با «اصپاک» فرهنگ بیمه آتش‌سوزی منازل را نهادینه می‌کنیم
با «اصپاک» فرهنگ بیمه آتش‌سوزی منازل را نهادینه می‌کنیم

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، احمد شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، وظیفه مدیریت پسماند بر عهده شهرداری است و منافع پسماند خشک باید برای آبادانی شهر هزینه شود. وی افزود: این موضوع که بتوانیم تفکیک پسماندها را از مبدا انجام دهیم و هر کدام بتواند در […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

احمد شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، وظیفه مدیریت پسماند بر عهده شهرداری است و منافع پسماند خشک باید برای آبادانی شهر هزینه شود.

وی افزود: این موضوع که بتوانیم تفکیک پسماندها را از مبدا انجام دهیم و هر کدام بتواند در چرخه‌ای به محیط زیست بازگردد و منبعی برای درآمد پایدار شهرداری اصفهان باشد، از سال‌های گذشته دنبال شده است که نمونه آن در دوره‌های گذشته مدیریت شهری نیز اتفاق افتاد، به‌طوری که کیسه نایلونی در فروشگاه‌های کوثر حذف شد و پیمانکاران این فروشگاه‌ها موظف به تحویل کیسه‌های پارچه‌ای شدند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه دغدغه ادوار مختلف مدیریت شهری، مدیریت پسماند شهری بوده است، خاطرنشان کرد: اصفهان بین شهرهای کشور از نظر پاکیزگی زبانزد است؛ در بازدیدی که از کارخانه پردازش پسماند شهرداری تهران داشتم، دریاچه‌های شیرابه تشکیل شده بود، این در حالی است که در اصفهان توانستیم اقداماتی برای کاهش تولید این شیرابه به‌واسطه فرهنگ‌سازی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد پسماندهای شهری در نصف‌جهان شیرابه ندارد، اضافه کرد: می‌توان با بازدید از کارخانه پردازش پسماند شهرداری اصفهان این موضوع را رصد کرد؛ همچنین شیرابه پسماندهایی که در کنار کوچه و خیابان قرار داده می‌شود نیز به حدود صفر رسیده است و تلاش می‌کنیم پسماند تر بدون شیرابه داشته باشیم.

سامانه اصپاک برای مدیریت زمان شهروندان و دریافت حجم مناسب‌تری از پسماند خشک راه‌اندازی شد.

شریعتی تصریح کرد: خانواده‌های اصفهانی در حال حاضر پسماند خشک و تر را جداسازی می‌کنند که باید در زمینه تفکیک انواع پسماند خشک نیز فرهنگ‌سازی لازم انجام شود. با توجه به اینکه نیاز بود تمام این نوع پسماند به کارخانه پردازش برسد، خودروهای مشخصی برای جمع‌آوری به درِ منازل مراجعه و پسماند خشک را دریافت می‌کردند و کیسه زباله تحویل می‌دادند.

وی اضافه کرد: ایستگاه‌های بازیافت نیز اقلام تشویقی در ازای دریافت پسماند خشک ارائه کردند که میزان این اقلام کم بود و سرانجام سامانه اصپاک برای مدیریت زمان شهروندان و دریافت حجم مناسب‌تری از پسماند خشک راه‌اندازی شد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: شهروندان می‌توانند با مراجعه به سامانه اصفهان‌من، به اصپاک دسترسی داشته باشند و پس از ارائه درخواست خود، حدفاصل زمان معینی برای دریافت پسماند خشک از درِ منزل اقدام خواهد شد.

وی ادامه داد: متصدی دریافت پسماند، متناسب با وزن پسماند خشک دریافت شده، در سامانه اصپاک امتیاز را ثبت می‌کند و پس از رسیدن امتیازها به ۵۰، بیمه آتش‌سوزی منزل برای شهروند اعمال خواهد شد، بنابراین با این اقدام با توجه به نبود فرهنگ بیمه آتش‌سوزی منازل، رواج این فرهنگ و ایمنی بیشتر شهر را شاهد خواهیم بود.

شریعتی تاکید کرد: امیدواریم برای آینده بیمه‌های دیگری نیز در برابر تحویل پسماند به اصپاک داشته باشیم و در کنار آن با تفکیک در مبدا، کل پسماند خشک تولید شده، در شاخه‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

وی اضافه کرد: راه‌اندازی سامانه اصپاک اقدام ارزشمندی است و امیدواریم با استقبال خوبی مواجه شود و بتوانیم چرخه آن را گسترده‌تر کنیم.