هویت‌مندی فضاهای شهری از دغدغه‌های مدیران و متخصصان است
هویت‌مندی فضاهای شهری از دغدغه‌های مدیران و متخصصان است

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، زهرا مهدوی اظهار کرد: شهرهای جدید با توجه به مفهوم هویت طراحی نمی‌شود و این مسئله اهمیت توجه به ارتقای هویت در بافت‌های جدید را آشکار می‌کند، چراکه کمبود یا نبود این کیفیت، موجب ارتباط نداشتن انسان با محیط و شکل‌گیری محیطی بدون معنا و خوانایی می‌شود. وی افزود: پس […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، زهرا مهدوی اظهار کرد: شهرهای جدید با توجه به مفهوم هویت طراحی نمی‌شود و این مسئله اهمیت توجه به ارتقای هویت در بافت‌های جدید را آشکار می‌کند، چراکه کمبود یا نبود این کیفیت، موجب ارتباط نداشتن انسان با محیط و شکل‌گیری محیطی بدون معنا و خوانایی می‌شود.

وی افزود: پس از استخراج مؤلفه‌های هویت مکان از منابع معتبر و مشاهده میدانی، باید به دنبال اولویت‌بندی این مولفه‌ها در هویت‌مندی شهر رفت تا از این طریق بتوان گامی جهت هویت‌مند کردن فضاهای جدید برداشت.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هویت مکان از یک بعد عینی و از بعد دیگر ذهنی است، باید با توجه به مطالعات قبلی میزان تأثیرگذاری بیشتر هریک از مؤلفه‌های ذهنی یا عینی در هویت‌مندی بافت‌های تاریخی مدنظر قرار گیرد.

مهدوی اضافه کرد: امروزه راهکارهای معمارانه برای ارتقای هویت مکان در فضاهای جدید ارائه می‌شود و مشخص شده است که در هویت‌مندی بافت‌های مورد مطالعه معیارهای عینی نسبت به معیارهای ذهنی تأثیر بیشتری دارد.

وی تصریح کرد: امروزه توجه به مفهوم نشانه‌ها، نمادها و هویت در شهرسازی و معماری یکی از دغدغه‌های حرفه‌مندان، نظریه‌پردازان شهرسازی و معماری و مدیران شهری شده است و به‌کارگیری نشانه‌شناسی، نمادها و هویت اسلامی به مثابه ابزاری برای تحلیل و ارزیابی دلالت‌های تصریحی و تلویحی در ساختار شهرسازی و معماری مورد استفاده قرار می‌گیرد و نمودی از کاربرد نشانه‌شناسی هویت اسلامی و نماد شهری است.

این کارشناس شهرسازی تاکید کرد: هویت شهری نشان‌دهنده فرهنگ شهرنشینان است، بافت فرسوده تاریخی به عنوان هویت و تبلور فرهنگ آن شهر عمل می‌کند؛ بنابراین حفظ آن در زمان بهسازی و نوسازی مورد تاکید است؛ شهر گور، نخستین شهر دایره‌ای ایران در زمان ساسانیان است که در حاشیه شهر فیروزآباد کنونی در استان فارس واقع است، راهکارهایی به منظور حفظ و ایجاد هویت برای شهر فیروزآباد از طریق بهسازی و نوسازی بافت فرسوده تاریخی شهر مدنظر کارشناسان است.

مهدوی گفت: طرح‌های توسعه شهری فیروزآباد بدون توجه به بافت تاریخی شهر گور اجرا شده و بر این اساس رشد و توسعه شهرنشینی، ارائه ایده‌های معماری و شهرسازی بی‌هویت و افزایش جمعیت شهر فیروزآباد موجب فراموشی مؤلفه هویت در فرآیند بهسازی و نوسازی شهر گور شده است.

وی افزود: استفاده نکردن از نظر متخصصان و برنامه‌ریزان شهری در احیای بافت تاریخی شهر گور دلیلی بر این وضعیت است و انواع راه‌حل‌ها و اولویت‌های اجرایی متناسب با شرایط محیطی و بافت شهری فیروزآباد مطرح شده است.