ابزارهای فناورانه در جهت تجزیه و تحلیل چرخه عمر ساختمان
ابزارهای فناورانه در جهت تجزیه و تحلیل چرخه عمر ساختمان

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، مقررات جدید زیست محیطی که اخیراً در کشور فرانسه به تصویب رسیده و اجرا می شود، لایحه جدیدی است که بر ساخت و سازهای جدید حاکم بوده و جایگزین مقررات حرارتی ساختمان هاست. شهریار تبریز/آذر کریم‌زاده: در واقع، اکنون لازم است چرخه عمر ساختمان به طور کلی مورد تجزیه […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

مقررات جدید زیست محیطی که اخیراً در کشور فرانسه به تصویب رسیده و اجرا می شود، لایحه جدیدی است که بر ساخت و سازهای جدید حاکم بوده و جایگزین مقررات حرارتی ساختمان هاست.

شهریار تبریز/آذر کریم‌زاده: در واقع، اکنون لازم است چرخه عمر ساختمان به طور کلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و اثرات زیست محیطی در هر مرحله از عمر ساختمان ارزیابی شود. موضوع اصلی در زمینه مقابله با گرمایش جهانی، دستیابی به چالش های بلندپروازانه تعیین شده توسط قانون انرژی و آب و هوا تا سال ۲۰۵۰ است که بایستی بخش ساختمان نیز با وجود انتشار قابل توجهی از دی اکسیدکربن از این جهت ارزیابی گردد.

از جمله محورهای اصلی این آیین نامه جدید، کاهش تاثیر کربن ساختمان‌ها، ادامه بهبود عملکرد انرژی و تضمین خنکی و راحتی کاربران در طول تابستان‌های بسیار گرم است. از این پس، دیگر عملکرد یک ساختمان به سادگی در مرحله بهره برداری ارزیابی نمی شود، بلکه تمام مراحل عمر آن از استخراج مواد اولیه تا پایان عمر ساختمان در نظر گرفته می شود. بنابراین، تجزیه و تحلیل کامل چرخه عمر هنگام شروع پروژه های ساختمانی جدید ضروری است.  هفت مرحله ای که بایستی طبق این مقررات در نظر گرفته شود شامل : استخراج مواد خام، تولید مصالح و محصولات، حمل و نقل، اجرای عملیات ساخت و ساز، بهره برداری، نوسازی و بازسازی و در نهایت تخریب آن است.

از اینرو، بسیاری از استارت آپ ها اقدام به بررسی طول عمر ساختمان ها با ابزارها و نوآوری های جدید کرده اند از جمله استارت آپ “دیپکی” که اخیراً شرکت نوکو را که یکی از شرکت‌های تابعه ساخت و ساز فرانسه بنام “ونسی” بوده و متخصص در اندازه‌گیری ردپای کربن پروژه‌های ساختمانی است، به خود الحاق کرده است. به لطف این ادغام، این استارت آپ موقعیت خود را در تجزیه و تحلیل چرخه عمر کامل ساختمان ها تثبیت کرده است. پلتفرم “ساس” که مختص استارت آپ “دیپکی” است به سرمایه‌گذاران، مالکان و مدیران املاک و مستغلات کمک کرد تا عملکرد زیست‌محیطی، اجتماعی و دولتی دارایی‌های املاک و مستغلات خود را محاسبه و بهبود بخشیده و با انجام این کار، ارزش آن‌ها را افزایش دهند.  

در ماه مارس ۲۰۲۲، “دیپکی” افزایش سهام صندوق خود به ارزش ۱۵۰ میلیون یورو جهت تثبیت موقعیت خود را در این مورد اعلام کرد. این پروسه تامین مالی نه تنها امکان توسعه این استارت آپ را در سطح بین‌المللی می دهد، بلکه می‌تواند دریافت های راهبردی شرکت های رقابت کننده یا توسعه دهنده آجرهای تکنولوژیک مکمل را نیز اعمال کند. بدین ترتیب، با الحاق شرکت “نوکو”، که ردپای کربن یک پروژه ساخت و ساز یا بازسازی ساختمان را اندازه گیری و بهینه می کند، این استارت آپ پیشنهاد خود را با قرار گرفتن در بالاترین سطح در بالادست، تقویت می کند تا به سهولت تجزیه و تحلیل چرخه عمر کامل ساختمان ها را بررسی نماید.

ارزیابی ردپای کربن پروژه های ساخت و ساز

شرکت “نوکو” به عنوان ناشر نرم افزار “ساس”، متخصص در تخمین میزان ردپای کربن پروژه های ساختمانی است که از جمله پروژه های جدید، پروژه های بازسازی، نوسازی یا حتی پروژه های پایان عمر ساختمان ها است. این استارت‌آپ که در چهارچوب کارآفرینی درون سازمانی ایجاد شده است، در طی سه سال گذشته از حمایت گروه “ونسی” بهره برده است تا به یک مرجع شناخته شده حرفه ای تبدیل شود. به طور مشخص، این پلت فرم به شما امکان می دهد تا با سرعتی دقیق محاسبه ای مطمئن از ردپای کربن یک پروژه ساخت و ساز را انجام دهید. این داده‌ها برای متخصصان این بخش ضروری است، به‌ویژه در چارچوب مقررات جدید زیست محیطی ۲۰۲۰، که هدف آن کاهش تأثیر کربن ساختمان‌ها بر آب و هوا است.

در واقع “نوکو” که اکنون ۱۰۰ مشتری از جمله تولید کنندگان، دفاتر طراحی و شرکت های معماری، پیمانکاران عمومی و شرکت های خدمات ساختمانی دارد، به عنوان یک شرکت فناوری بسیار پیشرفته که اکنون به یک معیار واقعی در بخش ساخت و ساز و نوسازی تبدیل شده است به مثال مکمل پلتفرم “دیپکی” عمل می کند تا املاک و ساخت و ساز را که ۳۶ درصد از مصرف انرژی در سراسر جهان را و ۳۷ درصد از گازهای گلخانه ای را تولید می کند، ساماندهی بخشد. از اینرو، این الحاق استراتژیک به “دیپکی”، که عمدتاً بر روی ساختمان‌های موجود کار می‌کند، اجازه می‌دهد تا تأثیر خود را بر ساختمان‌های جدید گسترش دهد و با پوشش دادن کل چرخه عمر ساختمان، عرضه خود را به مشتریانش تقویت کرده و گسترش دهد.

__________________________

منبع:

https://leshorizons.net/deepki-analyse-cycle-de-vie-batiments/#:~:text=Deepki%۲۰fait%۲۰l’acquisition%۲۰de,de%۲۰vie%۲۰complet%۲۰des%۲۰b%C۳%A۲timents.

https://www.locabri.com/fr/blog/re۲۰۲۰-۷-etapes-a-prendre-en-compte-pour-lanalyse-du-cycle-de-vie-acv-dun-batiment