هوای پاک تبریز ارمغان برنامه‌های مدون مدیریت شهری
هوای پاک تبریز ارمغان برنامه‌های مدون مدیریت شهری

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، حالا تبریز پاک ترین شهر ایران است، این ولی تنها مدلی تبلیغاتی و نسخه‌ای چشمگیر برای جلسات رسمی بین مدیران بالادستی نیست و شهروندان آثار این اتفاق را می‌توانند در زندگی روزمره خود لمس کنند. به گزارش شهریار به نقل از فارس، بر اساس آمار اداره کل حفاظت محیط […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

حالا تبریز پاک ترین شهر ایران است، این ولی تنها مدلی تبلیغاتی و نسخه‌ای چشمگیر برای جلسات رسمی بین مدیران بالادستی نیست و شهروندان آثار این اتفاق را می‌توانند در زندگی روزمره خود لمس کنند.

به گزارش شهریار به نقل از فارس، بر اساس آمار اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی تا نخستین روز پاییز، کلانشهر تبریز با ثبت ۸۶ روز عنوان پاک ترین شهر ایران را به ارمغان آورد. رویکردی که تنها با چالش‌های طبیعی آب و هوایی رقم نخورده و با نگاهی کلان می‌توان آن را دستاوردی از برنامه‌های مدون مدیریت شهری برای کسب این عنوان دانست.

سیر صعودی تبریز به عنوان شهر پاک ایران طی ۶ ماهه نخست سال

آمار اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی نشان می‌دهد تعداد روزهای پاک در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۰، ۴۷ روز و در مدت مشابه طی سال ۱۴۰۱ نیز ۵۴ روز بود ولی با برنامه‌های انجام یافته در راستای کاهش آلودگی هوا و اقدامات محیط زیستی این میزان در مدت مشابه طی سال جاری به ۸۶ روز افزایش یافته است.

ششمین دوره مدیریت شهری تبریز در حدود دو سالی که از آغاز خود سپری کرده و اقدامات عمرانی متعددی انجام داده است. از فعال سازی پروژه‌های راکد شهری و افتتاح برخی از آنها گرفته تا آغاز طرح‌های نوین. پروژه‌هایی که بر خلاف گذشته این بار مدیریت شهری را نه تنها در قالب مجموعه‌ای صرفا خدماتی و گاه عمرانی معرفی می‌کند که حتی با تعریف پروژه‌ها و برنامه‌های فرهنگی – اجتماعی و زیست محیطی سعی دارد در ابعاد مختلف از زیست شهری نقش ایفا کند.

موضوع آلودگی هوا همواره یکی از مهمترین مسائلی بوده که کلانشهرها با تبعات آن دست و پنجه نرم می‌کنند. وارونگی هوا برای ساکنان کلانشهرها در زمستان کلمه‌ای آشنا می‌شود و تابستان‌ها گرد و غبار ناشی از هوای آلوده دردسرهای متعددی برای شهروندان ایجاد می‌کند.

طی سالهای گذشته در اثر فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی انگشت اتهام بیشترین سهم آلودگی هوا به سمت این ناوگان نشانه گیری می شد و این موضوع برای شهروندان تبریزی هم قابل لمس بود. موضوعی که رفع آن نیازمند فراهم ساختن زیرساخت‌ها و اعمال تغییراتی در سیاست گذاری‌های مدیریت شهری بود.

شهرداری تبریز نیز بر همین اساس فاز جدیدی از اقدامات خود در این دوره مدیریتی را به همین تغییرات اختصاص داد و سیاست‌هایی همچون حذف نمک پاشی از سطح شهر، نوسازی ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی، تکمیل خط ۱ قطار شهری تبریز و افزایش مسافرگیری در این خط را آغاز کرد.

حذف نمک پاشی، رویکردی که الگوی سایر کلانشهرها شد

شهرداری تبریز در راستای حفاظت از محیط زیست، برای نخستین بار از زمستان ۱۴۰۱ با حذف نمک پاشی های زمستانه و اجرای شیوه نوین محلول پاشی نسبت به یخ زدائی معابر در زمستان اقدام کرد.

یعقوب هوشیار شهردار تبریز با اشاره به آثار تخریب زای نمک می‌گوید: آسیب‌های ناشی از نمک پاشی در حوزه های مختلف اعم از تخریب آسفالت، آسیب رساندن به فضای سبز، نفوذ به آبهای زیرزمینی و همچنین ایجاد مشکلات ریوی و تنفسی برای شهروندان نمود پیدا کرده و سالها در سطح شهر باقی می‌ماند.

هوشیار با بیان اینکه زمستان سال ۱۴۰۰ به میزان ۵۰ هزار تن نمک در سطح شهر مورد استفاده قرار گرفته بود، تصریح می‌کند: این میزان نمک معادل ۵۰ میلیون کیلوگرم بوده و با احتساب جمعیت دو میلیونی برای شهر تبریز سهم هر شهروند تبریزی ۲۵ کیلوگرم نمک بوده است.

تبریز رتبه اول طرح نوسازی تاکسیرانی در کشور

طی سال گذشته شهرداری تبریز با ارائه تسهیلات نسبت به نوسازی یک هزار تاکسی شهری اقدام کرد و همچنین به گفته رحیم قاصدی مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تبریز از ابتدای سال جاری نیز ۸۰۰ درخواست نوسازی جدید ثبت شده است.

شهردار تبریز در ارتباط با ارائه تسهیلات کم‌بهره برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی می‌گوید: تبریز تنها شهری است که با ارائه تسهیلات چهار درصدی به تاکسیرانان در راستای نوسازی ناوگان تاکسیرانی اقدام کرده و این اقدام در دیگر کلانشهرها رخ نداده است.

یعقوب هوشیار ادامه می‌دهد: بر همین اساس مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان تسهیلات کم‌بهره با نرخ چهار درصد برای مالکان تاکسی‌های فرسوده ارائه می‌شود که به عنوان طرحی تشویقی در این راستا عمل خواهد کرد.

همچنین او با اشاره به اینکه در حوزه حمل و نقل عمومی در ۱۰ سال گذشته تنها ۵۰ دستگاه اتوبوس به این ناوگان اضافه شده است، خاطرنشان کرد: برنامه بلند مدت در این دوره افزودن ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی بود که با وجود کمبود منابع مدیریت شهری تبریز، موفق به خرید ۳۰۰ دستگاه اتوبوس در سال گذشته شده ایم.

تکمیل و بهره برداری کامل از خط ۱ قطار شهری تبریز نیز از دیگر اقداماتی بود که شهرداری تبریز در دستور کار خود قرار داد و با مسافرگیری در هر سه فاز این خط شاهد افزایش اقبال عمومی برای استفاده از ناوگان قطار شهری هستیم. بر همین اساس با افزایش ساعات خدمات دهی قطار شهری تبریز از ۱۸ شهریورماه، تعداد مسافر روزانه از ۱۵۰۰ نفر در فاز سوم به چهار هزار نفر رسیده است.

محیط زیست سالم یکی از شاخص‌های توسعه پایدار به شمار می‌رود. توسعه‌ای که می‌تواند در ابعاد مختلف زندگی شهروندان نمود پیدا کند. اگر چه آلودگی هوا همواره یکی از مشکلات بزرگ مدیریت کلانشهرها محسوب می‌شود ولی گام‌های محکم و پیوسته در راستای کاهش این آلودگی و افزایش روزهای پاک می‌تواند روزنه امیدی برای زیستی سالم برای شهروندان باشد.