شهر ریگا از ماینکرافت برای درگیرکردن جوانان در شهرسازی استفاده می‌کند
شهر ریگا از ماینکرافت برای درگیرکردن جوانان در شهرسازی استفاده می‌کند

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، ریگا شهری است که در سال ۲۰۲۲ با درگیر کردن تمام اقشار جامعه نسبت به شهر خود و اتخاذ سیاست‌هایی در این زمینه توجه همه را به خود جلب کرده است که در این بین جوانان شهر بیشتر درگیر بودند چراکه سال گذشته پایتخت جوانان اروپا بود. شهریار تبریز/مهراب […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

ریگا شهری است که در سال ۲۰۲۲ با درگیر کردن تمام اقشار جامعه نسبت به شهر خود و اتخاذ سیاست‌هایی در این زمینه توجه همه را به خود جلب کرده است که در این بین جوانان شهر بیشتر درگیر بودند چراکه سال گذشته پایتخت جوانان اروپا بود.

شهریار تبریز/مهراب محرابی‌نیا: ابتکار پایتخت جوانان اروپا که تقریباً از ۱۰ سال پیش آغاز شده است که بر مبنای شاخص‌های تعیین شده، هر ساله برپایه اقدامات مدیران شهری برای افزایش نشاط جوانان، یکی از شهرهای سراسر قاره اروپا به عنوان پایتخت جوانان اروپا انتخاب می‌شود. هدف اصلی عنوان پایتخت جوانان اروپا دعوت از قانون‌گذاران محلی برای بررسی نحوه مشارکت شهروندان جوان و ترویج همکاری آنها می‌باشد. این عنوان فرصتی را برای شهرها فراهم می‌آورد تا ایده‌ها، پروژه‌ها و شیوه‌های نوآورانه خود را به نمایش بگذارند و در عین حال به مقامات شهری برای پیشبرد اهداف خود برای تقویت مشارکت جوانان در حوزه‌های مختلف شهری کمک می‌کند.

یکی از ابتکارات خلاقانه ناشی از این سیاست ایده درگیرکردن جوانان در شهرسازی بود. برای تحقق این امر، از روشهای قدیمی استفاده نشده است بلکه بازی معروف ماینکرافت بکارگرفته شده است. بازی ماینکرافت نظم و ترتیب پیچیده را در دسترس و جذاب می‌کند.

شهر ریگا دو پروژه آزمایشی را در این راستا انجام داده است و روشهایی را تست کرده است که در آن یک نقشه پایتخت می‌تواند در محیط بازی مورد استفاده قرار گیرد تا به جوانان کمک کند تا با محله، تاریخ و معماری شهر خود آشنا شوند.

فراگیری از طریق فن‌آوری

چرا ماینکرافت؟ جاستین پانتلجوا، عضو شورای شهر در این رابطه اظهار داشت:” معمولاً دسترسی به جوانان برای شهرداری‌ها سخت است اما با بازی ماینکرافت این امکان فراهم شده است.”. حالت خلاقانه این بازی این اجازه را به شما می‌دهد که طراحی کنید، بسازید و بررسی کنید، این در حالی است که نسخه آموزشی ماینکرافت که در همه موسسات آموزشی ریگا در دسترس همه دانش‌آموزان قرار دارد  این امکان را به شما می‌دهد که “کلاس درسهای دیجیتالی” تخصصی را ایجاد کرده که در آن شما می‌توانید درباره تاریخچه محلات و ساختمانهای ریگا، چالش های شهری مانند تغییرات اقلیمی، پویایی محتوا تولید کرده وبا نحوه استفاده از علوم، فن آوری، مهندسی و ریاضیات برای رفع چالش ها در سطح شهر آشنا شوید.

از زمان راه اندازی در سال ۲۰۱۱، ۱۷۰ میلیون نفر از سراسر جهان به بازی ماینکرافت روی آورده اند. این بازی در بین جوانان به محبوبیت ویژه ای دست پیدا کرده است و برخلاف اینکه در شهر سازی زبان تخصصی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما آنها این بازی را به راحتی متوجه می شوند. بنابراین، این یک روش خوبی برای درگیرکردن جوانان در گفتگوهای مرتبط با شهر، شهرسازی و کاوش مکان ها به شمار می‌آید.

شورای شهر ریگا به جد به دنبال پیدا کردن روشهایی برای انتقال تجارب منحصر بفرد به بیشتر مدارس در این شهر و گسترش این روشها به طور وسیع در منطقه بالتیک و اتحادیه اروپا است.

شهر ریگا پایتخت و بزرگترین شهر جمهوری لتونی و یکی از مراکز مهم صنعتی، تجاری، فرهنگی و مالی منطقه بالتیک و یک بندر مهم در منطقه است. این شهر در مرکز کشور لتونی و در کنار دریای بالتیک و در ساحل جنوبی خلیج ریگا واقع شده است.