برای حل‌ مسائل مدیریت شهری نیاز به‌ گفتمان‌سازی داریم
برای حل‌ مسائل مدیریت شهری نیاز به‌ گفتمان‌سازی داریم

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، به گزارش خبرگزاری ایمنا، سیدعلی معرک‌نژاد در سلسله نشست‌های هم‌اندیشی «انتقال تجربیات موفق شهرداری‌ها» در حاشیه بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران با اشاره به گفتمان شهر زندگی و نقش روابط عمومی و رسانه‌ها در این گفتمان اظهار کرد: در اصفهان شعاری به نام «اصفهان من، شهر زندگی» داریم و یکی […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سیدعلی معرک‌نژاد در سلسله نشست‌های هم‌اندیشی «انتقال تجربیات موفق شهرداری‌ها» در حاشیه بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران با اشاره به گفتمان شهر زندگی و نقش روابط عمومی و رسانه‌ها در این گفتمان اظهار کرد: در اصفهان شعاری به نام «اصفهان من، شهر زندگی» داریم و یکی از سختی‌های کارهای روابط عمومی این است که هرچه نشانه از شعارها وجود دارد، یک اصلاحیه بر آن ایجاد کند و پس از آن دوره یک کار جدید انجام دهد تا به گفتمان تبدیل شود.

وی افزود: در دوره‌ای که زندگی می‌کنیم، مشکلات نسبت به سال‌های قبل بیشتر و چند بعدی شده است، مسائل از یک طریق و روش قابل حل نیست و روز به روز با پیچیدگی مواجه می‌شویم که راه‌حل آن‌های نیز سخت‌تر می‌شود.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان با بیان اینکه در دوره‌های مختلف این صحبت شنیده می‌شود که افرادی تلاش می‌کنند، اما با این حال به نتیجه نمی‌رسند و خروجی که مردم انتظار دارند، حاصل نمی‌شود؟ ادامه می‌دهد: در شهر اصفهان کیلومتر به کیلومتر مترو احداث می‌شود، اما به‌رغم انجام کار رسانه‌ای، باز هم تأثیر آن برای مردم ملموس نیست؛ بیشتر مسئله ما در نهادهای حاکمیتی این است که تلاش اتفاق می‌افتد، اما نتیجه برای مخاطبان دل‌نشین نیست.

معرک‌نژاد خاطرنشان کرد: مردم به‌طور دائم گلایه دارند که اوضاع خوب نیست و عملکرد تمام دوره‌ها مشابه است، اما حقیقت این‌گونه نیست و در دوره‌های مختلف همه تلاش خود را می‌کنند؛ مشکلات پیچیده شده است و کارها از ابعاد مختلف قابل بررسی و رصد است.

وی با بیان اینکه حوزه‌های مجموعه شهری، حوزه‌ای است که تعدد و گستردگی کارها زیاد است، گفت: از کارهای اجرایی کف خیابان و حراست و محافظت از شهر گرفته تا کارهای فرهنگی که سال‌های اخیر جزو وظایف شهرداری‌ها بوده و موجب شده است تا تمرکز کاهش پیدا کند و نبود تمرکز موجب می‌شود کاری در حوزه شهری انجام شود که در تضاد با حوزه دیگر شهری است.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان با بیان این مسئله که شاید برای شما سوال شده باشد، چرا در شهرها با وجود احداث خیابان، باز هم ترافیک بیشتر می‌شود؟ تصریح کرد: باید به این مسئله عمیق‌تر نگاه شود؛ به‌عنوان مثال حوزه شهرسازی معبری را باز می‌کند، اما در کنار آن به نوع کاربری‌ها که تعریف می‌کند و مقاصد سفر توجهی نمی‌کند یا در حوزه‌های اطلاع‌رسانی و تبلیغات کاری را در شهر انجام می‌دهد، اما موجب ایجاد نازیبایی در شهر می‌شود.

معرک‌نژاد ادامه داد: با توجه به این مباحث نیاز داریم که اقدام دیگری انجام دهیم که ما بر اساس تجربه نام آن را «چتر گفتمانی» گذاشته‌ایم؛ گفتمان توافقی است که بین مردم و اهالی یک محدوده برای رفع یک‌سری مسائل ایجاد می‌شود، به‌عنوان مثال اوایل انقلاب گفتمان جهاد و ایثار و شهادت داشتیم، میان همه گفتمانی ایجاد شده بود که باید برویم و برای کشورمان بجنگیم، برای حل مسائل نیز باید به چنین مدلی دست پیدا کنیم.

ایجاد گفتمان یک فرایند سه گام است

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان اظهار کرد: در حال حاضر در مجموعه مدیریت شهری مسائل و مشکلاتی وجود دارد که باید به‌دنبال گفتمان‌سازی آن‌ها باشیم تا بتواند حتی در سطح ملی گره‌گشا باشد، چرا که بسیاری از مسائل در کلان‌شهرها مشترک است.

وی با بیان اینکه گفتمان‌سازی معنا می‌دهد، فضای مشترک ایجاد می‌کند و فراگیر و پویا است، گفت: ایجاد گفتمان یک فرایند سه گام است، ابتدا باید شعار داشته باشیم، در مرحله بعد نیاز به اراده سیاسی، مدیریتی و ادبیات مفهومی است تا یک کار علمی و عالمانه داشته باشیم؛ مدیران ارشد شهر باید به این نتیجه رسیده باشند که در مسیر گفتمان حرکت کنند، در گام بعد این گفتمان باید تبدیل به یک گفتمان فرهنگی شود که اگر این اتفاق رخ ندهد، در حد شعار باقی می‌ماند.

معرک‌نژاد با بیان اینکه برای رسیدن به گفتمان شهر زندگی در مرحله نخست مشخص کردیم که اهداف چیست، تصریح کرد: اولین چیز که مورد نیاز است ایجاد یک اجماع است، اکنون اجماع بر سر زندگی و حق زندگی است که نیاز به آب، خاک و تفریح دارد؛ هرچند این اتفاق خوبی نیست که مجبور هستیم از ابتدایی‌ترین نیازها شروع کنیم.

وی با اشاره به فرایند تحقیق گفت: مرحله اول این فرایند تبیین گفتمان شهر زندگی، واکاوی، سنجش و شاخص‌سازی گفتمان شهر زندگی و مرحله سوم فرا استنتاج است.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه روشی که برای رسیدن به گفتمان شهر زندگی استفاده کردیم «علّی – لایه‌ای» بوده که روشی آینده‌پژوهانه است، ادامه داد: این روش را دانشمندی پاکستانی برای نخستین بار ارائه داده و در کشورهای مختلف اجرا شده است؛ حتی بعضی مسائل ترافیکی کشورهای آسیای شرقی به این روش حل شده است.

معرک‌نژاد با بیان اینکه این روش چهار لایه را به ما پیشنهاد می‌دهد، اظهار کرد: لایه اول مسئله آشکار است، از اینجا نقش روابط عمومی و رسانه یک مقدار پررنگ‌تر می‌شود، مسائل آشکار مسائلی است که در رسانه مشاهده می‌کنید، بازیگر اصلی این لایه رسانه‌ها هستند، مدیران و تصمیم‌گیران ما تنها نوک قله را می‌بینند، این روش می‌گوید علاوه بر دیدن نوک قله و توجه به مسائل به سایر راه‌حل‌ها نیز توجه کنید.

در صورت نبود هم‌آهنگی شاهد تضاد مأموریت‌ها میان حوزه‌ها خواهیم بود

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان با بیان اینکه لایه بعدی به علل سیستمی می‌پردازد، گفت: کلیدواژه این لایه را هم‌آهنگی قرار دادیم، درواقع هم‌آهنگی که بین سه ضلع یک مثلث به‌وجود می‌آید، مردم، نهادهای حاکمیتی بیرون شهرداری و سیستم‌های مدیریت شهرداری این سه نقطه هستند، در صورتی که هم‌آهنگی وجود نداشته باشد، تضاد مأموریت‌ها در حوزه‌های مختلف در این قسمت به‌وجود می‌آید، همچنین نمی‌توانیم هیچ کاری را بدون مشارکت مردم رقم بزنیم، درواقع نقش سازمان‌های مردم نهاد در این قسمت مشخص می‌شود.

معرک‌نژاد خاطرنشان کرد: رفع مشکل با هر روش و دیدگاهی به درد ما نمی‌خورد، بلکه باید بر اساس یک‌سری شاخص‌ها و زیرساخت‌ها باشد، آن زیرساخت همان گفتمان، اعتقاد و ارزشی است که هر سازمان، نهاد و کشوری دارد.

وی با بیان اینکه گام چهارم اهمیت ویژه‌ای دارد و تمام موارد باید تبدیل به استعاره و روایت‌ها شود و وارد بطن جامعه هنری شود، تصریح کرد: بازیگران اصلی لایه اول رسانه‌ها، لایه دوم مدیریت‌ها، حاکمیت‌ها و NGOها، لایه سوم حوزه و دانشگاه و در لایه چهارم هنرمندان باید وارد شوند که در این صورت می‌توانیم امیدوار باشیم این کار به ثمر رسیده است.

در وضعیت مطلوب باید به حیات طیبه یا همان شهر اسلامی برسیم‌

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: اگر دنبال نتایج بلندمدت هستیم باید گفتمان شکل بگیرد، در اصفهان وضعیت موجود و مطلوب در لایه‌های مختلف استخراج شده است، اما در رسانه باید وضعیت موجود را برای مردم بیان کنیم؛ باید به دنبال شهر زندگی باشیم که شهری قابل زیست است.

وی با بیان اینکه در لایه دوم، علل سیستمی در شهر اصفهان بررسی شده است، ادامه داد: در لایه سوم دچار اختلال گفتمانی و دو مسیر هستیم؛ بعضی افراد می‌گویند شهر اصفهان تاریخی است و باید فریز شود و عده‌ای می‌گویند شهر باید مدرن شود، هنوز نتوانستیم به گفتمان واحد برسیم که این بزرگ‌ترین مشکل است، در وضعیت مطلوب باید به حیات طیبه یا همان شهر اسلامی برسیم.

معرک‌نژاد ادامه داد: در لایه چهارم سه قسمت را بررسی کردیم؛ شهر اصفهان یک شهر تاریخی است و زیرساخت‌های جذابی دارد، اما به مرور این ثروت و گنجینه‌های تاریخی از دست می‌رود، در بررسی‌های انجام شده به این رسیدیم که باید ابتدا بر فرهنگ سازمانی پرداخته شود.

وی تصریح کرد: نیاز است که تبیین و تسری انجام شود تا از شعار به گفتمان اراده سیاسی برسیم، باید شعار تبدیل به گفتمان سیاسی شود و در لایه بعدی گفتمان فرهنگی در شهر انجام شود.