احداث مجتمع ایستگاهی بهار/ طرح TOD در منطقه ۱۸ به مرحله اجرا رسیده است
احداث مجتمع ایستگاهی بهار/ طرح TOD در منطقه ۱۸ به مرحله اجرا رسیده است

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، به گزارش ” شهر ” به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۸، در این مقاله این چنین آمده که طرح تی اودی ( TOD ) در منطقه ۱۸ به مرحله اجرا رسیده است، این طرح توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی است، یعنی اینکه محدوده مسکونی، پارک […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

به گزارش ” شهر ” به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۸، در این مقاله این چنین آمده که طرح تی اودی ( TOD ) در منطقه ۱۸ به مرحله اجرا رسیده است، این طرح توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی است، یعنی اینکه محدوده مسکونی، پارک های عمومی و میادین، کاربری های تجاری و خدماتی ، همگی در امتداد هم قرار گرفته و در نهایت می توان با حمل و نقل همگانی به همه این موارد دسترسی داشت. این نوع از توسعه راهکاری است که در دهه ۱۹۹۰ میلادی به عنوان راهکاری برای غلبه بر معضلات شهری مانند ترافیک و آلودگی های زیست محیطی ارائه و مورد توجه قرار گرفت. 

از اهداف اصلی این رویکرد می توان به تشویق شهروندان به استفاده بیشتر از حمل و نقل همگانی ، کاهش تعداد و طول سفر با خودروی شخصی ، افزایش پیاده مداری و توسعه حمل و نقل غیر موتوری و تشویق تنوع شکل کالبدی در بناها و پهنه ها با کاربری های مختلط زمین از طریق توسعه حمل و نقل همگانی محور اشاره کرد. 

طبق این رویکرد که بر ایجاد کاربری مختلط در فاصله پیاده روی ( معمولاً به شعاع ۶۰۰ تا ۸۰۰ متر از ایستگاه است، ولی بسته به عملکرد ایستگاه و شرایط محلی متفاوت است ) از ایستگاه حمل و نقل همگانی تأکید دارد، طراحی، چیدمان و اختلاط کاربری‌ها با تأکید بر ایجاد محیط پیاده محور و تقویت استفاده از حمل و نقل همگانی مورد نظر است. 

در این نوع از توسعه ( مبتنی بر حمل و نقل همگانی ) ۸ اصل مدنظر است که همین موارد اجرای آن در کلانشهری همچون تهران را ضروری کرده است. انسان محوری و پیاده محوری ؛ توسعه محلات شهری بر مبنای رفت و آمد پیاده، دوچرخه‌سواری ؛ اولویت بخشی به شبکه حمل و نقل غیر موتوری ، ایجاد ارتباط و نفوذ پذیری؛ ایجاد شبکه‌ای متراکم از معابر، حمل و نقل همگانی انبوه‌بر و… اصولی هستند که با اجرای این طرح قطعا” محقق می شوند و به واسطه آن می توان شاهد کاهش ترافیک و آلودگی هوا در پایتختی با آسمان خاکستری بود. 

مدیریت شهری در دوره ششم از همان ابتدا دغدغه عملیاتی شدن این طرح را داشت و با پیگیری های صورت گرفته شاهد آغاز اجرای آن هستیم که شهرداری منطقه ۱۸ در این مقوله پیشگام بوده و مجوز ایجاد مجتمع ایستگاهی بهار را دریافت کرده است. 

بر اساس برخی مستندات ( مصوبه ۱۹۷ شورای شهر و آخرین مصوبه در ۲۴ خرداد ماه سال ۱۴۰۰ شورای عالی شهرسازی و معماری ، برنامه ۵ ساله سوم توسعه شهر و تبصره ۴ مصوبه شورا در ۲۴ بهمن ماه همین سال با همکاری شرکت مترو ) سال گذشته برای توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی به عنوان سیاست حاکم بر تهیه طرح های توسعه و عمران شهری و فرا شهری ، نسبت به تهیه و ارسال طرح امکان سنجی مجتمع ایستگاهی موسوم به بهار ( TOD ) به کمیسیون ماده ۵ اقدام نمود. 

در واقع این طرح، نخستین طرح  مصوب مجتمع ایستگاهی است که ۹ آبان ماه سال گذشته طی بند ۳ صورتجلسه شماره ۶۴۹ کمیسیون ماده ۵ تصویب شد. 

این مجتمع ۶ هکتاری در محدوده جغرافیائی ناحیه ۳ منطقه و در محله صاحب الزمان واقع گردیده که از شمال به بلوار ۳۵ متری معلم ، از غرب به بلوار ۴۵ متری شهید قربانخانی و از شرق به خیابان ۲۰ متری رضایی منتهی می شود و خط ۱۱ مترو به صورت مشخص از محدوده مداخله این پلاک عبور می کند. 

انتهای پیام/