برنامه هفتم توسعه شهرها را متحول می‌کند؟
برنامه هفتم توسعه شهرها را متحول می‌کند؟

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، به گزارش خبرگزاری ایمنا، برنامه هفتم توسعه به‌عنوان یک برنامه بلندمدت و فرادست توسعه فضایی در ساختار نظام برنامه‌ریزی کشور، راهبردها، سیاست‌ها و تصویر توسعه فضایی مطلوب سرزمین در افق ۱۴۲۴ را مشخص می‌کند، همچنین این برنامه به دستیابی به چشم‌انداز و اهداف برنامه‌های توسعه و تحقق انسجام فضایی […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

به گزارش خبرگزاری ایمنا، برنامه هفتم توسعه به‌عنوان یک برنامه بلندمدت و فرادست توسعه فضایی در ساختار نظام برنامه‌ریزی کشور، راهبردها، سیاست‌ها و تصویر توسعه فضایی مطلوب سرزمین در افق ۱۴۲۴ را مشخص می‌کند، همچنین این برنامه به دستیابی به چشم‌انداز و اهداف برنامه‌های توسعه و تحقق انسجام فضایی سرزمین می‌پردازد و انرژی، زنجیره ارزش صنایع و مسکن از جمله موضوعات کلیدی برنامه هفتم توسعه از منظر سند ملی آمایش سرزمین است.

برنامه هفتم توسعه در ایران ممکن است تأثیرات متنوعی بر شهرها داشته باشد؛ بعضی از این تأثیرات می‌تواند شامل رشد اقتصادی، توسعه زیرساخت‌ها، ایجاد اشتغال، بهبود دسترسی به خدمات اساسی همچون آب، برق، گاز و حمل‌ونقل عمومی، توسعه فناوری، ارتقای سطح زندگی شهروندان، توسعه فضای سبز و تفریحی و بهبود محیط زیست شهری باشد، همچنین این برنامه می‌تواند به کاهش تفاوت‌های اجتماعی و اقتصادی بین شهرها کمک کند و منجر به تعادل توسعه‌ای در سراسر کشور شود.

تأثیرات دقیق برنامه هفتم توسعه بستگی به اجرای موفق و مدیریت صحیح برنامه دارد و ممکن است در بعضی از مناطق با مشکلات و چالش‌هایی از جمله ترافیک شهری، آلودگی هوا و مشکلات مربوط به مدیریت منابع آب و خدمات بهداشتی همراه باشد، در این راستا این موضوعات در تدوین برنامه‌های میان‌مدت توسعه کشور به‌عنوان ملاک عمل قرار می‌گیرند تا برنامه‌ها و احکام مبتنی بر آن‌ها تهیه شود، همچنین این برنامه‌ها باید از ناهماهنگی یا تداخل با یکدیگر خودداری و انسجام و یکپارچگی در تمام اجزای نظام برنامه‌ریزی را حفظ کند.

برنامه هفتم توسعه ممکن است به توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال در شهرها به‌ویژه صنایع محلی و کارآفرینی در شهرها کمک کند، همچنین برنامه هفتم توسعه با فراهم‌کردن فرصت‌های برابر برای توسعه در سراسر کشور می‌تواند به کاهش تفاوت‌های منطقه‌ای و اجتماعی در شهرها کمک کند و از دیگر جنبه‌های مهم این برنامه می‌توان به توسعه فناوری و نوآوری در شهرها اشاره کرد که این موضوع موجب افزایش کیفیت زندگی شهروندان و توانمندی‌های آن‌ها می‌شود.

شهر به‌عنوان یک منبع توسعه مطرح است و مدیریت شهری در روند توسعه شهر و بهبود سکونتگاه‌های شهری جایگاه بسیار مهم و تعیین کننده‌ای دارد، همچنین توسعه ملی هر کشور بیش از هر چیز به مشارکت، وفاق اجتماعی و احساس مسئولیت افراد جامعه در اداره آن وابسته است، در این راستا حکومت‌های محلی و شهرداری‌ها به‌عنوان اهرم‌های اداره امور کشور و ارائه‌دهنده خدمات عمومی و مدیریت شهری، نقش مهمی در این مشارکت اجتماعی و ایجاد همبستگی کشور ایفا می‌کند.

برنامه هفتم توسعه شهرها را متحول می‌کند؟

مدیریت شهری پنهان از دید برنامه هفتم توسعه

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه کشور تاکنون شش برنامه پنج ساله را که مصوبه مجلس بوده، به‌عنوان برنامه‌های توسعه پنج ساله پشت سر گذاشته است و در حال حاضر برنامه هفتم توسعه توسط دولت به مجلس ارائه شده است، اظهار می‌کند: این برنامه در حال نهایی شدن است و از ابتدای سال آینده باید اجرایی شود.

وی ادامه می‌دهد: در برنامه هفتم توسعه توجه زیادی به مدیریت شهری نشده است و بندها و تبصره‌ها و موادی که مورد توجه در برنامه گذشته از جمله بافت‌های فرسوده، حمل‌ونقل عمومی در شهرها و مسائل زیست‌محیطی قرار گرفته، مورد توجه برنامه هفتم توسعه قرار نگرفته است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید می‌‎‌کند: برای این برنامه از شورای عالی استان‌ها و مجمع مشورتی رؤسای شورای کلان‌شهرها درخواست کردیم تا این موضوع را به مجلس اسلامی منعکس کنند، در نهایت قانع شدیم که مواد و تبصره‌هایی که در برنامه ششم وجود دارد، بدون تغییرات در برنامه هفتم نیز پیش‌بینی شود.

نورصالحی می‌گوید: تمام دستگاه‌های اجرایی دولتی و مدیریت شهری موظف هستند آنچه در برنامه به عنوان قانون آمده است را رعایت کنند، البته با میزان تحقق کمتری در برنامه قبلی مواجه بودیم.

وی ادامه می‌دهد: پیشنهاد کردیم تا هر برنامه‌ای که تصویب شد، مورد رصد و پایش سالیانه مجلس قرار گیرد و پایان هر سال میزان پیشرفت تمام بندها و تبصره‌های برنامه کنترل شود

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان می‌کند: در صورتی که موانعی در مسیر تحقق برنامه هفتم توسعه باشد، باید مرتفع شود و اگر دستگاهی وظیفه خود را انجام نداده است، باید مورد سوال واقع شود تا تضمینی برای اجرای کامل برنامه باشد و پایان پنج سال با درصد کم تحقق برنامه مواجه نشویم.

برنامه هفتم توسعه شهرها را متحول می‌کند؟

برنامه هفتم توسعه در مسیر مدیریت جامع شهری

محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در برنامه هفتم توسعه برای موضوع حمل‌ونقل درون شهری و موضوع راه مشارکت که به‌عنوان یک اعتبار در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌گیرد، مصوبه بسیار خوبی داشتیم.

وی با بیان اینکه ارکان خوبی در بودجه برای شهرداری‌های تصویب شد، ادامه می‌دهد: این ارکان شاید به صورت ایده‌آل تحقق پیدا نکرده باشد، اما به نسبت سال‌های گذشته وضعیت بهتر و مطلوب‌تری خواهد داشت.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی تاکید می‌کند: موضوع مدیریت جامع شهری در دستور کار صحن مجلس قرار دارد و در برنامه هفتم توسعه تحقق پیدا می‌کند.

اینکه دستگاه‌های مختلف به مسائل شهر ورود پیدا کنند، روش درستی نیست

جوکار می‌گوید: برای مدیریت جامع شهری باید قانون با سازوکارها و ابعاد مختلف مدیریت شهری در حالت عادی تقدیم مجلس شود، همچنین استانداردهای لازم را داشته باشد.

وی اضافه می‌کند: اگر بخواهیم به شهر توجه کنیم و از کارهای موازی نیز جلوگیری شود تا هم‌افزایی به وجود آید، باید به سمت مدیریت جامع و یکپارچه شهر حرکت کنیم.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی خاطرنشان می‌کند: اینکه دستگاه‌های مختلف به مسائل شهر ورود پیدا کنند، روش درستی نیست؛ در واقع باید یک سازمان وجود داشته باشد، زیرا وجود چند دستگاه در شهر موجب اختلال در شهر می‌شود.

به گزارش ایمنا، رابطه برنامه هفتم توسعه با شهرها می‌تواند تحولات مهمی را در زیرساخت‌ها، اقتصاد، اجتماع و محیط زیست شهری ایجاد کند، اما این تحولات نیاز به اجرای مؤثر و مدیریت مناسب این برنامه در سطح شهر دارد.

حدود ۳۴ ماده که ۲۰ ماده به‌طور مستقیم و ۱۴ ماده به‌طور غیرمستقیم در لایحه برنامه هفتم توسعه مرتبط با امور شهرداری‌ها و بحث مدیریت شهری است که این مفاد شامل مواردی همچون ماده ۵ با موضوع نبود واگذاری اموال و دارایی‌های دولت به نهادهای عمومی و بندهای «الف» و «ب» ماده ۱۷ با موضوع واریز جرایم کمیسیون‌های شبه قضائی به خزانه دولت و ممنوعیت ایجاد درآمد اختصاصی جدید، اشاره کرد.