آغاز ریل‌گذاری خط ۲ متروی اصفهان از هفته آینده/ ارائه تخفیف‌های ویژه برای عوارض نوسازی
آغاز ریل‌گذاری خط ۲ متروی اصفهان از هفته آینده/ ارائه تخفیف‌های ویژه برای عوارض نوسازی

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز _چهارشنبه هجدهم بهمن_ در برنامه رادیویی و تلویزیونی «بی‌واسطه با مردم» اظهار کرد: دستگاه حفار مکانیزه خط دو متروی اصفهان از زیر تونل خط یک، به سلامت عبور کرد و روز سوم ماه شعبان مصادف باسالروز میلاد حضرت امام حسین (ع)، شاهد […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز _چهارشنبه هجدهم بهمن_ در برنامه رادیویی و تلویزیونی «بی‌واسطه با مردم» اظهار کرد: دستگاه حفار مکانیزه خط دو متروی اصفهان از زیر تونل خط یک، به سلامت عبور کرد و روز سوم ماه شعبان مصادف باسالروز میلاد حضرت امام حسین (ع)، شاهد ورود تی‌بی‌ام این خط به ایستگاه امام حسین (ع) هستیم که اتفاق مبارکی است.

وی با بیان اینکه سرعت احداث خط دو متروی اصفهان نسبت به خط یک که فرسایشی بود، بسیار خوب بوده است، افزود: در حال حاضر ۱۶ ایستگاه فعال در این خط داریم و دو دستگاه تی‌بی‌ام نیز در حال حفاری است.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: حفاری فاز نخست خط دو متروی این کلان‌شهر تا نیمه سال آینده تکمیل می‌شود، در حال حاضر دستگاه حفار در ایستگاه طوقچی قرار دارد که با رسیدن به ایستگاه ابن‌سینا از زیر زمین خارج می‌شود.

قاسم‌زاده تاکید کرد: از هفته آینده ریل‌گذاری خط دو آغاز می‌شود و طبق پیش‌بینی‌ها، تلاش می‌کنیم فاز نخست بهره‌برداری حدفاصل ایستگاه دارک تا ایستگاه طوقچی تا پایان سال آینده مسافرگیری کند.

وی اضافه کرد: در فاز نخست خط دو مترو، حفاری تونل به پایان رسیده و سفت‌کاری ایستگاه‌ها رو به اتمام است، همچنین نازک‌کاری چهار ایستگاه نیز آغاز شده است که اگر اتفاق خاصی رخ ندهد و اختلالی در حصول منابع مالی ایجاد نشود، تا پایان سال آینده این بخش را به شهروندان تقدیم می‌کنیم.

شهردار اصفهان اضافه کرد: بسته تشویقی ساخت‌وساز توسط شورای اسلامی شهر مصوب شد که تا بیستم اسفند شهروندان می‌توانند از آن استفاده کنند؛ بخشی از این بسته تشویقی در قالب تخفیف و بخشی در قالب تقسیط عوارض است.

قاسم‌زاده اضافه کرد: شاید شرایط مالی برخی شهروندان اجازه ندهد در حال حاضر پروانه ساختمانی دریافت کنند، از این‌رو پیشنهاد می‌کنم از فرصت به‌وجود آمده در این بسته تشویقی استفاده کنند.

وی اضافه کرد: برای عوارض نوسازی پیامک‌هایی برای شهروندان ارسال و طبق بازخوردی که دریافت شد شهروندان از افزایش قیمت عوارض نگران شدند، از این‌رو شورای اسلامی شهر با ورود به این موضوع، یک مصوبه تخفیف آماده و به هیئت انطباق ارسال کرد که در این هیئت نیز مصوب خواهد شد و طبق آن ۴۰ تا ۵۰ درصد تخفیف برای عوارض در نظر گرفته شده است و مهلت پرداخت نیز به سال آینده می‌رسد.

سوال شهروندان و پاسخ مسئولان

بخش دیگر این برنامه به پرسش شهروندان و پاسخ مدیران شهری اختصاص یافت.

تشکیل هیئت امنای بازار اصفهان فعالیت پایدارتری نسبت به گذشته است

شهروند: در خیابان سپه اصفهان، شهرداری برای جلوگیری از سد معبر اقداماتی انجام داده است و مأمورانی در این نقطه مستقر شدند، اما در بازار بزرگ اصفهان از ورودی سردر قیصریه که به بازار قنادها معروف است، سد معبر زیادی وجود دارد و گردشگران خارجی نیز با این معضل درگیر هستند که زیبنده اصفهان و اصفهانی نیست، از این‌رو تقاضا دارم برای این موضوع چاره‌ای اندیشیده شود و موتورسیکلت‌هایی که وارد بازار می‌شود نیز جمع‌آوری شود.

هیئت‌امنای بازار بزرگ اصفهان جلسات متعددی با حضور شهردار و فرماندار اصفهان برگزار کرد و منتخبان آن مشخص شدند، اما هنوز هیچ کاری انجام ندادند؛ قرار بود برای برق، نظافت و تردد در بازار کارهایی انجام دهند.

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان: مشکلی که مطرح شد، یعنی سد معبر و مشکلات تردد موتورسیکلت‌ها یکی از مشکلات جدی بازار اصفهان است؛ به‌رغم اقداماتی که در گذشته انجام شد، اما آنچنان مؤثر واقع نشده و دلیل آن هم این بود که بیشتر موتورسیکلت‌ها از کسبه هستند.

در حال حاضر مقرر شده است با تشکیل هیئت امنا، افرادی از بازاری‌ها برای رفع مشکلات بازار مشارکت کنند که این هیئت امنا در حال حاضر تشکیل شده است.

به‌نظر می‌رسد این اقدام، فعالیت پایدارتری نسبت به گذشته است و ۳۰ نفر نیروی شرکتی که مستقر می‌شوند، همچون همیار عمل می‌کنند، زیرا شهرداری و نیروی انتظامی و راهور نمی‌توانند به‌صورت مداوم نیرو در این بازار مستقر کنند.

مدیر منطقه ۳ شهرداری اصفهان باید ماهانه گزارش اقدامات انجام شده در راستای رفع مشکلات بازار بزرگ اصفهان را ارائه کند.

محمدباقر کلاهدوزان، مدیر منطقه ۳ شهرداری اصفهان: هیئت امنای بازار اصفهان تشکیل شده است و به‌محض ابلاغ قانونی از سوی فرمانداری برای تأیید انتخابات اقدام کردیم.

طی دو هفته گذشته جلساتی با هیئت امنای بازار درباره سد معبر و ورود موتورسیکلت با حضور مسئولانی از فرمانداری، نیروی انتظامی، پلیس راهور، معاونت خدمات شهری شهرداری و مدیریت بحران استانداری برگزار کردیم و صورت جلسه‌ای تنظیم شد تا مناقصه انتخاب شرکت را برگزار کنیم و ۳۰ نیرو از طرف یک شرکت به کمک پلیس راهور و نیروی انتظامی آید.

در این جلسه در خصوص زمان بارانداز بازار نیز مواردی مطرح شد که به موازات آن جلسات فردی برگزار می‌شود و امیدواریم تا ۲۵ روز آینده مناقصه برگزار و شرکت برنده مناقصه مشخص شود.

درباره ایمنی بازار نیز با توجه به صورت‌جلسه‌ای که با حضور «منصور شیشه‌فروش» مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان داشتیم، برای لوله‌گذاری، نصب جعبه‌های اطفای حریق و پمپ‌های آتش‌نشانی و منبع آب اقدام کردیم که خرید لوله‌ها انجام و در انبار سازمان نوسازی و بهسازی تخلیه شده است.

در اولین فرصت نصب رایزر اصلی لوله انجام می‌شود و به مرور سایر اقدامات برای ایمنی انجام خواهد شد؛ سال جاری هزینه لوله‌کشی اطفای حریق در یک کیلومتر از بازار بزرگ با هزینه ۲.۵ تا سه میلیارد تومان انجام می‌شود و باید برای ادامه آن نیز برنامه داشته باشیم و سایر بخش‌ها این اقدام را انجام دهیم.

تمام اجزایی که باید کمک کنند را وارد میدان کردیم تا به کمک هم بتوانیم مشکلات بازار را رفع کنیم؛ شهروندان نیز باید همراه باشند و در صورتی که همکاری همه‌جانبه وجود نداشته باشد، این اقدامات نیز ابتر خواهد ماند.

اتوبان فرودگاه شهید بهشتی به شهر اصفهان الحاق می‌شود

شهروند: اتوبان فرودگاه یکی از مسیرهایی است که شهروندان و گردشگران در آن تردد می‌کنند و مشکلات زیادی دارد؛ یکی از این مشکلات، وجود دامداری‌های متعدد و بوی نامطبوع است که به دلیل نزدیکی آن به مراکزی همچون شهرک سلامت و سالن اجلاس در شأن اصفهان نیست و می‌خواهم بدانم شهرداری چه نقشی در این زمینه دارد؟

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان: اتوبان فرودگاه یا محور تشریفات و ورودی دیپلماتیک نصف‌جهان، از حصه به سمت غرب با جزو محدوده شهری اصفهان است و شهرداری می‌تواند مداخله کند؛ قبل از این بخش خارج از محدوده شهر قرار دارد و بدون تشریفات قانونی نمی‌توانیم اقدامی انجام دهیم.

پیگیر دریافت مجوز بودیم تا بتوانیم اقداماتی از فرودگاه تا شهر اصفهان انجام دهیم، حتی مشاور طرحی را آماده سازی کرده است، اما تاکنون نهایی نشده و تشریفات قانونی آن طی نشده است.

بخشی که مسلم و طرح آن به مرحله فاز ۲ رسیده است، حدفاصل حصه تا اصفهان است که در دستور کار قرار دادیم؛ این پروژه جزو طرح‌های پیشنهادی در بودجه ۱۴۰۳ بوده است و اگر در اولویت سال آینده قرار گیرد که به احتمال قوی این اتفاق هم خواهد افتاد، برای ساماندهی این بخش ورود پیدا می‌کنیم و با احداث زیرگذری، محلات حصه شمالی و حصه جنوبی به یکدیگر متصل می‌شود و در کنار آن زیباسازی پیرامون این بزرگراه انجام خواهد شد.

اینکه حدفاصل فرودگاه تا حصه چه شرایطی دارد را معاون شهرسازی و معماری می‌تواند پاسخ دهد.

وحید مهدویان، معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان: برای محور تشریفات شهر حدفاصل فرودگاه تا شهر اصفهان یک طرح جامع برای محور و شعاع ۵۰۰ متری از جنس کاربری، ضوابط و ساماندهی تهیه کردیم و سال گذشته برای طی فرایند قانونی به اداره کل راه و شهرسازی و در نهایت به استانداری اصفهان ارسال شده است.

این طرح در مرحله نهایی تصویب است و در صورت تصویب آن، محدوده محور بزرگراه فرودگاه به شهر اصفهان الحاق می‌شود و شهرداری می‌تواند مداخله قانونی برای ساماندهی محور و اطراف آن داشته باشد.

طبق همین طرح، فاز یک و فاز دو محدوده واقع در شهر اصفهان طی شده است و در صورت قرار گرفتن در بودجه ۱۴۰۳، سال آینده اجرا خواهد شد.

این طرح تمام مراحل قانونی را پیش برده است و در شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان قرار دارد؛ در صورت تصویب به شورای عالی شهرسازی و معماری می‌رود که طبق استدلال‌های موجود مشکلی برای تصویب این شورای ندارد و سایر موارد فرایند اداری است.

ادامه خیابان ساحل به محله کوجان و خیابان شهید کاظمی متصل می‌شود

شهروند: درباره گلوگاه خیابان ساحل در خیابان رباط اول سوال دارم که چندین سال است پیگیر آن هستیم، اما اقدامی انجام نشده است.

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان: درباره سوال مطرح شده «علی باقری» مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان پاسخگو است.

علی باقری، مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان: اتصال خیابان سپاه از خیابان رزمندگان تا بزرگراه شهید ردانی‌پور، از محله‌های پرتمان و فردوان عبور می‌کند.

دسترسی شهروندان به خیابان ساحل از سمت خیابان رباط باز است و ترددها وجود دارد، فقط در حال حاضر چهار باب مغازه که روی سقف آن دو باب منزل احداث شده، ابتدای این خیابان قرار گرفته است که دید را محدود کرده و بیشتر مشکل تردد عابران پیاده است.

در بودجه ۱۴۰۲ منطقه ۸ شهرداری اصفهان ردیف اعتباری حدود پنج میلیارد تومان برای این موضوع پیش‌بینی شده است، اما به‌رغم تمام تلاش‌ها برای تأمین معوض و هزینه، نتوانستیم با مالک توافق کنیم.

این نقطه گلوگاهی است و با توجه به احداث ساختمان روی مادی باید آزادسازی شود؛ با توجه به اینکه نتوانستیم توافق کنیم برای استفاده از ماده ۸ اقدام کردیم و در فاز کارشناسی قرار دارد.

حداکثر تا سال آینده می‌توانیم این مشکل را رفع کنیم؛ ادامه خیابان ساحل از اراضی پرتمان عبور می‌کند و با توجه به ساخت‌وساز کم در این محدوده، سال گذشته طرحی تهیه و کاربری‌های این محدوده مشخص شد و ادامه خیابان ساحل به محله کوجان و خیابان شهید کاظمی متصل می‌شود.

رفت‌وروب خیابان‌های فرعی و کوچه‌ها با خودروهای جدید انجام می‌شود

شهروند: یک پارک کوچک در محدوده شهرک سلامت قرار گرفته است که به آن رسیدگی نمی‌شود و استفاده از خودرو برای رفت‌وروب کوچه و خیابان نیز موجب پاشیدن گِل به در و دیوار منازل شهروندان می‌شود که معتقدم نظافت کوچه‌ها به‌جای دستگاه، باید به‌صورت دستی و توسط پاکبانان تمیز شود.

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان: این خودروها به‌تدریج در حال خروج از مدار خدمت‌رسانی است و یک سیستم جایگزین آزمایش شد، جواب داد و در آینده نزدیک رفت‌وروب خیابان‌های فرعی و کوچه‌ها با استفاده از خودروهای جدیدی همچون جاروبرقی خانگی حالت مکنده دارد، انجام خواهد شد.

یکی از منابع آلاینده شهر اصفهان که سهم کمی در آلودگی هوای شهر دارد، زمین‌های بایری است که به‌ویژه در فصل وزش باد موجب ایجاد گرد و خاک می‌شود که قرار بود مدیران مناطق با شناسایی این نقاط، تدبیری برای جلوگیری از ایجاد این کانون‌ها داشته باشند.

محمد صیرفی‌نژاد، مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان: اگر این نقطه که اشاره شد کاربری فضای سبز داشته باشد، باید شناسایی مالک، تملک، آزادسازی و احداث فضای سبز را انجام دهیم.

برای رسیدگی بهتر به این پارک احداث شده باید اقدامات لازم انجام شود و با توجه به اینکه به‌صورت روزانه و هفتگی با معاونان بازدیدهایی انجام می‌شود، زمین‌های بایر را نیز به‌طور حتم ورود می‌کنیم.

۱۰ پلاک محله احمدیه در طرح آزادسازی است

شهروند: با توجه به اینکه طرح حریم تخت فولاد، سه هزار خانوار را درگیر کرده است و با توجه به اینکه تمام املاک سند شش دانگ دارد، درخواست داریم شهرداری تعیین تکلیف کند.

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان: سه هزار ملک پیرامون طرح تخت فولاد وجود ندارد؛ بیشتر این املاک در یک یا دو محله همچون احمدیه قرار دارد که آزادسازی شده است، اما بیشتر املاک این محدوده، در طرح محدوده تخت فولاد قرار دارد و متناسب با فاصله آن‌ها با این منطقه تاریخی و مذهبی، محدودیتی برای دریافت ارتفاع ساختمان دارد.

در مجموع، این تعداد خانوار در این طرح نیست و مشکلی در خرید و فروش این املاک نیز وجود ندارد، فقط نقاطی همچون محله احمدیه حدود ۱۰ پلاک برای آزادسازی باقی‌مانده است.

حمیدرضا فرهنگ، مدیر منطقه ۶ شهرداری اصفهان: تعداد پلاک‌های نیازمند آزادسازی، این مقدار نیست و فقط یک پهنه به نام احمدیه است که حدود ۸۰ درصد آن آزادسازی شده و طی این دو سال تا حد خوبی پیش رفتیم و مابقی آزادسازی نیز در حال انجام است.

البته حریم تخت فولاد، حریم درجه یک مجموعه فرهنگی و مذهبی است که برای نقل و انتقال هیچ مشکلی نداریم و جهت صدور پروانه ساختمانی نیز از میراث فرهنگی استعلام دریافت می‌کنیم که به‌طور معمول روی ارتفاع ۵.۷۰ متر پروانه صادر می‌شود.