تمامی فرآیندهای پیچیده و مبهم در شهرداری باید شفاف شود
تمامی فرآیندهای پیچیده و مبهم در شهرداری باید شفاف شود

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر سید عبدالرزاق موسوی رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در یکصدو پنجاه یکمین جلسه شورای اسلامی شهر شیراز گفت: در این هفته روزهای  مهمی را در تقویم داریم.۱۳ مهرماه روز نیروی انتظامی، ۱۴ مهرماه روز دامپزشکی و روز جهانی معلم، شانزدهم مهر ماه روز جهانی کودک، هفدهم مهرماه مصادف با اربعین حسینی […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر سید عبدالرزاق موسوی رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در یکصدو پنجاه یکمین جلسه شورای اسلامی شهر شیراز گفت: در این هفته روزهای  مهمی را در تقویم داریم.
۱۳ مهرماه روز نیروی انتظامی، ۱۴ مهرماه روز دامپزشکی و روز جهانی معلم، شانزدهم مهر ماه روز جهانی کودک، هفدهم مهرماه مصادف با اربعین حسینی است و هجدهم مهر هم روز جهانی پست است. همه این روزها هر کدام در جای خود مهم هستند.
اما در این میان اربعین حسینی موضوع دیگری است. فرهنگ، باور و اعتقاد ماست. ماه محرم و صفر ماه‌های حزن و اندوه و مصیبت خاندان عصمت و طهارت است. اربعین امسال در شرایط خاصی برگزار می شود، بیماری کرونا شرایط جدیدی را برای ما ایجاد کرده است. اما اینها هیچکدام مانعی در عرض ارادت عاشقان و محبان اباعبدالله نیست. این را مردم به خوبی نشان داده اند. بنابراین همه ما در حد توان باید تلاش کنیم تا این ایام و مناسبت ها را گرامی بداریم و انشاالله در اعمال و رفتار هم راه و روش و سیره امام حسین علیه السلام و اصحاب ایشان را دنبال کنیم. از تلاش های عزیزان در شهرداری در گرامی داشت و بزرگ داشت ایام محرم و عزاداری امام حسین علیه السلام تشکر می کنم. عملکرد شهرداری در بزرگداشت ایام محرم در امسال قابل تقدیر بود.
شانزدهم مهرماه روز ملی کودک است. یکی از شعارهایی که شورای پنجم داشت در بودجه هم اعتبار خاصی برای آن پیش‌بینی کرد موضوع شهردوستدار کودک در برنامه ریزی های شهرداری بود. به همین مناسبت هم طرح شهر دوستدار کودک به طور جدی دنبال شد. همین جا از همکار محترم سرکار خانم دودمان به خاطر پیگیری‌هایی که در این زمینه داشتند، صمیمانه تشکر می کنم و امیدوار هستم که این طرح بتواند به سرانجام خوبی برسد. سرمایه گذاری برای کودکان و ساختن شهری که کودکان بتوانند در آن با آسایش و امنیت زندگی کنند و تربیت شوند، مهارت بیاموزند، وظیفه همه دستگاهها و متولیان تعلیم و تربیت و فرهنگ این شهر است. شورای اسلامی شهر نیز وظیفه خود می‌داند در این مسیر و برای تربیت شهروندی شایسته با دستگاه‌های متولی همکاری و همراهی نماید.
روز ۱۴ مهرماه روز جهانی معلم است. این روز را هم به همه معلمان تبریک عرض می کنیم. در تقویم ما به مناسبت شهادت شهید بزرگوار آیت الله شهید مطهری هفته معلم در اوایل اردیبهشت ماه نامگذاری شده است. البته همین جا به این نکته اشاره کنم که مشکلات جامعه فرهنگیان و معلمان مشکلات معیشتی آنان موضوع جدی است که متاسفانه تاکنون هم حل نشده است. به ویژه بازنشستگان آموزش و پرورش که از محرومیتی دوچندان رنج می برند و متاسفانه وعده‌ های دولت هم تاکنون عملی نشده است. جامعه ما و همه ما مدیون فرهنگیان و معلمان هستیم و توسعه شهر استان و کشور علیرغم رشد روز افزون فناوری و تکنولوژی در گرو وجود و حضور معلمان شایسته است.
روز دامپزشکی و روز جهانی پست را هم به همه دست اندرکاران این دو مجموعه تبریک عرض می نماییم.
اما موضوعی که لازم است به صورت خاص در مورد آن صحبت شود، روز نیروی انتظامی است. سیزدهم مهرماه به نام روز نیروی انتظامی نامگذاری شده است. قرار بود که امروز در خدمت فرمانده نیروی انتظامی استان و جمعی از عزیزان نیروی انتظامی باشیم که اعلام شد مراسم هفته نیروی انتظامی به احترام ایام سوگواری اربعین و ماه صفر به بعد از از ماه صفر موکول شده است و بنابراین انشالله در آن فرصت در خدمت آنان خواهیم بود. برخورداری از امنیت اجتماعی مطلوب یکی از حقوق قانونی و شهروندی همه شهروندان است. در سایه امنیت، امکان زندگی اجتماعی و آسایش شهروندان فراهم خواهد شد. بدون برخورداری از امنیت پایدار امکان برخورداری از زندگی اجتماعی امکان پذیر نیست. نقش نیروی انتظامی در تامین امنیت عمومی و امنیت اجتماعی مناسب منحصر به فرد بوده و خواهد بود. تلاش های نیروی انتظامی علیرغم همه محدودیت‌ها و مشکلات موجب ایجاد آسایش و امنیت و آرامش شهروندان است. مجموعه شهرداری و نیروی انتظامی در تعامل و ارتباط تنگاتنگ با هم حوزه‌های فعالیت مشترکی را دارند. خوشبختانه در طول این دوره رابطه بسیار خوبی بین شورای اسلامی شهر شهرداری و نیروی انتظامی وجود داشته و انشالله با قوت بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد. همین جا هم از تلاشهای شهردارمحترم، دوستان در کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا و به ویژه رییس محترم کمیسیون در جهت تقویت تعامل، همکاری بیشتر شورا، شهرداری و نیروی انتظامی تشکرمی کنم و انشاله شاهد تقویت هرچه بیشتر این همکاری باشیم. همکاری سازمان‌های خدمات رسان در شهر موجب افزایش بهره وری و توانمندی بیشتر سازمانها و کاهش هزینه های اداره شهر و تامین بیشتر حقوق مردم خواهد شد.
سه نکته هم در مورد شورا و شهرداری عرض کنم:
نکته اول) به مناسبت ارائه طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها و طرح تاسیس سازمان خدمات روستایی و شهری که توسط تعدادی از نمایندگان درمجلس ارائه شده است، عرض کنم. این دو طرح موجبات تضییع بیشتر حقوق مردم و تضعیف شوراها خواهد شد. هر دو طرح به ویژه طرح اصلاح قانون انتخابات در تعارض با قانون اساسی و منافع مردم است. ازهمین طریق آمادگی خود را برای برگزاری نشستی با نمایندگان طراحان جهت بررسی ابعاد این طرح اعلام می کنیم.
نکته دوم) در موضوع راهکارهای کاهش تخلفات احتمالی در شهرداری و تسهیل و تسریع در خدمات رسانی به شهروندان جلسات خوبی برگزار و تصمیمات خوبی هم گرفته شد. از شهردار محترم درخواست می شود، در اجرای آنها دستور لازم را بدهند. یکی از مشکلات ما در شهرداری فرآیندهای پیچیده و بعضاً دارای ابهام ارائه خدمات است. حتماً باید چاره ای اندیشید و این فرآیندها اصلاح و شفاف شود. متأسفانه این ابهامات و پیچیدگیها به ویژه در موضوع باغات و املاک شهرداری سبب شده است، برخی سودجویان سوء استفاده نموده و برخی مدیران هم بی توجه به قانون و رعایت حقوق عمومی تبعیض آمیز و گزینشی عمل کنند، اقدامات سلیقه ای و رویه های متفاوت در مناطق شهرداری و سازمانها موجبات سردرگمی و تضییع حقوق عمومی و مردم را فراهم می کند. امید است، به نحوی عمل شود که روند تمامی فعالیت ها شفاف شود. از آنجا که به موجب مصوبه شورای اسلامی شهر، شهرداری موظف است، هر گونه پیشنهادی را در موضوع تغییر کاربری در کمیسیون ماده ۵ قبل از طرح در کمیسیون به تصویب شورای اسلامی شهر برساند ضروری است، شهرداری در اجرای این مصوبه اقدام نماید.
نکته آخر)  در موضوع تکالیف بودجه و مصوبات شورا و پروژه ها خطاب به شهردار محترم و همکاران ایشان عرض کنم و از اعضای محترم کمیسیون ها درخواست می کنم، در این جهت پیگیری کنند. انتظار داریم، در اجرای تکالیف و مصوبات و به ویژه پروژه ها، مدیران محترم شهرداری  با رعایت جدول زمانبندی عمل کرده و خود را پاسخگوی شورا بدانند. امروز بنا داشتیم، گزارش عملکرد تکالیف و مصوبات سال ۹۹ تا امروز را در صحن قرائت کنم که به دلیل کمی فرصت به جلسه  آینده موکول می‌شود. در این فاصله انتظار می رود، حوزه هایی که گزارش کامل عملکرد خود را نتوانسته اند برای شورا و  کمیسیون های مربوطه ارسال کنند، تا پایان هفته این کار را انجام دهند. بدیهی است، گزارش عملکرد به تفکیک حوزه ها درصحن قرائت خواهد شد.