مرکز فناوری و ارتباطات سیار
مرکز فناوری و ارتباطات سیار

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، فن‌آوری‌های ارتباطی بصورت مستمر رو به پیشرفت بوده و امکان اتصال همه‌جانبه را در اختیار همگان قرار می‌دهند. این موضوع در زمینه امنیت عمومی از اهمیت بسزایی برخوردار است. شهریار تبریز/آذر کریم‌زاده: امروزه، مراکز فرماندهی سیار به تیم‌های مداخله‌گر اورژانس، پرسنل پزشکی و تیم‌های اطلاعاتی این امکان را فراهم […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

فن‌آوری‌های ارتباطی بصورت مستمر رو به پیشرفت بوده و امکان اتصال همه‌جانبه را در اختیار همگان قرار می‌دهند. این موضوع در زمینه امنیت عمومی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

شهریار تبریز/آذر کریم‌زاده: امروزه، مراکز فرماندهی سیار به تیم‌های مداخله‌گر اورژانس، پرسنل پزشکی و تیم‌های اطلاعاتی این امکان را فراهم می‌کنند تا با اعتماد و ایمنی بیشتر در جایی که عملیاتی در حال وقوع بوده و تیم‌های حاضر در محل موقعیت‌های بحرانی اعم از آتش‌سوزی، سیل، طوفان، تنش های مردمی یا شرایط اضطراری عمومی را مدیریت می‌کنند، در کوتاه‌ترین زمان ممکن با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

مرکز فرماندهی سیار چیست و چه کسانی و با چه نوع فناوری از آن استفاده می کند؟

مرکز فرماندهی سیار یک وسیله نقلیه جهت ماموریت‌های حیاتی است که به منظور مقابله به موقع در هنگام وقوع انواع حوادث تجهیز شده است. این تریلر یدک‌کش به عبارتی همچون یک اتوبوس یا کامیون فرماندهی سیار به عنوان یک دفتر مرکزی عمل می‌کند چرا که مجهز به طیف وسیعی از فناوری‌های ارتباطی از جمله دیش‌های ماهواره ای، رهیاب‌های سلولی و اتصالات وای‌فای برای اطمینان از اتصال به اینترنت و همچنین نمایشگرهای ویدئویی، رایانه‌های رومیزی، لپ‌تاپ‌ها و لوازم جانبی هستند. این وسیله نقلیه عموماً به عنوان مرکز ارتباطی بین تیم‌های امدادگر اضطراری جهت مدیریت آنی در فوریت‌های پزشکی، آتش‌نشانی و نجات در محل و نیز عملیات نظامی و اطلاعاتی دولتی استفاده می‌شود.

مزایای کلیدی مرکز فرماندهی سیار

مراکز فرماندهی سیار در موقعیت‌های مختلفی استفاده می‌شوند که نیاز به واکنش سریع، دسترسی به اطلاعات، عناصر بصری مانند ویدئوی زنده یا تصاویر ماهواره‌ای و ارتباط تعاملی با تیم‌های حاضر در محل را می‌طلبند. این بدان معناست که آنها باید به طیف گسترده‌ای از دستگاه‌های پشتیبانی و قابلیت‌های ویدئویی و ارتباطی در مرکز مجهز شوند.

در اینجا به 6 مزیت اصلی مرکز فرماندهی سیار اشاره شده است :

مداخله سریع: زمانی که فاجعه‌ای رخ می‌دهد، اولین مداخله‌گران می‌دانند که زمان اهمیت ویژه‌ای دارد. واکنش سریع در زمان بحرانی به موقعیت‌ها و حصول اطمینان از ارتباطات سیال زمانی که جان افراد در خطر است، و به ویژه در سناریویی که به سرعت در حال تغییر است، ضروری می‌نماید. مراکز فرماندهی سیار واکنش سریع و موثر به شرایط اضطراری را با رسیدن مستقیم به محل وقوع حادثه یا تا جایی که از لحاظ امنیتی مقدور است، تضمین می‌کنند.

مرکز ارتباطات: مرکز فرماندهی سیار نه تنها مرکز تمام تجهیزات پزشکی، تجهیزات نظامی یا منابع تحقیقات جنایی، بلکه قلب اتصال و پخش اطلاعات است. با استفاده از نقاط دسترسی ماهواره‌ای، وای فای و مسیریاب‌ها، مرکز فرماندهی سیار جهت ارتباطات سریع و قابل اعتماد با استفاده از رهیاب‌های دسترسی سیار مجهز شده است.

حضور آنی در محل: چه در ارتباط با مداخله در حوادث، چه مدیریت موقعیت یا پیشگیری از جرایم، یک مرکز فرماندهی سیار می‌تواند به موقع در صحنه حاضر باشد – جایی که برای مدیریت امدادگران در صحنه حادثه به ارتباط نیاز است. واحد سیار می تواند در صحنه حاضر شده و به عنوان یک مرکز ارتباطات و عملیات عمل کند و به اولین امدادگران اجازه دهد به محل حادثه برسند تا جریان اطلاعات را رصد کرده و تیم های مرتبط را مجهز و مطلع نگه دارند.

ارتباط ماهواره ای: فجایع طبیعی نیازمند یک سری ارتباطات است که اغلب زمانی که در فواصل دور اتفاق می‌افتد ممکن است سایت‌های مربوطه بسیار دور باشند یا خطوط برق به احتمال زیاد قطع باشد و باعث مشکلات اتصال و ارتباط شود. علاوه بر این، معمولاً به دست آوردن تصاویر ماهواره‌ای از صحنه حوادثی همچون آتش گرفتن جنگل، آتش‌سوزی یا آتشفشان ضروری است. واحدهای فرماندهی سیار مجهز به ژنراتور جهت حفظ منبع تغذیه برق و همچنین دیش‌های ماهواره‌ای برای برقراری ارتباط و اتصال با تیم‌های اورژانس یا حتی سایر واحدهای منطقه هستند.  این وسایل نقلیه با عنوان ” Digi Safe ” شامل مسیریاب های دسترسی سریع و قابل اعتماد سیار است که از تمام نیازهای اتصال مراکز فرماندهی سیار پشتیبانی می‌کند.

شبکه‌های امدادرسان: در مواقع اضطراری، شبکه‌های ارتباطی می‌توانند با نیروهای امدادگر، شهرداری‌ها و افراد خاصی در ارتباط باشند. شبکه‌های مداخله گروه اول، مانند ” FirstNet”، شبکه‌های قابل اعتمادی را در دسترس عموم قرار می‌دهند و با اطمینان از اینکه اولین گروه مداخله‌کننده امدادی در هر لحظه متصل و در ارتباط باشند، از ارتباطات حیاتی پشتیبانی می‌کنند.

قابل تنظیم جهت طیف وسیعی از موارد کاربردی: هر کدام از مراکز فرماندهی سیار می توانند با توجه به هدف مورد نظر خود تنظیم شوند، خواه در حال آماده شدن برای مقابله با آتش‌سوزی، سیل، طوفان یا سایر بلایای طبیعی، شرایط اضطراری عمومی در مقیاس بزرگ مانند شورش یا نشت مواد شیمیایی عظیمباشند، یا حتی رویدادهای محلی که نیاز به مداخله پزشکی یا پلیس دارند. ویژگی‌های مورد نیاز ممکن است شامل تجهیزاتی برای رسیدگی به بلایای پزشکی، آب‌وهوا و حوادث پر خطر، و همچنین تجهیزات نظارتی، تجهیزات بصری برای ردیابی سیستم‌های آب‌وهوا، و تجهیزات ارتباطی برای برقراری ارتباط با تیم‌های اضطراری باشد.

________________________

منبع:

https://fr.digi.com/blog/post/mobile-command-center-rolling-tech-and-comms-hub