نقش سیاست‌های ترافیکی در پیاده‌راه چهارباغ عباسی و بازگرداندن هویت تاریخی به آن
نقش سیاست‌های ترافیکی در پیاده‌راه چهارباغ عباسی و بازگرداندن هویت تاریخی به آن

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، به گزارش خبرگزاری ایمنا، علیرضا صلواتی در سی‌وهشتمین نشست از سلسله نشست‌های بازآفرینی شهری با موضوع «نقش سیاست‌های ترافیکی در پیاده‌راه چهارباغ عباسی و بازگرداندن هویت تاریخی به این خیابان» که به همت محمدعلی ایزدخواستی، مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان به‌عنوان رئیس دبیرخانه انتقال تجربیات بازآفرینی منطقه […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علیرضا صلواتی در سی‌وهشتمین نشست از سلسله نشست‌های بازآفرینی شهری با موضوع «نقش سیاست‌های ترافیکی در پیاده‌راه چهارباغ عباسی و بازگرداندن هویت تاریخی به این خیابان» که به همت محمدعلی ایزدخواستی، مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان به‌عنوان رئیس دبیرخانه انتقال تجربیات بازآفرینی منطقه دو کشور برگزار شد، اظهار کرد: ایجاد پیاده‌راه‌ها یکی از عرصه‌های بازآفرینی هستند؛ یعنی به نوعی اینکه چگونه می‌توانیم با ایجاد پیاده‌راه‌ها فضایی شهری را به اصل خودش برگردانیم یا اینکه بازسازی و بازآفرینی کنیم؛ سیاستی که چند سالی است در کشور ما دنبال می‌شود و هر چه این سیاست موفق‌تر باشد، بیشتر می‌توانیم فضای بهتر و محیط زیست پایدارتری برای شهروندان رقم بزنیم.

وی افزود: در دنیای مدرن امروز به دنبال کارهای سریع هستیم و به هر حال این موضوع در سیاست‌های ترافیکی نیز وجود دارد، ایجاد سیاست‌های ترافیکی محدود کننده در هر شهری با مخالفت‌ها، اعتراض‌ها و دخالت‌های مردم روبه‌رو است، همانطور که در قرآن نیز آمده است که «بندگان خدای بخشنده آن کسانی هستند که با آرامش در زمین راه می‌رفتند و چون نادانان آن‌ها را مخاطب قرار دهند، آرام سخن گویند.»، در قرآن به سفر، آرامش و صبر زیاد توصیه شده است و در روایات موضوع‌های مختلفی داریم که در زندگی از آن بهره‌مند نمی‌شویم.

مصوبه حمل‌ونقل پایدار در اصفهان

مجری کل طرح‌های زیربنایی وزارت راه و شهرسازی در مرکز و جنوب کشور ادامه داد: شهرداری اصفهان مصوبه حمل‌ونقل پایدار را در شهر اصفهان مصوب کرد که در این زمینه حوزه‌های حمل‌ونقل هوشمند، همگانی و پاک به‌عنوان سه حوزه اصلی مد نظر قرار گرفت و برای اینکه بتوانیم تمام این سه حوزه را اجرا کنیم و سیاست‌های موفقی شوند؛ «فرهنگ ترافیک» را به‌عنوان ضلع چهارم به آن اضافه کرده‌ایم.

صلواتی بیان کرد: در مسئله ترافیک یک مثلث با سه ضلع وجود دارد که یک ضلع آن مهندسی ترافیک است؛ همان سیاست‌هایی که شهرداری اجرا می‌کند، همچون خیابان‌سازی، پیاده‌روسازی و سیاست‌های مختلفی که در خیابان‌های شهر اجرا می‌شود، ضلع دیگر اعمال قانون است که پلیس راهنمایی و رانندگی آن را اجرا می‌کند و ضلع سوم آموزش است که این ضلع در کشور ایران متولی خاصی ندارد.

وی ادامه داد: در دهه ۹۰ تصمیم بر این شد که شهرداری عهده‌دار ضلع آموزش شود، در همین راستا کمپین ترافیک در شهرداری اصفهان ایجاد شد به دلیل اینکه می‌خواستیم کلمه کمپین را به کار نبریم لغت فارسی پویش را جایگزین کردیم، با پویش مردمی ترافیک موضوع‌های مختلفی را در شهر اصفهان انجام دادیم و با این نگاه که اتفاق‌های دیگری را در سطح شهر اجرا کنیم، وارد عمل شدیم؛ اتفاقی که در شهر اصفهان رخ داد این بود که چگونه آرامش در سطح شهر ایجاد و چگونه این کار را عملیاتی‌تر و اجرایی‌تر شود، برای این امر سیاستی در نظر گرفته شد که پیاده محوری اولویت اول باشد و معتقد هستیم هر کجا با موضوع بازآفرینی عجین می‌شود باید عنصر پیاده‌راه و انسان را فراموش نکنیم، چراکه عابران پیاده ستون و محور اصلی بازآفرینی هستند.

نقش سیاست‌های ترافیکی در پیاده‌راه چهارباغ عباسی و بازگرداندن هویت تاریخی به آن

پیاده‌راه یا پیاده‌رو؟!

مجری کل طرح‌های زیربنایی وزارت راه و شهرسازی در مرکز و جنوب کشور افزود: در برنامه‌ریزی‌های سطح کشور پیاده‌رو و پیاده‌راه در بازآفرینی تعبیه نشده است؛، در حال حاضر بسیاری از خیابان‌های سطح شهر اصفهان هنوز پیاده‌رو و پیاده‌رو پیوسته ندارد، همچنین بزرگراه‌هایی در سطح این کلان‌شهر وجود دارد که پیاده‌روی کندرو آن‌ها هنوز احداث نشده و باید عقب‌نشینی ایجاد شود، اما باید گام را فراتر بگذاریم و در احداث خیابان به اجرای پیاده‌راه هم توجه کنیم در این راستا باید در شهرها فضایی ایجاد کنیم که شهروندان بتوانند ترددهای ایمن و آرام را تجربه کنند.

صلواتی ادامه داد: تبدیل خیابان‌های شهری به پیاده‌راه در بسیاری از کشورهای اروپایی اجرا شده است و آن‌ها با سرعت این کار را آغاز کرده‌اند. اولین بار در شهر درسدن آلمان در دهه ۸۰ میلادی این کار عملیاتی شد و به دلیل اینکه بسیار موفقیت‌آمیز بود و از آن استقبال شد، به نوعی این مسئله را در سطح شهر توسعه دادند و آرام آرام تردد به بخش‌های تاریخی کشورهای اروپایی بسته شد؛ انگلیس، ایتالیا، بلژیک، دانمارک و اسپانیا نیز وارد این موضوع شدند و کم کم بافت قدیمی شهرها را از کاربری‌های مزاحم خارج کردند.

نقش سیاست‌های ترافیکی در پیاده‌راه چهارباغ عباسی و بازگرداندن هویت تاریخی به آن

وجود شبکه معابر موازی یکی دیگر از عناصر پیاده‌راه‌سازی است

وی تصریح کرد: وجود شبکه معابر موازی یکی دیگر از عناصر پیاده‌راه‌سازی است تا شهروندان بتوانند از آن استفاده کنند بر این اساس باید بتوانیم دسترسی‌ها را کنترل کنیم، پیاده‌راه شهر شانزلیزه فرانسه یکی از مهمترین نمونه‌های پیاده‌راه‌سازی است و میدان شهرداری رشت نیز نمونه‌ای دیگر است که اقدام خوبی در آن انجام شده است.

مجری کل طرح‌های زیربنایی وزارت راه و شهرسازی در مرکز و جنوب کشور افزود: در میدان شهرداری رشت فضایی آرام، همراه با ساختمان‌های قدیمی که بازآفرینی شده و عناصر اصلی پیاده‌راه‌سازی نیز در آن مد نظر قرار گرفته است، همچنین پیاده‌راه تبریز و تهران نمونه‌های دیگری از پیاده‌راه‌سازی در کشور است.

صلواتی گفت: در پیاده‌راه‌ها تقویت تبادلات مردمی، اجتماعی و ایجاد حس تعلق، مسئولیت پذیری، حفظ میراث فرهنگی و ابنیه تاریخی باید مد نظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: برخی تصور می‌کنند زمانی که خیابانی پیاده‌راه می‌شود از ارزش ملک در آن محدوده کاسته می‌شود، در صورتی که عکس این قضیه است یا اینکه برخی تصور می‌کنند مردمی که از حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند انسان‌های فقیر و مستمندی هستند در صورتی که در دنیا انسان‌های با پرستیژ از حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند؛ هنگام پیاده‌راه شدن مسیری برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی مشتریان زیادی خواهیم داشت که این مسئله با موضوع سلامت گره خورده است.

نقش سیاست‌های ترافیکی در پیاده‌راه چهارباغ عباسی و بازگرداندن هویت تاریخی به آن

اجرای طرح «سه شنبه‌های بدون خودرو» در اصفهان

مجری کل طرح‌های زیربنایی وزارت راه و شهرسازی در مرکز و جنوب کشور تصریح کرد: خیابان چهارباغ بخشی از ستون فقرات ترافیک شهر اصفهان بود به گونه‌ای که از هر سمتی به این کلان‌شهر وارد می‌شوید به خیابان چهارباغ می‌رسید، بر همین اساس در فرهنگ ترافیک اصفهان سیاستی مد نظر قرار گرفت به نام «سه شنبه‌های بدون خودرو» و این طرح برای اولین بار در کشور اجرا شد و در حالی بود که این طرح پیش از آن به صورت بسیار نامحدود توسط ان‌جی‌اوها اجرا می‌شد و گروه‌های دوچرخه سواری مقصدی را با دوچرخه طی می‌کردند که اقدام بسیار شایسته، بزرگ و مردمی بود. برای ملی کردن این طرح با ایجاد اتاق فکر تصمیم پیاده‌راه کردن یک روز در خیابان چهارباغ گرفته شد.

صلواتی ادامه داد: قرار شد خیابانی با بیش از ۸۰۰ کسبه و صنف و ذی‌نفعان متعدد، پیاده‌راه شود در این راستا طبق آمارگیری‌های انجام شده حدود ۶۴ درصد افراد جوان، ۲۰ درصد گردشگر و ۱۵ درصد برای انجام اقدامات اداری یا بانکی از این مسیر تردد می‌کردند، ۸ درصد ساکن چهارباغ بودند و بقیه افراد کارهای پزشکی داشتند.

وی خاطرنشان کرد: ۴۳ درصد با اتوبوس و ۲۰ درصد پیاده بودند و بقیه با خودروی شخصی، تاکسی و دوچرخه به سمت چهارباغ آمده بودند که استفاده از دوچرخه کمترین سهم حمل‌ونقلی را در این خیابان داشت، در این تحقیق ۵۰ درصد از مردم بیش از هفته‌ای یک بار به چهارباغ می‌آمدند.

مجری کل طرح‌های زیربنایی وزارت راه و شهرسازی در مرکز و جنوب کشور با اشاره به اینکه ۸۴ درصد شهروندان برای پیاده‌راه‌سازی خیابان چهارباغ موافق، ۸۰ درصد آن‌ها گفته بودند شهرداری شیوه مناسبی را اتخاذ کرده است، نیمی از این جمعیت گفته بودند این طرح نسبت به سایر طرح‌های شهرداری اولویت دارد و ۹۰ درصد گفته بودند این طرح باعث معرفی اصفهان به جهان می‌شود و نمره‌ای که به شهرداری داده بودند ۱۳.۱۸ بود، گفت: برای الزام پیاده‌رو وجود شبکه معابر پیرامونی از اهمیت زیادی برخوردار بود در این راستا ۵۵ درصد شهروندان در این طرح مشارکت کردند، اما اجرای این طرح برای ۸۲ درصد کسبه چهارباغ که بیش از نیم قرن است در این خیابان هستند، سخت بود که در مجموع ۵۱ درصد از این اقدام رضایت داشتند و بیش از یک سوم از اینکه مسیر چهارباغ در کل روزهای هفته پیاده‌راه شود، رضایت خود را اعمال کردند، ۶۰ درصد شهروندان این اقدام را موجب سرزندگی شهر می‌دانستند و ۷۵ درصد از افزایش گردشگری در شهر سخن گفته بودند.

نقش سیاست‌های ترافیکی در پیاده‌راه چهارباغ عباسی و بازگرداندن هویت تاریخی به آن

پیاده‌راه شدن چهارباغ در کاهش آلودگی هوا بسیار مؤثر بود

صلواتی بیان کرد: طبق آمارهای کاهش آلودگی هوا در سال‌های پیش از اجرای این طرح، متوجه شدیم پیاده‌راه شدن چهارباغ در کاهش آلودگی هوا بسیار مؤثر بود؛ در این راستا آمار پایش هوا نشان داد از مرداد ۹۵ که این طرح آغاز شد، هوای شهر اصفهان به نوعی سالم‌تر شده است، مدل سازی انجام شده نشان داد که با اقدام در خیابان‌های جنبی چهارباغ ترافیک و شبکه معابر تحت‌الشعاع قرار گرفت. برای پیاده‌راه‌سازی چهارباغ اطلاع رسانی‌های متعدد و قوی انجام شد و اصلاح خطوط حمل‌ونقل عمومی در دستور کار قرار گرفت.

وی اظهار کرد: با اجرای این طرح، حجم ترافیک و تردد در خیابان‌های جنبی به خصوص خیابان باغ گلدسته افزایش پیدا کرد و در این راستا اصلاحات حمل‌ونقلی و خطوط عابر پیاده اجرا شد، همچنین پارکینگ‌های موجود با ظرفیت ۴۵۰۰ خودرو بستری برای استفاده شهروندان فراهم کرد و تمام دسترسی‌ها به جز پارکینگی که در خیابان چهارباغ بود؛ حفظ شد. استقرار خودروهای برقی و استفاده از هتل‌ها در خیابان چهارباغ در دستور کار قرار گرفت و اجرای مسیرهای دوچرخه در خیابان‌های جنبی تکمیل‌تر شد.

مجری کل طرح‌های زیربنایی وزارت راه و شهرسازی در مرکز و جنوب کشور تصریح کرد: با شعار «یک روز خوب دوچرخه» و «سه‌شنبه و چهارباغ» اجرای طرح را پیش بردیم، در این راستا تلاش شد دوچرخه سواری خانوادگی و درشکه را در این مسیر تقویت و تسهیلات حمل‌ونقل پاک به صورت دوچرخه‌های تک‌نفره و دونفره ارائه کنیم. ورودی چهارباغ سه شنبه‌ها از ساعت ۱۵ تا ۲۲ شب به مدت ۱۰۰ هفته بسته شد و اجرای برنامه‌های مختلف با مناسبت‌های هفته برای اقشار مختلف جامعه با هر سنی در دستور کار قرار گرفت و این محور یک فضای تفریحی و مفرحی شد که مردم از آن استفاده کنند.

شهروندان با مصلحت و منفعت ذی‌نفعان می‌توانند بهترین اقدامات را به شکل مستند و مکتوب انجام دهند و به‌صورت مدیا در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند

صلواتی ادامه داد: برنامه‌ها با حمایت و مساعدت تمام دستگاه‌ها در شهر برگزار شد و شهرداری هم از آنها حمایت کرد؛ فروش و نمایشگاه دوچرخه، ایستگاه سلامت، ایستگاه نمایش فیلم‌های قدیم در چهارباغ تعبیه شد و اتفاقات خوبی رخ داد تا چهارباغ پیاده‌راه شود؛ چراکه فضای چهارباغ به شدت خانواده محور است و حس تعلق به مردم و شهر اصفهان ایجاد شده است.

وی بیان داشت: در مراکز شهر که بافت سنتی دارد، کمتر شاهد تخریب اموال عمومی هستیم در صورتی که در شهرهای جدید اینگونه نیست؛ در شهرهای جدید حس هویت و تعلق کمتر است.

مجری کل طرح‌های زیربنایی وزارت راه و شهرسازی در مرکز و جنوب کشور افزود: در سیاست‌های بازآفرینی از مشارکت مردم باید استفاده شود، از روند تخریب آثار تاریخی که روح و سرزندگی دارند جلوگیری کنیم و خودروهای غول پیکر را به بافت تاریخی نکشانیم تا ساختمان‌های زمخت آجری و سنگی بسازیم؛ تمام این موضوع‌ها به اقناع افکار عمومی نیاز دارد و باید کمک کنیم مردم را آگاه و هوشیار کنیم.

صلواتی با بیان اینکه سیاست‌ها زمانی درست خواهد بود که برنامه‌ریزی و طراحی صحیحی داشته باشیم و مراحل اجرا به صورت گام به گام انجام شود، بیان کرد: هیچ دولت و هیچ نیروی امنیتی برای تبدیل چهارباغ به پیاده‌راه تصمیم جدی نداشت و این رخداد به صورت گام به گام رخ داد.

وی با بیان اینکه شهروندان با مصلحت و منفعت ذی‌نفعان می‌توانند بهترین اقدامات را به شکل مستند و مکتوب انجام دهند و به‌صورت مدیا در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند که بسیار تأثیرگذار است، گفت: فضای مجازی یک فرصت است برای اینکه بتوانیم از اقدامات شهروندان استفاده کرده و به آن‌ها خدمت رسانی کنیم.

مجری کل طرح‌های زیربنایی وزارت راه و شهرسازی در مرکز و جنوب کشور اظهار کرد: امیدوارم شهروندان منشأ اثرات خیر و ماندگار در کشور باشند و اقداماتی که در اصفهان انجام شده ایجاد انگیزه برای شهرهای دیگر باشد تا اتفاقات خوبی انجام و کارهای شایسته‌ای برای شهروندان اجرا شود.

به گزارش ایمنا، سلسله نشست‌های تخصصی بازآفرینی شهری هر هفته توسط «دبیرخانه انتقال تجربیات بازآفرینی منطقه دو کشور» برای مسئولان و تصمیم‌گیران حوزه بازآفرینی شهری شاغل در فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و استانداری‌های چهار استان اصفهان، فارس، قم و یزد برگزار می‌شود.