اجرای ۵۸ طرح بازآفرینی در مناطق ناکارآمد شهری خراسان رضوی
اجرای ۵۸ طرح بازآفرینی در مناطق ناکارآمد شهری خراسان رضوی
رییس اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: پارسال اجرای ۵۸ طرح بازآفرینی و نوسازی در مناطق ناکارآمد شهری استان در قالب بخشهای مختلف به پایان رسید.

به گزارش آرمانشهر به نقل از پایگاه وزارت راه و شهرسازی (خراسان رضوی)، سمانه نصراللهی گفت: این تعداد طرح از مجموع ۷۰ طرح بازآفرینی با اعتبار ۱۹۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بود که از این تعداد ۲۶ طرح مربوط به امور روبنایی (مدرسه، سالن ورزشی و …) و ۴۴ طرح مربوط به امور زیربنایی (آب و برق و …) می شود.

وی بیان کرد: پارسال مبلغ موافقت نامه برای حوزه بازآفرینی شهری خراسان رضوی ۶۰ میلیارد تومان بود که از این میزان ۲۵ میلیارد تومان به استان تخصیص یافت، با پیگیریهای انجام گرفته این مبلغ تا پایان سال به ۲۸ میلیارد تومان رسید، این در حالی است که مبلغ ابلاغی در برنامه حوزه بازآفرینی امسال در استان ۳۸۹ میلیارد تومان است که امیدواریم ۵۰ درصد از این میزان توسط برنامه بودجه کشور تخصیص یابد.

رییس اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: سهمیه قیر سال ۱۴۰۰ استان برای استفاده در مناطق هدف بازآفرینی شهری، سه هزار و ۷۰۰ تن بود که با پیگیری های انجام شده، ۲ هزار تن قیر رایگان دیگر به این میزان اضافه شد که تا مرداد ماه سال ۱۴۰۱، پنج هزار و ۷۰۰ تن به مبلغ ۵۳۵ میلیارد ریال و ۳۶۲ میلیون ریال حواله قیر رایگان از محل بند (ز) تبصره یک قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کشور برای ۳۱ شهر از شهرهای استان خراسان رضوی صادر شد.

نصراللهی خاطر نشان کرد: پارسال در مرحله اول هزار و ۴۰۰ تن قیر رایگان با اعتبار ۱۳۲ میلیارد و ۵۶۵ میلیون ریال به ۹ شهر از شهرهای خراسان رضوی که تاکنون از تسهیلات قیر رایگان استفاده نکرده بودند، تخصیص یافت.

وی میزان معابر آسفالت شده در محلات هدف بازآفرینی شهری خراسان رضوی در سال گذشته را سه هزار و ۶۷۵ کیلومتر با عرض متوسط هشت متر اعلام و بیان کرد: پارسال میزان اعتبار مربوط به تسهیلات نوسازی مسکن در مناطق هدف بازآفرینی شهری استان ۲۲۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای ۷۶۶ واحد مسکونی بود، در این مدت ۲ هزار و ۹۵۳ پروانه ساختمانی در مناطق هدف بازآفرینی استان صادر شد.

رییس اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی افزود: تسهیلات بانکی اختصاص یافته به ۷۶۶ واحد در استان و میزان تسهیلات بازآفرینی در شهر مشهد به ازای هر واحد ۴۰۰ میلیون تومان، در محدوده حرم مطهر ۶۰۰ میلیون تومان و در سایر شهرهای استان ۳۵۰ میلیون تومان است که از این میزان کارمزد بانکی ۱۵۰ میلیون تومان صفر است.

افزایش شهرهای هدف بازآفرینی در خراسان رضوی

نصراللهی گفت: پارسال با پیگیری این اداره کل، محدوده محلات ناکارآمد ۲۰ شهر دیگر استان شناسایی شده و حسب مورد در کمیسیون ماده پنج و کارگروه امور زیربنایی استان به تصویب رسید که با این مهم، شمار شهرهای هدف بازآفرینی در خراسان رضوی به ۵۱ شهر رسید.

وی بیان کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران محلات هدف بازآفرینی شامل چهار گونه بافت تاریخی، بافت ناکارآمد(بافت فرسوده)، سکونتگاههای غیر رسمی و محلات ناکارآمد به لحاظ مخاطرات طبیعی و انسان ساخت است، بر همین اساس در شهر مشهد به عنوان دومین کلان شهر کشور علاوه بر محدوده بافت تاریخی و فرهنگی و بافت ناکارآمد (فرسوده)، ۶۶ محله در قالب هشت پهنه به عنوان سکونتگاه های غیررسمی به مصوب شده است.

رییس اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی اضافه کرد: در افق برنامه ششم توسعه ۳۱ محله از محلات بازآفرینی استان به منظور اجرای طرحهای روبنایی و زیربنایی از سوی شرکت بازآفرینی شهری ایران تعیین شد.

نصرالهی گفت: با توجه به ماهیت فراگیر موضوعات بازآفرینی و لزوم مشارکت همه دستگاههای اجرایی، شهرداری‌ها و بخش خصوصی در اجرای برنامه ها و پروژه های بازآفرینی، سهم مشارکت این بخشها در قالب برنامه اقدام مشترک بازآفرینی هر شهر تعیین می شود، در همین راستا پارسال برای ۱۷ شهر از شهرهای استان برنامه اقدام مشترک در افق سالهای ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۴ تهیه شده و در مرحله تصویب در ستاد بازآفرینی استان است.

وی اظهار داشت: بر اساس قانون، همه دستگاههای اجرایی مکلف به هزینه ۳۰ درصد اعتبارات خود در محلات بازآفرینی هستند که تحقق اجرای طرحها و برنامه های بازآفرینی در گرو تحقق این اعتبارات است.