سامانه جامع اسناد تاریخی مشهد راه‌اندازی می شود
سامانه جامع اسناد تاریخی مشهد راه‌اندازی می شود
شهردار مشهد از راه‌اندازی سامانه جامع اسناد تاریخ توسعه شهر مشهد خبر داد.

به گزارش آرمانشهر محمدرضا کلائی با انتشار یادداشتی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام، نوشت: «یکی از کمبودهای شهر مشهد در مقایسه با شهرهای بزرگ و پر رونق در جهان، فقدان یک مرکز اسناد توسعه شهری است. نهادی که در اکثر شهرهای مهم دنیا وجود دارد و می‌شود با مراجعه به آن، روندی از گذشته و سابقه شهر و اسناد، تصاویر و فیلم‌های ادوار مختلف آن شهر را دید».

وی ادامه داد: «تلاش برای برخورداری شهر مشهد از چنین مجموعه‌ای سال‌ها بود که به صورت پراکنده ادامه داشت تا این‌که خوشبختانه از حدود سه سال گذشته روند خوبی را پیش گرفت و به یک پروژه منسجم تبدیل شد. تصورم این است که گشت‌وگذار در پروژه سامانه جامع اسناد تاریخ توسعه شهر مشهد می‌تواند برای سایر شهروندان و زائران، علی‌الخصوص محققان و اهل فن جذاب باشد و به درک بیشتر و بهتر تاریخ کلانشهر مشهد کمک کند».

کلائی افزود: «تا به امروز تلاش‌های صورت گرفته منجر به این شد که بیش از ۲ میلیون فریم عکس از سیر تحول شهر مشهد در دهه‌های مختلف جمع‌آوری و خریداری شود و آرشیو اسناد موجود در شهرداری مشهد و همچنین اسنادی که با همکاری از بقیه دستگاه‌ها، نهادها و محققان جمع‌آوری شده را کنار یکدیگر بگذاریم و یک پازل تاریخی فوق‌العاده تا حدود زیادی تکمیل شود. بازخوانی این اسناد و مدارک، می‌تواند برای همه سیر تحول و پیشرفت در شهر را ملموس‌تر کند و ببینیم در چه دوره‌هایی پیش و بعد از انقلاب اسلامی، چه اتفاقاتی در شهر مشهد رخ داده است».

وی با قدردانی از دست‌اندرکاران اجرای این پروژه در شهرداری مشهد، اضافه کرد: «همچنین از مجموعه‌هایی که برای جامعیت پروژه کمک زیادی کردند از جمله از مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، مرکز اسناد ملی، مرکز اسناد میراث فرهنگی، مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مرکز اسناد بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، مرکز اسناد وزارت امور خارجه، موسسه مطالعات جغرافیایی سحاب، مرکز اسناد کاخ موزه گلستان، مرکز اسناد موسسه ملک و مرکز اسناد و پژوهش تاریخ معاصر و… نیز بی‌نهایت بابت محبت و همکاری‌هایشان سپاسگزارم».