لزوم رفع پلمب پروژه هتل بزرگ آسمان با هدف اجرای موارد ایمن سازی/ هتل آسمان در حریم آثار تاریخی قرار ندارد
لزوم رفع پلمب پروژه هتل بزرگ آسمان با هدف اجرای موارد ایمن سازی/ هتل آسمان در حریم آثار تاریخی قرار ندارد
مالک هتل بزرگ آسمان گفت: خواستار رفع پلمب پروژه هتل بزرگ آسمان با هدف اجرای موارد ایمن سازی هستیم؛ در شرایط فعلی، اولویت با ایمن سازی پروژه است و اگر امکان دسترسی به ساختمان به دلیل پلمپ فراهم نشود، امکان بروز سوانح وجود دارد.

به گزارش آرمانشهر فارس، حمید سجادیان در یک نشست خبری با تاکید بر حمایت حقیقی از سرمایه گذاران گفت: باید از این افراد که عمر خود را به پای رشد و آبادی شهر شیراز گذاشته اند، حمایت واقعی شود.

مالک هتل بزرگ آسمان با تقدیر از تلاش رسانه ها برای بازگویی حقایق اظهار کرد: شیوه برخورد مناسبی با هتل آسمان در سنوات اخیر نداشته ایم که این روش، الگوی مناسبی برای رونق سرمایه گذاری در شیراز نبوده و حتی موجب گریز سرمایه گذاران می شود.

او در ادامه افزود: شخصا 22 سال از عمر خود را برای ساخت هتل بزرگ آسمان صرف کردم و با وجود اینکه این پروژه در حال حاضر در مرحله 90 درصد پیشرفت فیزیکی قرار گرفته اما  به علت شرایط ایجاد شده، عطای آن را به لقایش بخشیده ام.

سجادیان در ادامه با تصریح اینکه ساختمان هتل آسمان از استحکام و مقاومت کامل برخوردار است، گفت: مستندات کمیسیون ماده 100، مهندسان ناظر، کارشناسان بیمه مرکزی و سایر مراجع ذیصلاح قانونی که را در اختیار دارم و به مسئولان ارائه کرده ام، گواه این موضوع است.

مالک هتل بزرگ آسمان، این هتل را متعلق به مردم دانست و عنوان کرد: بهره برداری از هتل بزرگ آسمان، موجب اشتغال مستقیم بیش از پانصد نفر می شود و این هتل برای صنعت گردشگری شیراز و کشور اثرگذار می تواند باشد.

وی از فرصت سوزی هایی که در مسیر بهره برداری از هتل بزرگ آسمان به عنوان مرکز بزرگ اقامتی صورت گرفته، گلایه کرد و گفت: ایجاد و فعایت مراکز بزرگ اقامتی مانند هتل بزرگ آسمان برای کلان شهر شیراز به عنوان یک قطب گردشگری و زیارتی، امری ضروری است و باید مورد حمایت قرار بگیرد.

سجادیان همچنین به این مطلب هم اشاره کرد که طی 10 سال گذشته مطالب نادرست و بدون پشتوانه ای در این خصوص اضافه زیربنا و طبقات اضافی هتل بزرگ آسمان مطرح شد، اما واقعیت این است که تمامی مراحل و ضوابط قانونی برای ساخت این هتل بزرگ به انجام رسیده بود.

وی افزود: در احداث این بنا، متراژی معادل 2740 متر از نقشه استراکچر پروژه کمتر ساخته شده  و متراژی معادل 1440 متر از نقشه های مورد تایید معاونت فنی و عمرانی شهرداری، آتشنشانی و میراث فرهنگی هم کمتر ساخته شده است؛ بر این اساس پروژه هتل بزرگ آسمان، هیچ گونه تخلفی در حوزه اضافه زیربنا و ارتفاع به انجام نرسانده که این موضوع نیز توسط نقشه برداران کانون کارشناسان رسمی دادگستری به تایید رسیده است.

سجادیان تصریح کرد: پرونده هتل بزرگ آسمان، سال ها  در کمیسیون ماده 100 و تجدید نظر معطل ماند؛ در حالی که قانون 3 تا 6 ماه برای صدور رای تعیین کرده است.

وی اعلام کرد: آخرین رای تجدید نظر پس از 10 سال و در آبان 1402 ابلاغ شد و کانون کارشناسان رسمی دادگستری پس از بررسی های دوماهه به صراحت اعلام کرد که پروژه هتل بزرگ آسمان دارای استحکام لازم بوده و مقاوم می باشد.

سجادیان ادامه داد: متاسفانه پس از گذشت 6 ماه هیچ کس به نامه کارشناسان رسمی دادگستری توجهی نکرده است.

او در خصوص اینکه آیا هتل آسمان در حریم آثار تاریخی از جمله ارگ کریم خانی قرار دارد یا خیر هم گفت: این هتل در این حریم قرار ندارد و این موضوع به توسط مسئولان استانی و کشوری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به صراحت اعلام شده است.

مالک هتل بزرگ آسمان در ادامه بر لزوم ایمن سازی این هتل تاکید داشت و عنوان کرد: در شرایط فعلی، اولویت با ایمن سازی پروژه است و اگر امکان دسترسی به ساختمان به دلیل پلمپ فراهم نشود، امکان بروز سوانح وجود دارد.

سجادیان تصریح کرد: در حال حاضر ساختمان هتل آسمان پلمب شده و امکان خروج مصالح ساختمانی که بار مضاعفی را به سازه هتل تحمیل می کند، وجود ندارد.

وی ادامه داد: همچنین تاورکرین 45 تُنی روی سازه هم باید مورد بازبینی فنی قرار بگیرد، از آنجا که از نصب داربست ها و الوارها 18 سال می گذرد، به دلیل فرسودگی احتمال سقوط آنها وجود دارد.

سجادیان اضافه کرد: سنگ بنای طبقه نخست هتل آسمان، به دلیل نیمه ‌تمام بودن هم باید رول‌ پلاک و بندکشی شود تا برای شهروندان خطر احتمالی در این خصوص ایجاد نشود.

او تاکید کرد: نخاله‌های حاصل از تخریب مقاوم‌ سازی از طبقات و محوطه به خارج از کارگاه هم باید منتقل شوند؛ در غیر این صورت بار اضافی به سازه پروژه وارد شده و ممکن است خسارت جبران ‌ناپذیری وارد شود؛ همچنین چوب و پوشش گونی اطراف ساختمان که باعث آتش ‌سوزی می ‌شود هم باید سریع تر جمع ‌آوری شود.

مالک هتل بزرگ آسمان افزود: خواستار رفع پلمب این پروژه با هدف اجرای موارد ایمن سازی هستیم و در این خصوص نامه های متعددی به مسئولان استان و شهر شیراز نوشته ام که در صورت بروز حادثه مسئولیتی متوجه من نبوده و آنها مسئول خواهند بود.

او تاکید کرد: با وجود اینکه نامه نگاری های متعددی به مسئولان استان داشته ام؛ همچنان تمام تلاش خود را برای پیشگیری از بروز سوانح به کار گرفته ام.

سجادیان در این نشست اعلام کرد که خواستار برگزاری میزگرد مناظره و هم اندیشی با مسئولان برای حل مسائل مربوط به این هتل است و همچنین تصریح کرد: طبق مستنداتی که در اختیار دارم، سازه هتل مقاوم است و در حریم آثار تاریخی نیز قرار ندارد و اگر چنین ادعاهایی مطرح می شود، خواهش می کنم که مستندات آن را ارائه کنند.

 

  • نویسنده : مریم شمالیان