«من شهردارم» استمرار دارد
«من شهردارم» استمرار دارد

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، نخستین مرحله از ایده «من شهردارم» با هدف جلب مشارکت ‌شهروندان در مدیریت شهری همزمان با آغاز بودجه‌ریزی در شهرداری تهران برای سال ۱۴۰۲ اجرا شد. شهروندان تهرانی در این طرح به پروژه‌های دارای اولویت محله خود رأی دادند؛ پروژه‌هایی که بیشترین رأی را به‌دست آوردند برای اختصاص بودجه۱۴۰۲ […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

نخستین مرحله از ایده «من شهردارم» با هدف جلب مشارکت ‌شهروندان در مدیریت شهری همزمان با آغاز بودجه‌ریزی در شهرداری تهران برای سال ۱۴۰۲ اجرا شد. شهروندان تهرانی در این طرح به پروژه‌های دارای اولویت محله خود رأی دادند؛ پروژه‌هایی که بیشترین رأی را به‌دست آوردند برای اختصاص بودجه۱۴۰۲ به شورای شهر تهران در قالب لایحه بودجه پیشنهاد شدند تا بعد از تصویب از فروردین‌ماه ۱۴۰۲ اجرا شوند.

یکی از مهم‌ترین ابزار مدیریتی در دنیا نظام بودجه‌ریزی مشارکتی است و بودجه، ابزاری است که سیاست‌های مدیریتی به وسیله آن نمایش داده می‌شود و اولویت‌ها نیز شفاف خواهد شد. اگر بودجه با نظر مردم ارتباط داشته باشد می‌توانیم به سمت حکمرانی مشارکتی نیز حرکت کنیم.

هدف اصلی این ایده، بودجه‌ریزی مشارکتی و تحقق مردمی‌سازی‌ اداره شهر است تا بتوانیم به راهبردهای دیگر مانند شفافیت، افزایش اعتماد شهروندان و… در مدیریت شهری نیز دست پیدا کنیم. بر این اساس تلاش کردیم تا شهروندان را در بودجه‌ریزی مشارکت دهیم تا مردم بتوانند پروژه‌های محلی و منطقه‌ای خود را انتخاب کنند.
ایده «من شهردارم» نیز چندین ویژگی مهم دارد. اجرای طرح با استفاده از فناوری‌های نوین، استفاده از داوطلبان مردمی پرسشگر برای جلب مشارکت مردم، استفاده حداکثری از سطوح مختلف سازمانی و افزایش تعامل تصمیم‌گیران با مردم و مردمی‌سازی‌ اداره شهر.

شهرداری تهران ابتدا برای اجرای این ایده، مجموعه پروژه‌های محلی که امکان اجرا داشت را در سامانه «من شهردارم» به شهروندان معرفی کرد و شهروندان براساس اولویت‌های خود به آنها رأی دادند. نحوه انتخاب اولیه پروژه‌ها نیز به ‌این صورت بود که برخی از مردم طی سال با سامانه ۱۳۷تماس گرفته بودند و تقاضای اجرای پروژه‌ای را داشتند یا نخبگان محلی یک‌سری پروژه‌ها را در طرح رصد مشخص کردند یا مدیران مناطق امکان اجرای برخی پروژه‌ها را مطابق خواست مردم اعلام کرده ‌بودند. از این میان بیش از ۲هزار پروژه در سامانه «من شهردارم» قرار گرفت و مردم به این طرح‌ها رأی دادند تا در لایحه پیشنهادی به بالاترین درخواست‌ها بودجه‌ای اختصاص یابد.

حدود هزار و ۵۰۰پروژه در سامانه «من شهردارم» برای ۲۲منطقه و ۱۲۳ ناحیه درنظر گرفته شده است. در هر یک از این نواحی حداقل حدود ۱۰پروژه برای اعلام‌نظر قرار داده شده بود. حدود ۴۵۹ هزار پرسشنامه از آن میان تکمیل شدند، اما ۳۴۶هزار نفر از شهروندان تهرانی در این طرح با کدملی شرکت کرده بودند. حدود ۵میلیون و ۱۸۰هزار رکورد ثبت شده داریم؛ یعنی اینکه بیش از ۵میلیون نظر درباره پروژه‌ها داریم که نشان از استقبال بی‌نظیر شهروندان تهرانی از این ایده دارد. همچنین گزارش آماری مشارکت‌کنندگان حائز اهمیت و دلگرم‌کننده بود. حدود ۵۴درصد شرکت‌کنندگان مرد و ۴۶درصد زن بودند که از این میان ۵۴درصد مشارکت‌کنندگان تهرانی بین ۲۰ تا ۴۰سال، ۱۱درصد زیر ۲۰سال و ۳۵درصد بالای ۴۰سال بودند. از نظر مدرک تحصیلی هم حدود ۴۰درصد شرکت‌کنندگان دارای مدرک کارشناسی و بالاتر بودند.

بنا بود در ابتدا تا ۲و نیم هزار میلیارد تومان از بودجه عمرانی برای این طرح اختصاص داده شود، اما به پاس استقبالی که صورت گرفت در نهایت در بودجه ۴هزار میلیارد تومان برای این موضوع درنظر گرفته شد که رقم قابل‌توجهی است و نشان از اهتمام جدی شهرداری تهران در جلب مشارکت شهروندان تهرانی برای اجرای پروژه‌ها دارد.

بعد از بررسی لایحه بودجه و تصویب آن در صحن شورا بناست به همه شرکت‌کنندگان پیامک زده شود تا بدانند طرح‌هایی که به آنها رأی داده‌اند در بودجه قرار گرفته و در سال ۱۴۰۲ اجرا می‌شود. نخستین مرحله از ایده «من شهردارم» که براساس نظام بودجه‌ریزی مشارکتی بود، تمام‌شده، اما ایده «من شهردارم» در سال‌های آینده بنا بر دیدگاه شهردار تهران مبنی بر اولویت این موضوع استمرار داشته و در همه ابعاد تلاش می‌کنیم تا به احصای نظرات مردم بپردازیم.

انتهای پیام/