“مقبره‌الشعرا” نگین پروژه های عمرانی در بافت متراکم تبریز
“مقبره‌الشعرا” نگین پروژه های عمرانی در بافت متراکم تبریز

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، شهرداری تبریز بر اساس مأموریتی که از سوی استانداری آذربایجان شرقی بر عهده این مجموعه گذاشته شده است، اقدامات مرمتی خود را در دو جبهه شمال و جنوب مقبره‌الشعرا و معابر پیرامونی آن آغاز کرده است. شهریار تبریز: مقبره الشعرا نماد فرهنگ و ادب آذربایجان و مدفن بیش از […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

شهرداری تبریز بر اساس مأموریتی که از سوی استانداری آذربایجان شرقی بر عهده این مجموعه گذاشته شده است، اقدامات مرمتی خود را در دو جبهه شمال و جنوب مقبره‌الشعرا و معابر پیرامونی آن آغاز کرده است.

شهریار تبریز: مقبره الشعرا نماد فرهنگ و ادب آذربایجان و مدفن بیش از ۴۰۰ شاعر و عارف ایرانی است که طی سال های گذشته بر اساس تکالیفی که استانداری آذربایجان شرقی بر عهده شهرداری تبریز گذاشته است، تبدیل به کارگاه عمرانی این نهاد شهری شده است. شاید بد نباشد به مناسبت ۲۷ شهریور، روز ملی شعر و ادب فارسی نگاهی به عملکرد شهرداری تبریز در این مجموعه فرهنگی، تاریخی و گردشگری داشته باشیم.

ماموریت شهرداری تبریز در مجموعه مقبره الشعرا، در دو جبهه شمالی و جنوبی تعریف شده است. جبهه شمالی این پروژه با ۸ هزار مترمربع مساحت، پس از سال ها بلاتکلیفی، شهریور سال گذشته با کفسازی مناسب، نصب سردیس شعرا و عرفای مدفون در مقبره‌الشعرا، نصب باکس‌های گل و تأمین روشنایی و نیمکت‌هایی برای حضور شهروندان با هزینه ۲۵ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

در جبهه جنوبی این پروژه به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع، شهرداری تبریز اقدام به کفسازی محیط و ساماندهی ورودی مقبره کرده است و در کنار آن تأمین روشنایی محیط، نصب المان‌های شهری و باکس های گل نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

علاوه بر این در ضلع جنوبی مقبره الشعرا نیز عملیات احداث و حفظ فضای سبز موجود، کفسازی، احداث آبنمای موزیکال، نصب مبلمان شهری متناسب با بنای مقبره و باکس‌های گل در دستور کار شهرداری تبریز قرار گرفته است. در طراحی این آبنما، عنصر رنگ و تطابق آن با خود مجموعه مقبره‌الشعرا مورد توجه قرار گرفته است که سنگ سفید نیری با الهام از خود المان مقبره و سنگ قرمز آذرشهر با الهام از گذشته این مجموعه که آرامستان سرخاب بوده است، به کار گرفته می‌شود. فاز اول این پروژه در ۲۰۰ مترمربع با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی و با اعتبار یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در حال تکمیل است و فاز دوم بزودی اجرایی  و فاز سوم نیز در حال نصب تاسیسات برقی و مکانیکی است که پس از طی برگزاری مناقصه عمومی وارد فاز اجرایی خواهد شد.

سنگفرش صحن جنوبی مرکزی مقبره الشعرا، ضلع شرقی، غربی و جنوبی پیرامون موزه احد حسینی  با ۵ هزار متر مربع مساحت و ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی با استفاده از سنگ حکمی اسپراخون و همچنین ترکیبی از سنگ قرمز آذرشهر  و سنگ کوبیک در حال اجرا است.

نورپردازی بنای مقبره الشعرا در دو جبهه جنوبی و شمالی آن، یکی دیگر از اقدامات شهرداری تبریز در حوزه زیباسازی محیط است که بخشی از آن انجام یافته و در دست تکمیل است.

همچنین فضای سبز این مجموعه در صحن جنوبی با استفاده از درختان بومی شامل بید مجنون، چنار، نارون و… توسعه می یابد.

سنگفرش خیابان‌های پیرامون مقبره‌الشعرا به مساحت ۱۲ هزار مترمربع و با اعتبار ۲۱ میلیارد تومان اقدام دیگر شهرداری تبریز در  ساماندهی مجموعه گردشگری و تاریخی مقبره الشعرا است که این محیط را تبدیل به بافتی انسان‌محور کرده است.

با اتمام پروژه های مرمتی شهرداری تبریز در مجموعه تاریخی و گردشگری مقبره‌الشعرا، این بنای فرهنگی تبدیل به مرجع گردشگری تبریز و منطقه می‌شود.