شهرداران برای ایجاد درآمد پایدار برای عمران و آبادانی تلاش کنند
شهرداران برای ایجاد درآمد پایدار برای عمران و آبادانی تلاش کنند
استاندار سیستان وبلوچستان گفت: شهرداران استان برای ایجاد درآمد پایدار برای عمران و آبادانی شهرستان‌های زیر پوشش خود تلاش کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر به نقل از ایسنا احمدعلی موهبتی ۱۳ آبانماه در همایش شهرداران سیستان وبلوچستان که در چابهار برگزار شد اظهارداشت: شهرداران برای عمران و آبادانی شهرهای خود برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت تعریف کنند.

وی افزود: آموزش اصل مهمی در انجام امورات است و باید مشورت گرفتن و سوال کردن و هماهنگی در بین شهرداران و شوراها و مردم باشد تا با کمک هم شهری خوب برای زیست مردم داشته باشند.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: شناخت موانع و تعامل با هم می‌تواند بسیاری از مشکلات را مرتفع کند چون شهرداری‌ها نهاد غیر دولتی هستند و با گرفتن جلوی انحرافات و انجام اصولی فعالیت‌ها و تصمیمات خوب می‌توانند در آینده شهری خوب داشته باشند.

وی تصریح کرد: شهر باید با تصمیمات شوراها و شهرداران و ساخت وسازهای اصولی همیشه تمیز باشد و وقتی فرهنگ سازی شود امور جاری شهرداری بهتر انجام می شود.

موهبتی ادامه داد: همه مشکلات شهرداری‌ها چند روزه مرتفع نمی‌شود و با یک اصول درآمدهای پایدار و شناسایی امتیازات و انجام آنان به نفع شهرداری‌ها می تواند مشکلات مالی را مرتفع کند.

وی بیان کرد: برخی شهرداران برای ارگان‌های اداری هزینه میکنند و به نوعی باید همیشه شهرداران منفعت شهر را در نظر داشته باشند و باید فرمانداران ماشین آلات بخش خصوصی را در هر ماه ۲ بار بسیج کنند تا برخی کارهای باقیمانده را انجام دهند.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به انجام اصولی فعالیت‌ها و رعایت قوانین و مقررات خاطرنشان کرد: در سال آخر شوراها ممکن است برخی اتهامات شوراها متوجه شهرداران باشند لذا باید نظارت جدی داشته باشند و از تخلفات دوری کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی شهرداری‌ها با بکارگیری نیروها مشکلاتی برای پرداخت حق و حقوق آنها ایجاد کرده و شهرداری‌ها با اندک درآمد در انجام وظایف ناتوان هستند، افزود: تعریف درآمد پایدار و رعایت قوانین و مقررات و ساماندهی نیروها میتواند برخی مشکلات را مرتفع کند.

استاندار سیستان وبلوچستان با اشاره به هفته وحدت و لزوم انسجام بهتر مسلمانان خاطرنشان کرد: کشورهای دنیا باید مسلمانان و حق وحقوق آنان احترام بگذارند و نباید سخگیری هایی نظیر فرانسه انجام دهند و توهین آشکار داشته باشند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان وبلوچستان افزود: این همایش با هدف آشنایی بهتر با قوانین ومقررات، پیگیری مطالبات ومشکلات شهرداران برگزار شد تا مسائل و موارد مطرح شده برای انجام فعالیت را مد نظر قرار دهند.

منصور بیجار گفت: از ۴۹ شهردار سیستان و بلوچستان۴۲ شهردار در این همایش شرکت کردند تا از تصمیمات حوزه شهری مطلع و شهرداری به عنوان یک نهاد خدمتگذار بتواند بهتر کارها و امورات را انجام دهند.

 وی بیان کرد: ۴۶ درصد اعتبارات شهرداری‌ها زیر ۵۰ هزار نفر وابسته با بودجه دولتی است که این آسیب بوده و باید کمک های دولتی بیشتر شود تا شاهد عمران وآبادانی باشیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان وبلوچستان ادامه داد: چالش‌های مهم پیش روی شهرداری‌ها نبود درآمد پایدار ، زیرساخت ضعیف شهری، کمبود نیروی انسانی و ماشین آلات، عدم فرهنگ سازی در پرداخت حق و حقوق شهرداری،کارکنان ناکارآمد در بدنه شهرداری‌ها، ویروس کرونا، کاهش درآمدها و برخی مصوبات شوراهاست.

وی هماهنگی بیشتر شوراها و شهرداران با فرمانداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی را خواستار شد و افزود: با هر گونه تخلف در هر پست و سمتی برخورد می کنیم و در این باره شهرداران در سال آخر شوراها مراقبت لازم در انجام مصوبات را براساس قوانین و مقررات داشته باشند.

شهردار چابهار نیز در این همایش مهمترین درخواست و مشکلات شهرداران را عدم وصول مطالبات شهرداری‌ها از ادارات و ارگان‌های دولتی و نظامی، کمبود اعتبارو درآمد پایدار برای انجام خدمات و نبود ماشین آلات نو را عنوان کرد.

محمدیونس حقانی افزود: آموزش شوراها و شهرداران در خصوص آشنایی بهتر قوانین و مقررات از الزامات است و باید هر چه سریعتر اختلافات دستگاه‌های اجرایی با شهرداری‌ها رفع شود.

وی الحاق شهر به محدوده منطقه آزادچابهار را یکی از اقدامات خوب عنوان کرد که میتواند برای عمران وآبادانی شهر موثر باشد و امیدواریم بزودی کمربندی از بندر شهیدکلانتری با مشارکت ۷۰ درصدی منطقه آزاد اجرایی شود.