نبرد روایت‌ها برای شکاف حاکمیت و ملت و تقابل ملت با ملت است
نبرد روایت‌ها برای شکاف حاکمیت و ملت و تقابل ملت با ملت است

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی صالحی امروز _سه‌شنبه یکم اسفند_ در نشست فصلی اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان پیرامون موضوع کارکرد رسانه در روابط عمومی‌ها ضمن تبریک اعیاد شعبانیه اظهار کرد: مسئله‌شناسی و شناخت پارادایم یا زیست بومی که در حوزه رسانه با آن در ارتباط […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی صالحی امروز _سه‌شنبه یکم اسفند_ در نشست فصلی اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان پیرامون موضوع کارکرد رسانه در روابط عمومی‌ها ضمن تبریک اعیاد شعبانیه اظهار کرد: مسئله‌شناسی و شناخت پارادایم یا زیست بومی که در حوزه رسانه با آن در ارتباط هستیم در جایگاه روابط عمومی بسیار حائز اهمیت است.

وی با تاکید بر اینکه اگر امروز بخواهیم رسانه و فضای اجتماعی را از یکدیگر جدا بدانیم، کاملاً اشتباه است، افزود: اگر بخواهیم رسانه را فضای مجازی و غیر حقیقی نیز ببینیم و بالعکس، این نگاه نیز اشتباه است و ما در این شرایط دچار خطای مقیاس و تحلیل خواهیم شد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه در فضای رسانه و حقیقی روابط عمومی با ذهنیت و نفوس در ارتباط هستیم، تصریح کرد: در این فضا ما در مقابل اذهانی قرار گرفته‌ایم که دارای ابعاد و ریشه‌های بسیاری است که داشته‌هایی دارد و البته این ذهنیت‌ها متعلق به انفاس زنده است و ما با یک موجود زنده رو به‌رو هستیم.

صالحی ادامه می‌دهد: به هر روی این موجود زنده اکنون در فضایی به نام کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران در حال تنفس است.

روابط عمومی سنتی دیگر پاسخگوی تعامل درست بین مردم و شهرداری نیست

وی با بیان اینکه ما امروز در فضایی قرار گرفتیم که یک نبرد ترکیبی چند جانبه علیه این ذهنیت‌ها در حال وقوع است، گفت: در حال حاضر درگیری‌های امنیتی، نیابتی در کشورهای جبهه مقاومت، نظامی و فضای اقتصادی در کشور داریم و همان‌طور که شاهد هستیم، برای مثال با تنش‌هایی که در مرزهای امنیتی کرمان یا غزه رخ می‌دهد، حلقه بعدی یعنی فضای اقتصادی را درگیر کرده و بر آن تأثیر خواهد گذاشت و مخاطبی که ما در شهرداری با آن در ارتباط هستیم، تحت فشار این گونه درگیری‌ها است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه در حوزه روابط عمومی حلقه ارتباطی فضای امنیتی، نظامی، نیابتی و مسائل اقتصادی جنگ شناختی و نبرد روایت‌هایی است که در حال وقوع است، گفت: ممکن است شما در حلقه نظامی موفق شده باشید اما این جنگ شناختی و نبرد روایت‌ها می‌تواند پیروزی شما را تبدیل به شکست کند، بنابراین هنر جنگ شناختی در آن است که حتی در صورت برتری شما در حلقه‌های دیگر جنگ ترکیبی می‌تواند ورق را در افکار عمومی داخلی و خارجی تغییر دهد.

صالحی خاطرنشان کرد: چند برابر کردن تأثیر این حلقه‌ها و جبهه‌ها نیز کار همین جنگ شناختی و نبرد روایت‌ها است؛ ما نیز در چنین فضایی هستیم و مخاطب ما هدف نبرد ترکیبی قرار گرفته است که جنگ شناختی این تأثیر را چند برابر می‌کند و نقطه اساسی شکاف حاکمیت و ملت و تقابل ملت با ملت است.

وی تاکید کرد: رکن اساسی جمهوری اسلامی مردم هستند، از این رو رهبر معظم انقلاب کلمه اتحاد و وحدت را مطرح می‌کنند که برای خنثی کردن همین مورد است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: حال ذهن مخاطبی که تحت فشار این گونه مباحث و آماج بمب باران عرصه‌های مختلفی است که در حوزه شناختی، روایتی و رسانه‌ای کانالیزه و به آن تزریق شده است در مراجعه به شهرداری و برای برقراری ارتباطی کامل و درست با او، مدل روابط عمومی سنتی پاسخگو نیست.

روابط عمومی جدید قلب تپنده شهرداری برای تولید و جلب رضایت است

صالحی ادامه داد: اگر روابط عمومی سنتی در گذشته یک جایگاه مونولوگ و یک طرفه داشته، امروز به قلب تپنده سازمان برای تولید رضایت تبدیل شده است.

وی افزود: اگر سازمان متوجه این موضوع شود، به طور قطع موفق خواهد بود و در صورتی که به این موضوع توجهی نداشته باشد باید به ازای هر یک واحدی که به مردم خدمتی ارائه می‌دهد، ۱۰ واحد تلاش مضاعف داشته باشد تا بتواند، یک درصد رضایت مردم را افزایش دهد و در صورتی که این مهم را در نظر گیرد، می‌تواند به ازای هر یک واحد خدمت به مردم، ۱۰ برابر آن را برداشت کند.

صالحی با بیان اینکه امروز پارادایم‌های مدیریت دولتی که بخشی از آن شهرداری است، طی گذر زمان از ارباب، رعیتی به مشتری و پس از آن به شهروند رسیده و ما امروز به ارائه خدمت به آن می‌پردازیم، گفت: ما امروز در پارادایم خدمت گزاری، مردم را در جایگاه شهروند و صاحب حق می‌دانیم، از این رو باید با او گفت‌وگو کنیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: لبه گفت‌وگو و تعامل در شرایط جدید، مجموعه‌هایی است که روابط عمومی فعال می‌کند، چراکه روابط عمومی زبان سازمان و بر پایه گفت و شنود است.

صالحی اظهار کرد: تنوع سکوی پلتفرم دومین نکته حائز اهمیت در روابط عمومی است، چراکه برای گفت‌وگو و روایت کردن، نیاز به تنوع سکو خواهیم داشت که این سکو صرفاً فضای مجازی نیست.

وی با اشاره به اینکه حضور مدیران روابط عمومی در تصمیم‌سازی‌های مجموعه‌ها و داشتن برنامه برای انعکاس روایت خود از دیگر نکات قابل توجه در این حوزه است، گفت: در صورتی که بتوانیم این چند مقوله را کنار یکدیگر داشته باشیم، به‌طور قطع به پله آخر یعنی نقش آفرینی مؤثر در عرصه‌های مختلف خواهیم رسید.

مدیران روابط عمومی باید تعهد سازمانی داشته باشند

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: مدیران روابط عمومی باید تعهد سازمانی داشته باشند و برای رسیدن به اهداف مورد نظر در آن شمشیر زنند، مدیران مناطق و مابقی نیز باید مدیران روابط عمومی را همراهی و بستر لازم را برای آنها فراهم کنند.

صالحی خاطرنشان کرد: مسئله‌یابی و سوژه‌یابی نکته قابل توجه دیگری است که در حوزه روابط عمومی باید به آن دقت کرد؛ ما در این مورد باید پیش‌ران و پیش‌رو باشیم، نه اینکه منتظر باشیم تا سوژه و محتوا به سمت ما بیاید.

وی ادامه داد: مسائل قبل از اینکه تبدیل به یک بحران شود، ما در این حوزه باید بتوانیم آن را به فرصت تبدیل کنیم که این موضوع به تداوم فعالیت‌های ما و مقطعی نبودن آن بستگی دارد.

صالحی با تاکید بر دارا بودن رسانه سنتی و جدید در کنار هم و همکاری با آنها اضافه کرد: باید در شبکه‌های اجتماعی حضور مؤثر با ضریب نفوذ بالا، ارتباط با مردم و از همه مهم‌تر مدیریت تنش داشته باشیم.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: یکی بودن جبهه مواجهه از دیگر مسائل مربوط به کارکرد رسانه در روابط عمومی‌ها است، چراکه ما هیچ جبهه مجزا و منفکی در حوزه روابط عمومی و رسانه شهرداری نداریم و همه باید در یک جبهه فعالیت کنیم تا بتوانیم برای مردم یک روایت غالب داشته باشیم.

برای اداره کشور و حاکمیت هیچ راهی غیر از صندوق رأی وجود ندارد

صالحی با اشاره به رویداد بزرگ انتخابات در کشور و با بیان اینکه ما چه در حوزه ملی گرایی و چه در حوزه اعتقادی در جای درست تاریخ ایستاده‌ایم، خاطرنشان کرد: هر طور که بخواهیم بگوییم چه عقلانی، دانشگاهی یا علمی می‌توان گفت، امروز برای اداره کشور و حاکمیت هیچ راهی غیر از صندوق رأی وجود ندارد و در حال حاضر جایگزینی هم برای آن موجود نیست، از این رو برای حفظ امنیت در کشور باید تلاش کنیم تا این موضوع که در جای درستی ایستاده و مسیر درستی را در پیش گرفته‌ایم، تبیین شود و راهی به غیر از آن وجود نخواهد داشت.