بخش عمده ای از بودجه ۱۴۰۰ به مدیریت پسماند اختصاص می یابد
بخش عمده ای از بودجه ۱۴۰۰ به مدیریت پسماند اختصاص می یابد
شهردار ارومیه از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی مطالباتی چون نگاه ویژه به مدیریت پسماند شهری، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و تبدیل وضعیت کارکنان شهرداری را درخواست کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر؛ محمد حضرت پور در دیدار با نمایندگان مردم شهرستان ارومیه در مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه سرانه تولید زباله هر شهروند ارومیه ای  ۷۵۰ گرم و تولید روزانه زباله در سطح شهر ۶۰۰ تن است، عنوان کرد:  محل دفن پسماندهای شهری در سایت نازلو به مساحت ۸۵ هکتار که  با الحاق ۲۵ هکتار جدید با کمک و هماهنگی نمایندگان شهرستان ارومیه در مجلس شورای اسلامی با منابع طبیعی توسعه می یابد.
به گفته وی ۳۰  درصد از ۶۰۰ تن زباله تولیدی را شیرابه تشکیل می دهد که این شیرابه ها از بزرگترین تهدیدات زیست محیطی به حساب می آید .
حضرت پور با بیان اینکه با موافقت شورای اسلامی شهر قراردادی با قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) با موضوع مدیریت شیرابه و دفن بهداشتی آن منعقد شد، بیان کرد:  بعد از اتمام مطالعات ، اقداماتی چون ساخت کانال برای ساماندهی آب های سطحی کوه های اطراف سایت در جهت کاهش تشدید تجمع شیرابه های پسماند در محل سایت، ایجاد استخر، استفاده از گاز ازون و دفن روزانه شیرابه با خاک برای  مدیریت شیرابه و پیشگیری از آن جهت نفوذ به آب های زیر زمینی صورت گرفته است .
وی با بیان اینکه در مدیریت پسماند با چالش های مواجه هستیم، بیان کرد:  بصورت موقت چالش های پیش رو در حوزه پسماند مدیریت می شود  تا طرح های اصلی به مرحله اجرا دربیاد که تحقق این مهم نیازمند اعتبار است.
شهردار ارومیه گفت:  برای مدیریت پسماند های شهری و پیشگیری از تهدیدات زیست محیطی  بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار جهت راه اندازی کارخانه زباله سوز برای ۶۰۰ تن زباله تولیدی  است .
وی از نمایندگان مردم شهرستان ازومیه در مجلس شورای اسلامی  درخواست کرد که به  این مقوله نگاه ویژه کنند و اعتباری  در بودجه ۱۴۰۰ کشور بدین منظور اختصاص دهند  چرا که این مهم یکی از دغدغه های  مدیریت شهری و پیشگیری از خطرات زیست محیطی است.
حضرت پور افزود:  در بودجه ۱۴۰۰ شهرداری  ارومیه نیز بخش عمده از بودجه با موافقت شورای اسلامی شهر  به مدیریت پسماند اختصاص می یابد.
وی با اشاره به مقوله ساخت وساز های غیر مجاز در سطح شهر، بیان کرد:  نظام مند کردن ساخت وسازها در کمیسیون ماده ۵ و طرح  جامع و تفصیلی هر شهر تحقق می یابد و در این راستا طرح تفصیلی ارومیه  درسال ۹۱ مطالعه و در ۹۹ ابلاغ شد.
حضرت پور افزود:  سرانه ساخت و ساز به ازای هر شهروند ارومیه ای با این وضعیت موجود ۱۰۰ متر است .
وی ادامه داد:  در وضعیت کنونی ، مدیریت شهرداری پشت درهای های بسته کمیسون ماده ۵ منتظر می ماند  که بخشی از مشکلات  شهروندان را  بدلیل ضعف های طرح تفصیلی رفع کند شود اما تاکنون موفق نشده است.
محمد حضرت پور عنوان کرد:  طبق آمار طی ۸ ماهه  سال جاری، ۱۹۴۲  پروانه در سطح شهر ارومیه  صادر شده  و طی این مدت نیز  ۳۶۶۷ تخلف ساختمانی به وقوع پیوسته است که بر اساس این آمار، تخلف ساختمانی دوبرابر پروانه صادره است و این نشان از فرافکنی دولت بر علیه شهرداری است.
وی گفت: این فرافکنی ها همان  فرا فکنی های سال ۶۳  است که شهرداری ها را به حال خود رها کردند و اینکه شهرداری درآمدشان را از کجا تامین کنند تدابیری اندیشده نشد و حداقل درآمدی هم  که  از قبل لوایح عوارض می نوشتند را نیز امروز از آنها گرفته اند.
شهردار ارومیه با اشاره به کمک دولت به شهرداری ارومیه در سال ۹۸ و ۹۹،  اظهار کرد:  کل کمک های  دولت درسال ۹۸ و ۹۹  به شهرداری ارومیه یک بیستم بودجه شهرداری نبود.
وی با اشاره به یکی از فرافکنی های در خصوص پرسنل شاغل در شهرداری ارومیه، بیان کرد:  به ازای هر ۲۶ نفر جمیعت یک کارمند دولتی وجود دارد با اینکه شهرداری های به ازای۱۷۷ جمیعت یک  نفر پرسنل دارند با اینکه  در ۹ سال اخیر بیش از ۱۵ میلیون متر مربع معابر خاکی آسفالت،  ۳۳۰ هکتار فضای سبز توسعه  و ۷۰۰  هزار متر مربع پیاده رو سازی انجام شده است که تمام این اقدامات با توان مالی و نیروهای خود شهرداری انجام یافته است .
محمد حضرت پور با بیان اینکه شهرداری ها در لایحه عوارض و ماده ۱۰۰ مورد بی توجهی قرار گرفتند ، اظهار کرد:  کل درآمدی های شهرداری ارومیه  از  قبل عوارض خودرد فقط ۱۰ درصد  است.
وی با اشاره به جرایم راهنمایی و رانندگی  و درخواست از نمایندگان مجلس برای وصول از دولت ، بیان کرد:  تا به امروز ۱۰ درصد جرایمی  که وصول کردند به شهرداری ارومیه پرداخت نشده است در صورتی که هزینه نگه داشت چراغ های راهنمایی و رانندگی ، هزینه ایمن سازی معابر چون خط کشی معابر بر عهده شهرداری است.

شهردار ارومیه در ادامه با بیان اینکه  حمل و نقل عمومی شهر ارومیه با بیش از  ۱۰ سال عمر مفید در سطح شهر فعالیت می کند با درخواست از نمایندگان بر توسعه ناوگان تاکید کرد و گفت:  درصورت نبود منابع مالی دولت برای توسعه ناوگان  بر نوسازی و توسعه آن از قبل واردات خودرهای لوکس و عوارض گمرگی پیشنهاد شد که تحقق این مهم  نیز برعهده استان ها گذاشته شود.
وی با اشاره به تبدیل وضعیت کارکنان شهرداری ارومیه از نمایندگان درخواست کرد جهت تبدیل وضعیت کارکنان شهرداری که در شرایط سخت کاری فعالیت می کنند تدابیری اتخاذ شود./ارتباطات و اموربین الملل شهرداری ارومیه