نگاه دولت در حوزه باز آفرینی شهری نگاه بازگشت به هویت گذشته شهرهاست
نگاه دولت در حوزه باز آفرینی شهری نگاه بازگشت به هویت گذشته شهرهاست

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با بیان اینکه در حوزه بازآفرینی شهری در دولت تدبیر و امید نگاه بازگشت به گذشته به لحاظ هویتی پیگیری می شود از شناسایی ۱۳۷ قطعه زمین به مساحت دو میلیون مترمربع در سطح کشور برای اجرای طرح بازآفرینی شهری خبر داد. 🔹به گزارش روابط […]

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با بیان اینکه در حوزه بازآفرینی شهری در دولت تدبیر و امید نگاه بازگشت به گذشته به لحاظ هویتی پیگیری می شود از شناسایی ۱۳۷ قطعه زمین به مساحت دو میلیون مترمربع در سطح کشور برای اجرای طرح بازآفرینی شهری خبر داد.

🔹به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، مهدی جمالی نژاد که پنجشنبه نهم اسفند در همایش بررسی تجارب بازآفرینی شهری در محله ها و محدوده های هدف ایران’ در سبزوار سخن می گفت، اضافه کرد:از این میان ۸۶ قطعه با مالکیت دولتی، ۴۱ قطعه با مالکیت شهرداری و ۱۰ قطعه غیر دولتی هستند.

🔹وی افزود: همچنین پنج هزار و ۴۳۸
طرح مسکن در دست اجرا می باشد و تاکنون شش هزار ۳۷۱ واحد مسکونی ساخته شده اند.
وی افزود: مقاومت دستگاههای اجرایی برای واگذاری زمینهای مالکیت دولتی، فقدان اطلاع کافی سرمایه گذاران بخش خصوصی و منع صدور پروانه برای زمینها برخی از مشکلات حوزه بازآفرینی شهری در سطح کشور هستند.

🔹وی با اشاره به اینکه تاکنون در امر توسعه شهرها بیشتر به سمت آزمون و خطا رفته ایم اما نیازمند نگاهی جدیدی در عرصه بازآفرینی شهری هستیم افزود: حرکت به سوی بازآفرینی مناطق شهری نیازمند مقدماتی است که باید پس از بازاندیشی و بازخوانی این اقدامات آغاز شوند.
وی با بیان اینکه سبزوار از شهرهای تاریخی و کهن و پیشگام در حوزه بازآفرینی شهری است، افزود: وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی از فعالیت های سبزوار در این حوزه حمایت می کنند.

🔹جمالی نژاد گفت: برای انجام فعالیت های بازآفرینی در ابتدا باید بازخوانی هویت شهری را دستور کار قرار دهیم و خوشبختانه اراده خوبی در حوزه شهری سبزوار برای انجام فعالیت های بازآفرینی وجود دارد.

🔹معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در ادامه اظهار کرد: بیانیه گام دوم انقلاب، راهبرد و گفتمان جدیدی در توسعه شهرها با معماری ایرانی اسلامی دارد؛ لذا حرکت در این مسیر تحولی بزرگ به سوی شهرها با نمایش تاریخ، هویت، اصالت و شکوه گذشته است.

🔹جمالی نژاد افزود: در پنجمین دهه پنجم انقلاب اسلامی و آغاز چله دوم انقلاب رویکرد شهرها به لحاظ معماری، میراث فرهنگی و معنوی به سمت شهرهای ایرانی اسلامی می باشد و بر این اساس حرکتی نو در شورای انقلاب فرهنگی برای تبدیل معماری شهرها آغاز شده است.

🔹وی ادامه داد: ۱۱۰ سال از عمر کاری شهرداریها در ایران می گذرد اما با وجود اقدامات و اجرای طرحهای مختلف هنوز مشکل و معضلات کلانشهرها برطرف نشده که رفع آن نیازمند تغییر رویکردها است.
رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریها گفت: ایجاد شهرهای بانشاط ، پویا و با کیفیت زندگی بالا با عناصر ایرانی اسلامی نیاز به ارتباط نزدیک و مستمر مردم، مدیران شهری و مسئولان دستگاههای مختلف دارد.

🔹وی مبنای توسعه شهرها را تاکنون ‘کالبدی، فیزیکی، سخت افزاری و سازه ای’ توصیف و بیان کرد: برای ایجاد نشاط و شادابی در فضاهای شهری باید به شهرها به عنوان موجود زنده نگاه کرد.
جمالی نژاد به هزار و ۲۷۹ شهر و ۳۷ هزار دهیاری در سطح کشور اشاره و بیان کرد: شهرها و روستاها می بایست با توجه به بوم و هویت خود توسعه یافته و برنامه ریزی در این چارچوب بر مبنای شاخصهای توسعه هر منطقه باشد.