صدور مجوز ساخت نخستین جزیره انرژی جهان
صدور مجوز ساخت نخستین جزیره انرژی جهان

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، انرژی یکی از مهمترین و اصلی‌ترین عوامل تداوم زندگی بشری است. افزایش رشد جمعیت جهان و نیازهای بشر به انرژی با توجه به محدودیت سوختهای فسیلی بر روی زمین باعث روی‌آوردن پژوهشگران به استفاده از روشهای جدید تولید انرژی و به کار بردن انرژیهای تجدیدپذیر شده است. شهریار تبریز/مهراب […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

انرژی یکی از مهمترین و اصلی‌ترین عوامل تداوم زندگی بشری است. افزایش رشد جمعیت جهان و نیازهای بشر به انرژی با توجه به محدودیت سوختهای فسیلی بر روی زمین باعث روی‌آوردن پژوهشگران به استفاده از روشهای جدید تولید انرژی و به کار بردن انرژیهای تجدیدپذیر شده است.

شهریار تبریز/مهراب محرابی‌نیا: با کاهش منابع سوخت‌های فسیلی و افزایش روزافزون آلودگی ناشی از آن‌ها، توسعه انرژی پاک بیش از هر زمانی حائز اهمیت است. استخراج و بهره‌وری از سوخت‌های فسیلی همراه با ایجاد آلودگی و آسیب به اکوسیستم است. به همین دلیل، امروزه دولت‌ها بیش ‌از پیش، برای توسعه انرژی‌ پاک و تجدیدپذیر تلاش می‌کنند. استفاده از آنها موجب کاهش مصرف فرآورده‌های نفتی شده و میزان آلایندگی محیط زیست را نیز کاهش می‌دهد

بلژیک با صدور مجوز ساخت نخستین جزیره انرژی جهان، از آغاز عملیات ساخت ‌و ساز آن در اسفند امسال خبر داد. بلژیک اعلام کرد که به زودی جزیره‌ای به نام پرنسس الیزابت خواهد ساخت. این سازه ساخت بشر در دریای شمال است که در واقع، اولین قطب انرژی جهان خواهد بود که در روی سطح دریا واقع شده است.

هفته گذشته، دولت این کشور مجوز زیست‌محیطی را برای این پروژه بزرگ اعطا کرد و قرار است ساخت آن در اسفند ماه سال آینده آغاز شود. این پروژه طبق زمانبندی تعیین شده در مرداد ماه ۱۴۰۵ تکمیل خواهد شود. در واقع، کنسرسیوم شرکت‌های پشتیبان این پروژه DEME,  و،Jan De Nul در حال حاضر کار بر روی ساخت پایه‌های بتنی و و کیسون‌های نگهدارنده (صندوقه هوا) حامی مراکز فعالیت را آغاز کرده است. هر کیسون تقریباً ۶۰ متر طول، ۳۰ متر عرض و ۳۰ متر ارتفاع دارد و در تابستان‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ به محل جزیره حمل می‌شود.

طرح نهایی به زودی ارائه می‌شود

وینسنت ون کوئیکن‌بورن، معاون نخست‌وزیر بلژیک می‌گوید: ما قصد داریم به توسعه دریای شمال به ‌عنوان مرکز انرژی پیشروی بلژیک ادامه دهیم و جزیره پرنسس الیزابت بخش مهمی از این فرآیند خواهد بود. وی همچنین در بخش دیگری از صحبتهایش افزود که جزیره پرنسس الیزابت نشان دهنده “یک حلقه اساسی در تامین انرژی آینده ما” خواهد بود.

“تین ون در استراتن” وزیر انرژی بلژیک می‌گوید: بلژیک در توسعه نیروگاه‌های بادی دریایی یا فراساحلی پیشگام و پیشرو است. این جزیره، انتقال انرژی را از طریق افزایش چهار برابری ظرفیت بادی دریایی در دریای شمال بلژیک، ساخت جزیره انرژی و اتصالات جدید با کشورهایی که دریای شمال را احاطه کرده‌اند، تسریع می‌کند.

وی افزود: این جزیره انرژی جدید تبدیل به یک قطب انرژی بادی فراساحلی خواهد شد که انرژی پایدار و مقرون به صرفه را برای خانواده‌ها و شرکت‌های بلژیکی فراهم می‌کند و دریای شمال را به یک نیروگاه انرژی سبز تبدیل می‌کند. به طور کلی، جزیره پرنسس الیزابت تأثیر زیادی بر تولید انرژی بلژیک خواهد داشت.

این جزیره در ۴۵ کیلومتری سواحل این کشور در منطقه‌ای موسوم به پرنسس الیزابت واقع و به توربین‌های بادی مجهز خواهد شد. مراکز فعالیت آن نیز به‌عنوان محل‌های جمع‌کننده انرژی تولید شده توسط این تأسیسات و در راستای گسترش شبکه انرژی بادی دریایی ملی بلژیک عمل خواهد کرد. مراکز فعالیت آن نیز به‌عنوان محل‌های جمع‌کننده انرژی تولید شده توسط این تأسیسات و در راستای گسترش شبکه انرژی بادی دریایی ملی بلژیک عمل خواهد کرد.

اگرچه  ساخت این جزیره نشان‌دهنده گام بزرگی برای تأمین انرژی‌های تجدیدپذیر در آن بخش از اروپا است، اما نگرانی‌هایی در مورد محیط زیست دریایی و تأثیری که پروژه ساخت و ساز ممکن است بر آن داشته باشد وجود دارد.

 با این حال، دولت بلژیک تاکید کرده است که محافظت از جانداران دریایی را “هم در بالای آب و هم در زیر آب” در نظر خواهد گرفت. شرکت بلژیکی الیا (Elia)، که مسئولیت عملیات جزیره را بر عهده خواهد داشت، اعلام کرده است که طرح نهایی به‌طور کامل دوست‌دار طبیعت خواهد بود و در پایان سال رونمایی خواهد شد.

__________________________

منبع:

https://www.themayor.eu/en/a/view/belgium-grants-permit-for-world-s-first-energy-island-۱۲۱۱۷#:~:text=Belgium%۲۰will%۲۰soon%۲۰have%۲۰an,to%۲۰begin%۲۰March%۲۰next%۲۰year.