با شرایط و نیازهای مردم و افزایش کارایی و افزایش بهره‌وری اشاره نمود.

آموزش و فرهنگ‌سازی برای افزایش مشارکت اجتماعی و ارتقاء حس مسئولیت‌پذیری در شهروندان با تکیه بر شیوه‌های فن‌آورانه و همچنین بهره‌گیری از شیوه‌های تطبیقی در سطح بین‌المللی و بهره‌مندی از نظرات و ایده‌های متخصصین به موفقیت هر چه بیشتر پروژه‌های شهری می‌انجامد.

شهر استوکتون در کالیفرنیا با روحیه افزایش پاکیزگی شهری و مسئولیت زیست‌محیطی، جان تازه‌ای به ابتکار شهر پاک خود دمیده است. هدف از این پروژه کاهش قابل توجه انباشت زباله و تخلیه غیرقانونی در سطح شهر، ایجاد محیط شهری تمیزتر و جذاب‌تر است. این ابتکار یک سرمایه‌گذاری مشترک است که با همکاری شهرداری، اداره خدمات عمومی، اداره پلیس استاکتون، مدیریت زباله و به ویژه داوطلبان جامعه در حال اجرا است  که مشتاق هستند در بهبود شهر خود مشارکت کنند. روحیه مشارکتی ناشی از ابتکار شهر پاک استاکتون نمونه‌ای از یک رویکرد آینده‌نگر برای مدیریت محیط زیست شهری است.

ابتکار شهر پاک استاکتون

با ارائه این طرح، اکتبر ۲۰۲۳ فعالیت‌های متعددی را با رویدادهای خاص با هدف گردهم آوردن اعضای جامعه برای مشارکت فعال در پروژه‌های پاکسازی و زیباسازی شاهد بوده است. در میان آنها، رویداد زیباسازی پارک باکستر در ۲۲ مهر نمونه‌ای از مشارکت مدنی است. در این رویداد داوطلبان گرد هم می‌آیند تا نیمکت‌ها و میزها را نقاشی‌کنند و زباله‌های رهاشده در اطراف فضای سبز را جمع‌آوری کنند.

علاوه بر این، این ابتکار یک رویداد بازیافت را در ۲۹ مهرماه برنامه‌ریزی کرده است که بر جمع‌آوری زباله‌های الکترونیکی، لاستیک‌ها، تشک‌ها و لوازم خانگی و سایر موارد تمرکز دارد. این رویداد بر تعهد شهر مبنی بر ترویج بازیافت و دفع مناسب زباله تاکید می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که مواد خطرناک به درستی مدیریت می‌شوند تا از خطرات بالقوه برای محیط زیست جلوگیری شود.

ابتکار شهر پاک علیرغم تأثیرگذاری محلی یک روند جهانی از حرکت شهرها را نیز منعکس می‌کند که گام‌های قاطعی برای مبارزه با آلودگی و ارتقاء زیبایی‌شناسی شهری برمی‌دارند. رویکرد استاکتون در راستای پرداختن به چالش‌های زیست‌محیطی مشارکت اجتماعی را برای تقویت مسئولیت‌پذیری اجتماعی در قبال حفظ محیط شهری پاک و پایدار ترویج می‌دهد.

شهر استوکتون از طریق پلتفرم‌هایی مانند Volunteer Match با ساکنان خود در ارتباط است و افراد و گروه‌ها را تشویق می‌کند تا داوطلبانه در جمع‌آوری زباله و پروژه‌های زیباسازی شهری سازماندهی شده مشارکت داشته باشند. این پلتفرم فرصت‌های داوطلبانه مختلف را توضیح داده و نحوه مشارکت افراد جامعه را در رویدادهای آتی نشان می‌دهد.

در حالی که ابتکار شهر پاک درتشویق مشارکت اجتماعی و رسیدگی به مسائل مدیریت پسماند گام‌هایی برداشته است، اما بر ضرورت رویکرد مشارکتی برای مقابله با چالش‌های زیست‌محیطی شهری نیز تاکید می‌کند. هم‌افزایی بین مقامات شهری، نهادهای مدیریت پسماند و جامعه می‌تواند به عنوان الگویی برای شهرهایی که به دنبال ترویج فرهنگ مسئولیت زیست‌محیطی و مشارکت مدنی هستند به شمار آید.

_____________________

منبع:

https://citymonitor.ai/sustainability/pollution/community-collaboration-stockton-clean-city-initiative