نخستین تصفیه‌خانه شهری نانواوزون کشور در اصفهان بهره‌برداری می‌شود
نخستین تصفیه‌خانه شهری نانواوزون کشور در اصفهان بهره‌برداری می‌شود

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، مهدی بقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: نیاز آبی فضای سبز اصفهان حدود ۵۶ میلیون متر مکعب در سال است که در زمان خشکسالی می‌توان آن را با ۳۶ میلیون متر مکعب حفظ کرد و حدود ۲۰ سال است آن را اینگونه حفظ کرده‌ایم. وی با بیان […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

مهدی بقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: نیاز آبی فضای سبز اصفهان حدود ۵۶ میلیون متر مکعب در سال است که در زمان خشکسالی می‌توان آن را با ۳۶ میلیون متر مکعب حفظ کرد و حدود ۲۰ سال است آن را اینگونه حفظ کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۲۵ میلیون متر مکعب آب برای فضای سبز اصفهان در اختیار داریم، افزود: در گذشته گفته می‌شد که از ۳۰۰۰ لیتر بر ثانیه آب مورد نیاز عرصه‌های فضای سبز شهر، ۱۵۰۰ لیتر بر ثانیه از رودخانه زاینده‌رود و به همین میزان از چاه‌ها برداشت شود.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه پس از آن گفته شد که از رودخانه، چاه‌ها و پساب، هر کدام هزار لیتر بر ثانیه برداشت شود، تاکید کرد: در حال حاضر ۶۰۰ لیتر بر ثانیه از پساب و حدود ۷۰۰ لیتر بر ثانیه از چاه‌ها برداشت می‌شود که با توجه به خشک شدن چاه‌ها باید به سمت آب پایداری به‌نام پساب حرکت کنیم.

بقایی اضافه کرد: در پساب سه رکن اساسی شامل تأمین، تصفیه مناسب و رساندن آب به محل مصرف یا توزیع وجود دارد، زیرا در گذشته که چاه‌ها خشک نشده بود، در همان پارک چاه وجود داشت و آب آن را تأمین می‌کرد.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه پساب همان فاضلاب گندزدایی شده است و با فاضلاب تفاوت دارد، تصریح کرد: اصفهان جزو اولین شهرهایی است که به فکر استفاده از پساب برای تأمین آب مورد نیاز فضای سبز بوده است.

بقایی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۰۰ لیتر بر ثانیه پساب در دسترس شهرداری است که طی تفاهم با شرکت آبفا، ۴۰۰ لیتر بر ثانیه فاضلاب نیز خریداری شده است، اضافه کرد: برنامه ۱۰ ساله مدیریت شهری این است که در سال ۱۴۱۰، بالغ بر ۱۷۰۰ لیتر بر ثانیه پساب تصفیه شده در اختیار داشته باشیم و به راحتی توزیع کنیم که معادل ۳۶ میلیون متر مکعب در سال و حداقل آب مورد نیاز فضای سبز است.

وی اضافه کرد: در قدیم تصفیه‌خانه جنوب شهر اصفهان (سپاهان‌شهر) با استفاده از فناوری اوزون ایجاد شد و در تصفیه‌خانه شاهین‌شهر نیز ظرفیت ۱۰۰ لیتر بر ثانیه‌ای وجود داشت، اما دیگر نتوانستیم تصفیه‌خانه جدیدی داشته باشیم.

نخستین تصفیه‌خانه شهری نانواوزون کشور در اصفهان بهره‌برداری می‌شود

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان اضافه کرد: اداره بهداشت کیفیت تصفیه آب را بر اساس BOD،COD ، کدورت، مواد آلی و کلی‌فرم دسته‌بندی کرده است، خاطرنشان کرد: طبق این دسته‌بندی رده A اجازه تزریق در چاه و استفاده برای آبیاری فضای سبز در دسترس شهروندان را دارد.

بقایی تاکید کرد: در حال تلاش هستیم که بیش از پیش به سمت رده A حرکت کنیم که برای این کار تمام شیوه‌ها و فناوری‌های جدید همچون سوپرهوادهی NBR،NDBR و IFAS را بررسی و از تمام تصفیه‌خانه‌های با روش جدید در کشور، بازدید کردیم.

وی اضافه کرد: در تصفیه‌خانه سپاهان‌شهر، آخرین مرحله تصفیه یعنی هوادهی را با اوزون انجام می‌دادیم که با توجه به تحریم‌های ظالمانه با مشکل مواجه شدیم که همکاران با بهره‌گیری از روش‌های دیگری، توانستند آن را به چرخه بازگردانند.

حدود ۲۵۰ میلیارد تومان در بودجه مناطق برای تکمیل رینگ پساب شهر در بودجه ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده است تا بتوانیم هر چه زودتر آن را تکمیل کنیم

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان ادامه داد: یک شرکت دانش‌بنیان اصفهانی پیشنهاد کرد که با نانوحباب تصفیه را انجام دهیم، از این‌رو با انجام یک تست آزمایشگاهی، نتیجه مناسبی گرفتیم و قرار شد با همکاری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، یک تصفیه‌خانه با ظرفیت ۵۰ لیتر بر ثانیه در کنار تصفیه‌خانه شمال احداث شود و با کار کم‌نظیری طی حدود پنج ماه این ظرفیت به منبع پساب شهرداری اضافه شد.

بقایی با بیان اینکه پیش‌تر از اوزون برای گندزدایی استفاده می‌شد و این بار قرار شد برای تصفیه با افزایش ماند آب برای تصفیه مورد استفاده قرار گیرد، اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ لیتر بر ثانیه ظرفیت پساب و فاضلاب در شهرداری وجود دارد و برای حدود ۷۰۰ لیتر بر ثانیه باقی‌مانده نیز باید چاره‌ای بیندیشیم.

وی با بیان اینکه برای ۴۰۰ لیتر بر ثانیه تفاهم‌شده با شرکت آبفا باید تصفیه‌خانه و برای آن ۶۰۰ لیتر بر ثانیه موجود نیز تصفیه تکمیلی در نظر گرفته شود که در همین راستا ۲۰۰ لیتر بر ثانیه تصفیه تکمیلی آن تا پایان سال جاری محقق خواهد شد، تاکید کرد: در حال حاضر حدود ۱۰۰ لیتر بر ثانیه آن مورد تصفیه تکمیلی قرار گرفته است و برای سال آینده نیز حدود ۳۰۰ لیتر بر ثانیه دیگر تصفیه تکمیلی اضافه خواهد شد.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه حدود ۲۵۰ میلیارد تومان در بودجه مناطق برای تکمیل رینگ پساب شهر در بودجه ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده است تا بتوانیم هر چه زودتر آن را تکمیل کنیم، تاکید کرد: در زمان آغاز فعالیت دوره ششم مدیریت شهری میزان پیشرفت رینگ توزیع پساب حدود ۶۰ درصد بود که در صورت رفع مشکل تاسیساتی موجود، تا پایان سال جاری به حدود ۹۰ درصد خواهد رسید.

بقایی با بیان اینکه روش تصفیه نانو اوزون، شیوه جدیدی است که تاکنون وجود نداشته است و به گفته بازدیدکنندگان تخصصی، کار بسیار ارزشمندی است که تمام شاخص‌های تصفیه فاضلاب را تا حد مناسبی پایین آورده است، تاکید کرد: هزینه تعمیر و نگهداری این روش بالعکس روش‌هایی همچون NBR به میزان زیادی پایین است و البته هنوز هم پیگیر هستیم و برای بازدید از هر تصفیه‌خانه‌ای با روش جدید اقدام می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: نخستین تصفیه‌خانه شهری نانو اوزون کشور در اصفهان با هزینه ۵۰۰ میلیارد ریال در بیست‌وهفتمین برنامه «به احترام مردم اصفهان» بهره‌برداری خواهد شد.