«مکان‌مند شدن» تضمینی برای ارتقای کیفیت پروژه‌های شهری
«مکان‌مند شدن» تضمینی برای ارتقای کیفیت پروژه‌های شهری

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، به گزارش خبرگزاری ایمنا، با توجه به اینکه طرح‌های شهری از جمله طرح جامع شهری و طرح تفصیلی برای تعیین مکان مناسب پروژه‌های شهری به کار می‌رود و این طرح‌ها بر اساس معیارهای مختلفی از جمله نیازمندی‌های عمومی شهری، خطوط کلی ارتباطی، محل مراکز انتهایی خطوط، فرودگاه‌ها و بندرها، […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

به گزارش خبرگزاری ایمنا، با توجه به اینکه طرح‌های شهری از جمله طرح جامع شهری و طرح تفصیلی برای تعیین مکان مناسب پروژه‌های شهری به کار می‌رود و این طرح‌ها بر اساس معیارهای مختلفی از جمله نیازمندی‌های عمومی شهری، خطوط کلی ارتباطی، محل مراکز انتهایی خطوط، فرودگاه‌ها و بندرها، سطح لازم برای ایجاد تأسیسات و تجهیزات و تسهیلات عمومی مناطق نوسازی، بهسازی و اولویت‌های مربوط به آن‌ها تعیین می‌شود، مکان‌مند شدن پروژه‌های شهری به معنای تعیین مکان مناسب برای اجرای پروژه‌های شهری است،

مشارکت شهروندان و شورای اسلامی شهر در رصد پروژه‌های شهری به بهبود کیفیت زندگی شهروندان و افزایش شفافیت در اجرای پروژه‌های شهری کمک می‌کند؛ با مشارکت شهروندان در رصد پروژه‌های شهری، می‌توان به رفع نواقص و مشکلات پروژه‌های شهری پرداخت و بهبود کیفیت زندگی شهروندان را تضمین کرد، همچنین شفافیت در اجرای پروژه‌های شهری افزایش پیدا می‌کند و از احتمال فساد در اجرای پروژه‌های شهری جلوگیری می‌شود.

بر مبنای اصل هفتم قانون اساسی، شوراهای اسلامی شهر باید بر عملکرد شهرداری‌ها از جمله طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی نظارت مستمر داشته باشد، همچنین شورا به‌عنوان یک سازمان نظارتی، مسئول نظارت بر پروژه‌های شهری است که بر اساس قوانین و مقررات شهری، مسئول تصویب طرح‌های شهری و پروژه‌های عمرانی و نظارت بر اجرای پروژه‌های شهری و ارزیابی عملکردها است.

یکی از وظایف مهم شوراهای اسلامی شهر نظارت بر عملکرد پروژه‌های عمرانی شهرداری بوده که در راستای تحقق این مهم ضروری است تا ابعاد نظارت بر بهبود عملکرد پروژه‌های عمرانی ارزیابی شود، از این‌رو برای نخستین‌بار در سال جاری تمام پروژه‌های پیشنهادی سال آینده و پروژه‌های قبلی شهرداری اصفهان مکان‌مند روی نقشه آورده است و تمام مجموعه‌های شهری می‌توانند روی داشبورد رصا، پروژه‌های تعریف شده در شهر را مشاهده کنند.

«مکان‌مند شدن» تضمینی برای ارتقای کیفیت پروژه‌های شهر

مکان‌مند شدن پروژه‌های شهری؛ گامی به سوی افزایش آگاهی شهروندان نسبت به شهر

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه پروژه‌های شهرداری در سطح شهر برای محله‌ها و مناطق مختلفی تعریف می‌شود، اظهار می‌کند: مکان‌مند شدن پروژه‌های شهری به شهروندان کمک می‌کنند تا از پروژه‌های محله‌های خود آگاه شوند و پیشنهادها، انتقادها و نظرات شهروندان مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی اضافه می‌کند: گستردگی و توزیع خدمات و پروژه‌های سطح شهر با مکان‌مند شدن پروژه‌ها کنترل و موجب آگاه شدن مدیریت شهری از نیازهای شهر می‌شود که با توزیع عادلانه خدمات و زیرساخت‌ها همراه است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید می‌کند: شورای اسلامی شهر توسط کمیسیون‌های تخصصی و کمیته‌های نظارتی آن که هر هفته در چهار منطقه شهر مستقر می‌شود، ملاقات مردمی برگزار کرده و از پروژه‌ها بازدید می‌کند، همچنین کمیسیون تلفیق در حوزه ترافیک، خدمات شهری، محیط زیست و فرهنگی نظارت می‌کند.

پروژه‌های شهری توسط سامانه‌های مختلف از جمله سامانه «اصفهان من» برای شهروندان قابل رصد است

نورصالحی می‌گوید: نقاط قوت و ضعف پروژه‌های شهری توسط شورای اسلامی شهر شناسایی و اصلاحات لازم اعمال می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: پروژه‌های شهری توسط سامانه‌های مختلف از جمله سامانه «اصفهان من» برای شهروندان قابل رصد است و انتظار می‌رود که شهروندان به این سامانه‌ها مراجعه کنند و از پروژه‌های فعال در سطح شهر آگاه شوند.

«مکان‌مند شدن» تضمینی برای ارتقای کیفیت پروژه‌های شهر

مکان‌مند شدن پروژه‌ها برای ایجاد شفافیت در تدوین برنامه و بودجه ۱۴۰۳

سیدمصطفی اعتصامی، مدیرکل برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: یکی از مؤلفه‌های تصمیم‌گیری برای موضوعات شهری، داشتن نگاه جامع نسبت به شهر است.

وی اضافه می‌کند: با وجود موضوعات مختلف و تنوع خدمات شهرداری، نیاز است که برای توزیع متوازن و عادلانه این خدمات، بتوانیم پروژه‌ها و طرح‌های مورد نیاز شهری را به‌صورت مکان‌مند روی نقشه داشته باشیم، زیرا در این صورت با برنامه‌ریزی بهتر می‌توان سنجیده‌تر عمل و پروژه‌های مناطق و محلات را با نگاه عدالت‌محوری تعریف کرد تا شاهد پراکندگی و توزیع مناسب پروژه‌ها در سطح شهر باشیم.

مدیرکل برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری اصفهان تاکید می‌کند: برای ایجاد شفافیت در تدوین برنامه و بودجه سال آینده و فراهم‌سازی زمینه تصمیم‌گیری بهتر برای مدیران و اعضای شورای اسلامی شهر که به بررسی و تصویب بودجه خواهند پرداخت، تمام پروژه‌های سال آینده شهر اصفهان بر اساس موضوع و به صورت مکان‌مند در اختیار آن‌ها قرار گرفت.

اعتصامی با بیان اینکه در حال حاضر اطلاعات توصیفی و مکانی پروژه‌ها در سامانه اطلاعات شهرداری اصفهان (رصا) ثبت شده است، می‌گوید: تمام پروژه‌ها را با اطلاعات مورد نیاز از جمله مکان احداث، موضوع و مشخصات پروژه، بودجه و هزینه‌های انجام شده است، همچنین درصد پیشرفت فیزیکی و برنامه‌ای برای پروژه‌های در حال اجرا را در سامانه به صورت مکان‌مند پیاده کرده‌ایم.

وی تاکید می‌کند: تلاش داریم این نقشه را پس از تصویب بودجه در اختیار شهروندان قرار دهیم تا شهروندان از آخرین وضعیت پروژه‌های شهری اطلاع داشته باشند.

مدیرکل برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری اصفهان ادامه می‌دهد: پروژه‌های شهری پیش‌بینی شده در بودجه سال آینده در سامانه اصفهان من به‌صورت مکان‌مند مشخص شده است و شهروندان می‌توانند تا دهم بهمن سال جاری با مراجعه به نشانی my.isfahan.ir/mahale و انتخاب محله خود، پروژه‌های سال آینده منطقه و محله خود را اولویت‌بندی و نظر خود را در رابطه با این پروژه‌ها اعلام کنند.

شهروندان با مراجعه به سامانه اصفهان من، می‌توانند پیشنهادهایی را برای پروژه‌های جدید اعلام کنند

مدیرکل برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری اصفهان خاطرنشان می‌کند: پروژه‌های مکان‌مند را در حال حاضر برای اولویت‌بندی آن‌ها در دسترس شهروندان قرار داده‌ایم و تصمیم داریم تمام اطلاعات تکمیلی پروژه‌ها را در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

اعتصامی می‌گوید: در فرایند بودجه که شامل تدوین، تصویب، اجرا و ارزیابی است، شورای اسلامی شهر نقش بسیار مؤثری در تدوین و اجرای پروژه‌ها دارد، همچنین شورا با سیاست‌گذاری و تدوین راهبردها و تعیین سیاست‌های کلان، مسیر تدوین بودجه را برای شهرداری مشخص می‌کند و شهرداری بر اساس آن سیاست‌ها و سایر الزامات بالادستی، بودجه سالیانه خود را تدوین و تا پایان دی به شورای اسلامی شهر ارسال می‌کند.

وی اضافه می‌کند: شورای اسلامی شهر نیز تا پایان بهمن سال جاری با تشکیل جلسات کمیسیون‌های تخصصی به بررسی و تصویب بودجه پیشنهادی شهرداری می‌پردازد که در حال حاضر این جلسات به‌صورت فشرده برنامه‌ریزی شده و در حال اجرا است.

مدیرکل برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری اصفهان تاکید می‌کند: نقش شورای اسلامی شهر در این مرحله تصویب بودجه است و در زمان اجرای بودجه نیز شورا نظارت کامل بر پروژه‌ها و اقدامات شهرداری دارد، همچنین پس از اتمام سال مالی، شورای شهر این نقش را ایفا می‌کند که عملکرد شهرداری را در سال گذشته بررسی کرده و در قالب تفریق بودجه به تصویب برساند.

به گزارش ایمنا، مکان‌مند شدن پروژه‌های شهری علاوه‌بر افزایش آگاهی شهروندان نسبت به وضعیت شهر، موجب تسلط بیشتر مدیریت شهری نسبت به پروژه‌های شهری می‌شود، از این‌رو انتظار می‌رود که این موضوع با جدیت بیشتری در تمام کلان‌شهرهای کشور دنبال شود.