اجرای قانون بله ، حرمت شکنی نه
اجرای قانون بله ، حرمت شکنی نه

تصویب قانون منع بکارگیری بازنشستگان یکی از کارهای خوب و ماندگار مجلس بود که در کارنامه بهارستان نشینان دوره دهم ثبت گردید. 🔰اهمیت لزوم تصویب قانون سیستم بسته و مستهلک مدیریت کشور وچرخش مدیران تکراری از دستگاهی به دستگاه دیگر نه تنهاموجب مختل شدن چرخه نخبگان در این سیستم و محروم ماندن بدنه حاکمیت از […]

تصویب قانون منع بکارگیری بازنشستگان یکی از کارهای خوب و ماندگار مجلس بود که در کارنامه بهارستان نشینان دوره دهم ثبت گردید.

🔰اهمیت لزوم تصویب قانون

سیستم بسته و مستهلک مدیریت کشور وچرخش مدیران تکراری از دستگاهی به دستگاه دیگر نه تنهاموجب مختل شدن چرخه نخبگان در این سیستم و محروم ماندن بدنه حاکمیت از بهره مندی از پویایی ، دانش و توانمندی مدیران جوانان علی الخصوص نخبگان شد،بلکه موجب هدر رفتن این سرمایه عظیم انسانی گردید که متاسفانه نتایج نامطلوبی از خود بر جای گذاشت.

اگر نخواهیم تمام مشکلات و گرفتاری های امروز کشور را حاصل مدیریت این سیستم پیر و فرسوده بدانیم،یکی از عواقب بد این ماجرا سرخوردگی نسل جوان از بی اعتمادی مدیران سالخورده به آنان بود.
مدیرانی که عمدتا از نسل اول و دوم انقلاب بودند و از بزرگترین افتخاراتشان این بود که سکان مدیریت کشور را در اعوان جوانانی به دست گرفته و در سنین پایین توانسته اند اتفاقات مهمی چون جنگ را مدیریت کنند، نتوانستند و یا نخواستند با جوانان نسل های بعدی ارتباط گرفته و آنان را در اداره امور کشور سهیم کنند و این مسئله موجب شکل گیری و القای نوعی احساس بی اعتمادی از نسل این مدیران نسبت به نسل های بعدی گردید.

ایجاد شکاف نسلی بین مدیران مسن و جوانان تشنه خدمت ، دلخوری افکار عمومی از سوء مدیریت ها در بدنه حاکمیت، درز اخبار اعطای مسئولیت های مختلف به مدیران مسن که گاها از توان آنان خارج بود ،مسئله آقازاده ها، فراز مغزها و وضعیت کنونی کشور در زمینه های مختلف اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی، مدیریت فضای مجازی و….موجب گردید تا تصویب قانون منع بکارگیری بازنشستگان در مجلس شورای اسلامی با استقبال افکار عمومی علی الخصوص نسل جوان همراه و اجرای صحیح و کامل آن به مطالبه آنان مبدل شود.

🔰 اهمیت اجرای قانون و لزوم حفظ حرمت پیشکسوتان

روز شمار اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان به روزهای حساس خود نزدیک شده و مدیران بازنشسته تا ۲۴ آبان ماه فرصت خواهند داشت تا پست های خود را به مدیران جوان تر تحویل بدهند . اما آنچه که از حلاوت اجرای این قانون در جامعه می کاهد نحوه موضع گیری های برخی از مسئولین، رسانه ها و بخشی از جامعه در قبال این بازنشستگان است.

با نگاهی به واکنش های نمایندگان مجلس ،مقامات دولتی و قضایی و رسانه ها در خصوص اجرای این قانون از زمان تصویب تا کنون، می توان به خوبی دید که عده ای با سوء استفاده از عطش جامعه، سوار بر موج پوپولیسم ، اقدام به بهره برداری از این قانون به نفع آینده کاری خود و تخریب چهره مدیران بازنشسته کرده و با تهدید به برخورد قضایی و….. برای تحویل ندادن کرسی های مدیریتی، موجی از بد اخلاقی را علی الخصوص در فضای مجازی ایجاد کرده اند که قطعا می تواند نتایج ناگواری به لحاظ اخلاقی در جامعه در پی داشته باشد.

که با توجه به وضعیت کنونی کشور کسی منکر اجرای این قانون نیست اما فراموش نکنیم که نباید به بهانه اجرای آن برخی به خود اجازه بدهند تا با چشم بستن و نادیده گرفتن زحمات مدیران بازنشسته آنان را سیبل آماج حملات قرار دهند و این وظیفه قبل از هر چیزی متوجه دولت ،قوه قضائیه و مجلس است تا با صیانت از جایگاه مدیران زحمت کش و خدوم خود به نحوی شایسته از آنان تقدیر کرده و تودیعشان نماید .

متاسفانه گاهی مشاهده می کنیم که برخی از مدیران دستگاهها و نمایندگان مجلس نیز بدون در نظر گرفتن این امر مهم با تخریب کنندگان همراهی می نمایند ، این درحالیست که باید بین مدیران فرصت طلب و طماع چسبیده به صندلی قدرت و مدیرانی که به واسطه تجربه گرانبهای حاصل از یک عمر تلاش صادقانه بر مسند هستند، فرق قائل بود و نگذاریم به بهانه اجرای قانون اخلاق را قربانی شود وخستگی یک عمر خدمت برتن خادمان واقعی ملت و کشور باقی بماند.

بهروز میرزایی شیرمرد سردبیر پایگاه تخصصی مدیریت شهری آرمانشهر

  • نویسنده : بهروز میرزایی شیرمرد
  • منبع خبر : آرمانشهر