برای افزایش رضایت شهروندان راهی جز توسعه بومی نداریم
برای افزایش رضایت شهروندان راهی جز توسعه بومی نداریم

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، به گزارش خبرگزاری ایمنا از تهران، سیدعلی معرک‌نژاد در حاشیه نمایشگاه «شهریران»، در پنل ارائه تجربیات شهرها، به تشریح «گفتمان شهر زندگی» پرداخت و اظهار کرد: با توجه به مشکلاتی که مدیریت‌های شهری با آن مواجه هستند ایده گفتمان شهر زندگی را طراحی کرده‌ایم تا بتوانیم معضلات را به‌خوبی […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

به گزارش خبرگزاری ایمنا از تهران، سیدعلی معرک‌نژاد در حاشیه نمایشگاه «شهریران»، در پنل ارائه تجربیات شهرها، به تشریح «گفتمان شهر زندگی» پرداخت و اظهار کرد: با توجه به مشکلاتی که مدیریت‌های شهری با آن مواجه هستند ایده گفتمان شهر زندگی را طراحی کرده‌ایم تا بتوانیم معضلات را به‌خوبی پشت سر بگذاریم و اعتماد مردم را نیز محقق کنیم.

وی با بیان اینکه توسعه با روش‌های مرسوم نتیجه‌ای جز ایجاد تضادهای بیشتر نخواهد داشت، افزود: اگر تلاش‌های شبانه‌روزی به‌گونه‌ای تقلیدگونه و بدون توجه به ریشه‌های هویتی باشد، نه تنها رضایت شهروندان را در پی نخواهد داشت، بلکه خود موجب ایجاد مشکلات پیچیده‌تری می‌شود، بنابراین می‌توان گفت توسعه با روش‌های مرسوم فعلی معادل تضاد است‌.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان ادامه داد: اگر هدف ما پیشرفت و افزایش رضایت عمومی شهروندان است، راهی جز توسعه بومی نداریم که می‌توان از کلمه «پیشرفت» به جای «توسعه» نام برد؛ پیشرفت بر اساس ظرفیت‌های بومی، ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه ایرانی-اسلامی و تمرکز بر توانمندی‌های داخلی راه نجات ما است.

معرک‌نژاد با بیان اینکه برای حرکت در این مسیر نیازمند تحول و چرخش مدیریتی و ریل‌گذاری‌های جدید هستیم، در غیر این صورت نتیجه‌ای جز شکست و ضعف تدریجی نخواهیم داشت، گفت: تحول مدیریتی در شناسایی مسائل و اولویت‌ها و تحول در حل مسائل از راه‌حل‌های عمیق‌تر و روش‌های خلاقانه از آن جمله است.

وی تصریح کرد: نتیجه توسعه روی ریل‌گذاری غربی افزایش بیشتر فاصله بین جامعه رسمی (حکومت و کارگزاران) و جامعه غیررسمی یعنی مردم به صورت عام است.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان با بیان اینکه ویژگی جامعه ایرانی نشان‌دهنده آن است که ما ایرانیان به شدت قابلیت اتحاد و همدلی ملی داریم، اظهار کرد: به جای تدوین برنامه‌های مرسوم نیاز بیشتر را تعریف گفتمان در نظر گرفتیم؛ اینکه چرا مبنای گفتمان، کلمه‌ای به نام زندگی است مفصل است، اما بر اساس بررسی‌های علمی، شرایط فعلی و نظرسنجی‌های مردمی یکی از مؤثرترین واژه‌ها «زندگی» است و همه مردم بر کلمه زندگی، لزوم و اهمیت آن اتفاق نظر دارد و می‌شود امیدوار بود که پیرامون این کلمه اجماع ملی و شهری شکل بگیرد.

وی یادآور شد: راه‌حل ما برای رفع معضلات شهری و با توجه به مطالب بیان شده، «گفتمان شهر زندگی» بود و طی دو سال گذشته کار مطالعاتی عمیق و دقیقی روی آن صورت گرفته است. بر اساس این گفتمان، ابزار ما استفاده از روش حل مسئله آینده‌پژوهانه‌ای به نام روش «علّی-لایه‌ای» است.

معرک‌نژاد با اشاره به لایه‌های روش «علّی-لایه‌ای» ادامه داد: لایه اول مسائل آشکار یا نیازهای زیست‌پذیری است، لایه دوم علل سیستمی یا هماهنگی است که سه ضلع دارد، هماهنگی درون‌سازمانی، برون‌سازمانی و هماهنگی و مشارکت مردمی، لایه سوم طرز تفکر و اعتقادات است و لایه آخر استعاره‌ها و اسطوره‌ها است که بازیگران و فعالان لایه اول رسانه‌ها، جراید، مطبوعات و شبکه‌های مجازی و اجتماعی هستند.