پاسخ شهردار اصفهان به ابهامات بازرسی؛ طرح فعلی بر اساس مطالعات فنی انتخاب شد
پاسخ شهردار اصفهان به ابهامات بازرسی؛ طرح فعلی بر اساس مطالعات فنی انتخاب شد

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، به گزارش خبرنگار ایمنا، مشکلات ترافیکی در بزرگراه شهید چمران همواره باعث گلایه شهروندان اصفهانی است، با آغاز فصل پاییز و شروع مدارس در نوبت‌های مختلف روز شاهد ترافیک سنگین در این محور هستیم که با وقوع تصادفات خسارتی، جرحی یا فوتی ترافیک تشدید می‌شود، تصاویر زیر ترافیک شدید […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

به گزارش خبرنگار ایمنا، مشکلات ترافیکی در بزرگراه شهید چمران همواره باعث گلایه شهروندان اصفهانی است، با آغاز فصل پاییز و شروع مدارس در نوبت‌های مختلف روز شاهد ترافیک سنگین در این محور هستیم که با وقوع تصادفات خسارتی، جرحی یا فوتی ترافیک تشدید می‌شود، تصاویر زیر ترافیک شدید در این محور پس از وقوع یک تصادف است.

گفتنی است طی یک دوره ۱۰ ساله تعداد فوتی‌های این بزرگراه ۳۶ نفر بوده است و طی ۳ ماه گذشته نیز ۴ فوتی یعنی معادل ۱۰ درصد فوتی‌های شهر اصفهان ناشی از تصادفات در این بزرگراه بوده است. حال پس از مطالعات فراوان طرح ادامه زیرگذر لاله تا بعد از آل محمد پس از ۲۰ سال انتظار در یکصدویکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان تصویب شد و شهروندان منتظر آغاز عملیات اجرایی این پروژه هستند.

از طرفی برای اجرای پروژه نگرانی‌هایی وجود دارد که از جمله مهمترین آن‌ها وضعیت درختان موجود در مسیر اجرای پروژه و همچنین مطالعات ترافیکی‌سنجی و زیست محیطی در حین اجرای پروژه است که رئیس بازرسی منطقه ۶ کشور و بازرس کل استان اصفهان نیز در نامه‌ای به شهردار اصفهان خواستار بررسی این ابهامات شده بود.

شهرداری اصفهان روی تک‌تک درختان حساس است

در همین رابطه حسین حق‌شناس، معاون حمل‌ونقل ترافیک شهردار اصفهان‌ نوزدهم شهریورماه سال جاری در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان گفته بود: پیش از آنکه رینگ سوم ترافیکی شهر اصفهان اجرا شود، یعنی از سال ۱۳۸۳ موضوع اتصال اتوبان چمران به رینگ مطرح بود و از آن زمان تعریض کندروها برای دسترسی کاربری‌های مختلف که در محدوده وجود دارد، مطرح بوده که به مرور انجام شده است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان تصریح می‌کند: سال ۹۱ به دلیل گزینه‌های مختلف که برای اجرا مطرح بوده است، مهندس مشاور انتخاب می‌شود، که بیش از ۲۰ گزینه مختلف از جمله پل و زیرگذر را بررسی و در علم ترافیک شبیه‌سازی می‌کند، از سوی دیگر معیارهای دیگر همچون هزینه جابه‌جایی درختان بررسی می‌شود، سال ۱۳۹۴ از میان ۲۰ گزینه به گزینه برتر می‌رسند.

وی با بیان اینکه در دوره مدیریت شهری ششم دوباره این پروژه بررسی و گزینه‌های دیگری نیز مطرح و مشاور گرفته شد، همچنین پیش‌بینی‌ها با عدد و ارقام جدید با رویکرد جدید انجام شد، ادامه می‌دهد: در این راستا مطالعاتی انجام و بر اساس آن تاکید شد اگر تا پنج سال آینده تغییر در این محور انجام نشود، ترافیک در این محدوده دچار پس‌زدگی و شاخص‌ها قرمز می‌شود.

حق‌شناس تاکید می‌کند: شورای سیاست‌گذاری شهرداری پیرامون فضای سبز و روی تک‌تک درختان در این محدوده حساس است، تمام درختان در این محور شمارش شده، اجرای طرح به‌گونه‌ای انتخاب شده که کمترین قطعی درختان انجام شود، همچنین موضوع جابه‌جایی درختان نیز پیش‌بینی شده است.

پاسخ شهردار اصفهان به ابهامات بازرسی/ ۱۰درصد فوتی‌های تصادفات اخیر مربوط به چمران است

همچنین اخیراً علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان نیز در نامه‌ای به رئیس منطقه شش سازمان بازرسی کل کشور نوشت: تکمیل طرح بزرگراه شهید چمران مشابه سایر بخش‌های حلقه سوم ترافیکی از زمان احداث حلقه سوم مطرح بوده است و افزایش جدی آمار تعداد تصادفات عابرپیاده، موتورسیکلت و خودروی سواری در این محدوده از سال ۱۳۹۳ موجب شد در سال ۱۳۹۴ مطالعات ساماندهی ترافیکی بزرگراه شهید چمران توسط معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان تعریف شود. در نهایت در سیصدونوزدهمین جلسه کمیسیون بررسی و تصویب طرح‌های عمرانی مورخ ۱۷/‏۰۱/‏۱۴۰۱‬ طرح تهیه شده توسط اداره کل دفتر فنی و طراحی مصوب شد. پس از آن در جلسه مورخ ۱۲/‏۱۰/‏۱۴۰۱‬ به شماره ۸۸۱۹/‏۰۱/‏۱۱۹ مقرر شد به‌منظور برطرف شدن ابهامات موجود در مورد طرح و نحوه اجرایی شدن پروژه، اقدام‬ به اخذ مشاور برای انجام مطالعات با افق جدید و در نظر گرفتن معیارهای مختلف برای انتخاب از میان چهار گزینه مورد نظر اقدام شود.

در این نامه آمده است: پس از انجام این مطالعات و جلسات مختلف کارشناسی نتیجه بررسی‌های انجام شده توسط مشاور در جلسه مورخ ۱۶/‏۰۳/‏۱۴۰۲‬ به شماره ۹۷۹/‏۰۲/‏۱۱۷ در دفتر شهردار اصفهان ارائه و همان‬ گزینه ادامه زیرگذر لاله تا بعد از خیابان آل محمد و احداث دو جفت دوربرگردان غیر همسطح بعد از خیابان‌های بعثت و آل محمد به‌عنوان گزینه برتر بر اساس معیارهای ایمنی عابر پیاده و وسایل نقلیه، کاهش ترافیک، کاهش آلودگی هوا، حفظ محیط زیست و درختان, هزینه و سهولت اجرا، زمان اجرا، زیبایی و منظر، اثرات اجتماعی و فرهنگی مشخص شد.

یکی از اصلی‌ترین مشکلات این بزرگراه که مورد توجه و نامه‌نگاری پلیس راهور و دادستانی بوده است، تعداد قابل توجه کشته‌شدگان حاصل از تصادفات در این بزرگراه است، به‌طوری که طی یک دوره ۱۰ ساله تعداد فوتی‌های این بزرگراه ۳۶ نفر بوده است و طی سه ماه گذشته تصادفات این بزرگراه ۴ فوتی معادل ۱۰ درصد کل فوتی‌های شهر اصفهان در مدت مشابه است.

شهردار اصفهان در ادامه این نامه کاهش مصرف سوخت هشت میلیون لیتر و معادل نیم درصد مصرف بنزین استان اصفهان در سال، کاهش انتشار آلاینده‌ها (NOx،PM۲Co) به ترتیب (۲۵.۵۰ و ۳۰ درصد) و معادل ۳۸ میلیارد ریال در سال، کاهش ۳۰ درصدی زمان سفر، معادل ۱,۲۰۰ میلیارد ریال در سال را از جمله منافع حاصل از اجرای پروژه عنوان کرده است.

قاسم‌زاده در این نامه با بیان اینکه ارزش درختانی که در پروژه جابه‌جا می‌شوند، معادل ۲۶۵ میلیارد ریال است، تأکید کرده است: تعیین محل جایگزینی و طی فرایند قانونی در کمیسیون ماده ۷ حفظ و گسترش فضای سبز، در دست پیگیری است و بعد از تکمیل، طراحی و جزئیات طرح، هدایت ترافیکی و ایمنی کارگاهی در دستور کار قرار دارد.

به گزارش ایمنا، به نظر می‌رسد با توجه به مطالعات فنی انجام شده برای اجرای زیرگذر و اهمیت رفع مشکلات ترافیکی در شهر، اجرای پروژه زیرگذر شهید چمران پس از ۲۰ سال یکی از ضرورت‌ها است و تسریع در آغاز عملیات اجرایی آن و اجرای پروژه در سریع‌ترین زمان ممکن از مطالبات شهروندان اصفهانی است.