انتقال ضایعات‌فروشان به محدوده حریم
انتقال ضایعات‌فروشان به محدوده حریم

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، خلازیر؛ نامی که این روزها با واژه سـاخت‌وسـازهای غیرمجاز، تخریب و حوادث تلخ و ناگوار گره‌ خورده است؛ محله‌ای در غرب منطقه 19که به‌دلیل وجود زمین‌های خالی به بهشت سوداگران ساخت‌وساز تبدیل شده، اما علاوه بر ساخت‌وسازهای غیرمجاز، این محله کلونی موضوعات دیگری چون تجمع ضایعات‌فروشان، کارگاه مبل‌سازی‌، فروش […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

خلازیر؛ نامی که این روزها با واژه سـاخت‌وسـازهای غیرمجاز، تخریب و حوادث تلخ و ناگوار گره‌ خورده است؛ محله‌ای در غرب منطقه 19که به‌دلیل وجود زمین‌های خالی به بهشت سوداگران ساخت‌وساز تبدیل شده، اما علاوه بر ساخت‌وسازهای غیرمجاز، این محله کلونی موضوعات دیگری چون تجمع ضایعات‌فروشان، کارگاه مبل‌سازی‌، فروش لوازم دست‌دوم و…. است. شهرداری تهران پس از ورود به موضوع ساخت‌وسازهای غیرمجاز و برخورد قاطع با متخلفان، اکنون قصد دارد سایر کلونی‌های شکل گرفته در این محله را هم ساماندهی کند. آنطور که سعید بیگی، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران به همشهری می‌گوید: «شهردار تهران به‌شدت پیگیر حل موضوعات خلازیر است و این کار در اولویت شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران قرار دارد.»
انتقال ضایعات با پیوست مطالعات
پس از برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز در خلازیر شمالی، ساماندهی خلازیر میانی و جنوبی که در قرق ضایعات‌فروشان است، در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد. این دو لکه به معضل بزرگ تهران تبدیل شده که علاوه بر مسائل زیست‌محیطی به کلونی معضلات اجتماعی تبدیل شده‌اند؛ بنابراین در راستای تأکید شهردار تهران مبنی بر تغییر چهره برخی محلات شهر، انتقال ضایعات‌فروشان از خلازیر به شورآباد و حسن‌آباد گزینه‌ای است که مطرح‌شده و به‌گفته مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران این موضوع نیازمند بررسی و مطالعات بیشتر است.

پاکسازی محله، مطالبه شهروندان
فعالیت صنف ضایعات فروشان در بافت مسکونی خلازیر مشکلاتی را به ساکنان تحمیل کرده است؛ به‌طوری که گفته می‌شود حجم زباله‌ها چنان زیاد است (روزانه 2هزارتن) که به جای جارو از لودر برای جمع‌آوری آنها استفاده می‌شود. همچنین سوزاندن زباله‌های دپو شده هم گلایه اهالی را در پی دارد؛ از این‌رو مردم خواستار جمع‌آوری و انتقال آنها و پاکسازی محله هستند. شهرداری تهران در انتقال ضایعات‌فروشان مصر است و پیش‌بینی شده با تحقق این هدف (انتقال ضایعات‌فروشان) خلازیر میانی با وسعت 45هکتار به بافت مسکونی و خلازیر جنوبی (پایین) با وسعت 40هکتار به بافت تجاری تبدیل ‌شود.

خلازیر؛ آبستن موضوعات متنوع
محله خلازیر در جنوب تهران به‌دلیل موقوفی بودن بخش زیادی از اراضی از یک‌سو و زیاده‌خواهی افراد از سوی دیگر و البته کم‌کاری مدیران شهری ادوار گذشته، آبستن موضوعات متنوع و کلونی‌های نادرست زیادی در آن تشکیل شده است. سعید بیگی با بیان این مطلب می‌گوید: «مطالعات برای ساماندهی ضایعات‌فروشان درحال انجام است. در این مطالعات قرار است اثرات انتقال این صنف بر شهر بررسی شود.  مدیریت شهری تصمیم دارد این کار به بهترین شکل و با رویکرد درست و اصولی انجام شود تا اثر منفی متوجه شهر و شهروندان نشود.»

ساماندهی شیطان‌بازار
بازار فروش اجناس دست‌دوم روزهای جمعه در خلازیر و خیابان سهیل دایر می‌شد و صدها خریدار و فروشنده از نقاط مختلف حتی استان‌های دور و نزدیک برای عرضه و فروش می‌آمدند و عبور و مرور در محله را قفل می‌کردند. شهرداری تهران با راه‌اندازی بازار در زمینی به وسعت 23هزار مترمربع گام بزرگی در راستای ساماندهی این اصناف برداشت. آنطور که سعید بیگی عنوان می‌کند: «در این بازار 510غرفه در فاز اول ایجاد و بهره‌برداری شد و در فاز دوم هم تعداد غرفه‌ها به عدد هزار می‌رسد.»

قطب اتحادیه موادغذایی
تبدیل خلازیر به قطب اتحادیه موادغذایی یا بازار مبل، 2گزینه هستند که شهرداری تهران با اولویت پیگیری می‌کند. به‌گفته مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران جلساتی با رؤسای صنوف موادغذایی و مبل‌فروشان داشته‌ایم و این هفته هم جلسه‌ای با مسئولان اتاق اصناف ایران خواهیم داشت تا این موضوعات بررسی و تصمیم‌گیری نهایی انجام شود.
 

منبع: همشهری 

انتهای پیام/