یخچال تاریخی له له بیگ (یوشاری) مرمت و ساماندهی می‌شود
یخچال تاریخی له له بیگ (یوشاری) مرمت و ساماندهی می‌شود

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، شهردار منطقه ۸ تبریز طی بازدیدی از یخچال تاریخی له له بیگ از آغاز عملیات مرمتی این یخچال تاریخی، خبر داد. به گزارش شهریار، حسین منیری فر ضمن ضروری خواندن مرمت و احیاء این اثر تاریخی گفت: یخچال تاریخی له له بیگ یکی از قدیمی ترین یخچالهای تاریخی تبریز […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

شهردار منطقه ۸ تبریز طی بازدیدی از یخچال تاریخی له له بیگ از آغاز عملیات مرمتی این یخچال تاریخی، خبر داد.

به گزارش شهریار، حسین منیری فر ضمن ضروری خواندن مرمت و احیاء این اثر تاریخی گفت: یخچال تاریخی له له بیگ یکی از قدیمی ترین یخچالهای تاریخی تبریز بوده که طی دهه‌های گذشته، توسط شهرداری تبریز خریداری شده ولی به دلیل عدم استفاده از آن و آسیب‌های محیطی، این بنای ارزشمند در آستانه تخریب و نابودی قرار گرفته و با کار کارشناسی نقشه های مرمتی این مجموعه تهیه و عملیات پیش مرمتی و ساماندهی این یخچال توسط معاونت فنی و عمرانی منطقه ۸، آغاز شده است.

منیری فر در ادامه گفت: این بنا دارای طاق گنبدی بوده که به دلیل رطوبت ترک های عمیق در آن ایجاد شده و به دلیل  نبود کانال این بنا شدیداً در معرض رطوبت بوده است. اقدامات پیش مرمتی این بنا از جمله پاکسازی داخل بنا و سبک سازی سقف مجموعه انجام گرفته و در روزهای آینده عملیات مرمتی سازه یخچال آغاز خواهد شد.

شهردار منطقه ۸ افزود: امیدواریم با مرمت اصولی این یخچال تاریخی احیا شده و در آینده نزدیک از این یخچال به عنوان کاربری های فرهنگی و گردشگری، استفاده بهینه شود.

یخچال له له بیگ(یوشاری) یکی از یخچال های تاریخی شهر تبریز و مربوط به دوران قاجار است که با ۶۰۰ متر مربع وسعت از یخچال های مهم قاجاری تبریز محسوب می شود.