معماری داده‌محور: کاوش در ۳ ابزار داده مرتبط با ساختمان
معماری داده‌محور: کاوش در ۳ ابزار داده مرتبط با ساختمان

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، معماری یک رشته چندوجهی است که تحت تأثیر منابع مختلف داده و اطلاعات است که نقش اساسی در شکل دادن به محصول نهایی آن دارند. شهریار تبریز/رضا عالش‌زاده: در گذشته برای به دست آوردن داده‌هایی مانند زمان و تابش خورشید در زمان‌های مختلف سال و مکان‌های جغرافیایی از ابزارهای […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

معماری یک رشته چندوجهی است که تحت تأثیر منابع مختلف داده و اطلاعات است که نقش اساسی در شکل دادن به محصول نهایی آن دارند.

شهریار تبریز/رضا عالش‌زاده: در گذشته برای به دست آوردن داده‌هایی مانند زمان و تابش خورشید در زمان‌های مختلف سال و مکان‌های جغرافیایی از ابزارهای ساعت‌شناسی مانند ساعت آفتابی استفاده می‌شد. این امر امکان تعیین جهت‌گیری بهینه ساختمان‌ها را فراهم می‌کرد و در نتیجه مزایایی مانند استفاده بهتر از نور خورشید و آسایش حرارتی بیشتر را به همراه داشت.

اگرچه عوامل فرهنگی، اجتماعی و حتی مذهبی می‌توانند بر طراحی معماری تأثیر بگذارند، عوامل کمی به ویژه هنگام تصمیم‌گیری در همه مراحل از فازهای اولیه ساخت، طول ساخت و ساز و در طول چرخه عمر یک ساختمان موثر هستند. اما جمع‌آوری و پردازش اطلاعات مرتبط، مانند مکان، طول تابش خورشیدی، گنجایش، تعاملات ساکنین، عملکرد انرژی، و انتشار کربن، از جمله جنبه‌های دیگر، نیز مهم هستند.

امروزه، پیشرفت‌های تکنولوژیکی، مانند هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشینی، معماری را با ارائه ابزارهای طراحی مولد و روش‌های جدید برای جمع‌آوری، پردازش و تفسیر اطلاعات، از جمله شبیه‌سازی برای تولید سناریوهای آزمایشی و مقایسه بین آنها، متحول کرده است. این ابزارها فرآیند طراحی و عملیات را با داده‌های دقیق غنی می‌کنند و باعث تکامل و توسعه معماری می‌شوند. به همین دلیل، در این نوشته، ابزارها معرفی می شوند که با بهره‌گیری از نوآوری‌های تکنولوژیکی، امکان استفاده از اطلاعات ساختمانی و نرم‌افزار داده‌ها را در معماری به نمایش می‌گذارند.

DBF

این شرکت فناوری مستقر در سنگاپور با استفاده از فناوری اصلی خود یعنی موتور DBF، محصولات نرم‌افزاری مبتنی بر هوش مصنوعی را برای گروههای معماری، شهرسازی و ساخت و ساز توسعه می‌دهد. آنها یک ابزاری مبتنی بر وب با عنوان Urban Insight  را ایجاد کرده‌اند که برای نمونه‌سازی سریع شهری استفاده می شود. این ابزار با دریافت داده‌های چند منبعی از منابع داده باز و اختصاصی کار می‌کند و به تیم‌های طراحی و سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا سناریوهای شهری را تولید کنند و کیفیت مکان‌های مختلف را مقایسه کنند. DBF با کارشناسانی مانند کارلوس مورنو، ذهن پشت مفهوم شهر ۱۵ دقیقه‌ای، و موسساتی مانند دانشگاه علوم کاربردی برن همکاری می کند تا از بررسی دقیق علمی تجزیه و تحلیل پروژه اطمینان حاصل کند.

صفیرا

صفیرا(Sefaira) ابزاری برای تجزیه و تحلیل در مراحل اولیه  ساخت است که هدف آن افزایش عملکرد ساختمان است. شبیه ‌سازی‌های  حاصل از این ابزار ذهنیت روشنی را در فاز طراحی مفهومی، از جمله اندازه روشنایی روز، آسایش حرارتی، مصرف انرژی، و انتشار کربن ایجاد می‌کند، در حالی که تاثیر بالقوه سیستم های تجدیدپذیر را نیز اندازه‌گیری می کند. این ابزار در عرض چند دقیقه نتایجی را با موتورهای آنالیز تولید می کند. با مدل‌سازی هندسه‌های ساده، کاربران می‌توانند تجزیه و تحلیل‌هایی را برای مقایسه توده‌ها و طرح‌بندی‌ها برای فهرست کوتاه مفاهیم درست اجرا کنند. این ابزار همچنین به عنوان یک پلتفرم مبتنی بر ابر، به تیم ها و همکاری بین شرکتی در پروژه های مشترک اجازه می‌دهد تا نتایج تجزیه و تحلیل را بررسی کنند.

اسپیس‌فلو

اسپیس‌فلو یک برنامه تلفن همراه برای مستاجران و یک داشبورد مدیریتی برای مالکان است که برای مدیریت عملکردهای ساختمان هوشمند، نگهداری، ارتباطات، فعالیت‌های اجتماعی و سایر ویژگی‌ها همه در یک پلتفرم طراحی شده است. هدف این ابزار تغییر نحوه تعامل کاربران با ساختمان‌هایی است که در آن زندگی و کار می‌کنند. کاربرد آن برای ساختمان‌های تجاری و مسکونی برای جذب و حفظ کاربران، جمع‌آوری داده در مورد انتظارات و اولویت‌های ساکنان، بهینه‌سازی منابع و نهایتا ایجاد یک جامعه کوچک در داخل یک ساختمان است. اسپیس‌فلو تمام عملیات مستاجر را دیجیتالی می‌کند، عملکردهای ساختمان هوشمند را فعال می‌کند و به رشد جوامع در ساختمان کمک می‌کند.

پیشرفت های تکنولوژیکی و معماری مفاهیم متضادی نیستند. درست همانطور که در قرن بیستم، زمانی که معماران سیستم‌های ساختمانی جدیدی مانند فولاد را به کار گرفتند، امروزه نیز نسل‌های جدید معماران بر ابزارهایی مانند طراحی به کمک کامپیوتر (CAD) تسلط دارند. اینکه شاهد توسعه و تثبیت فناوری‌هایی باشیم که نقطه عطفی در تکامل معماری هستند و مشاهده کنیم چگونه نسل‌های جدید معماران، مانند نسل آلفا، از توانایی و دسترسی بی‌سابقه‌ای به مصرف و پردازش اطلاعات برخوردار خواهند بود لذت‌بخش و دلگرم‌کننده است. در همین حال، با هر پیشرفت تکنولوژیکی، چشم‌اندازهای تازه‌ای برای مقابله موثر با چالش‌های فعلی و آینده به ما ارائه می‌شود.

____________________________

منبع:

https://www.archdaily.com/۱۰۰۳۹۰۲/data-driven-architecture-delving-into-۴-building-information-tools?ad_campaign=normal-tag