مدیریت شهری و گردشگری متاورس
مدیریت شهری و گردشگری متاورس

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، متاورس یک شبکه انبوه مقیاس پذیر از جهان های مجازی و سه بعدی در زمان واقعی است که اتفاقات درون آن بر دنیای واقعی ما هم تاثیر می گذارد، این شبکه مجموعه ای از دنیاهای مجازی مانند واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، آواتارهای هولوگرافیک سه بعدی، ویدئو و سایر ابزارهای […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

متاورس یک شبکه انبوه مقیاس پذیر از جهان های مجازی و سه بعدی در زمان واقعی است که اتفاقات درون آن بر دنیای واقعی ما هم تاثیر می گذارد، این شبکه مجموعه ای از دنیاهای مجازی مانند واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، آواتارهای هولوگرافیک سه بعدی، ویدئو و سایر ابزارهای ارتباطی را در خود جای داده است.

شهریار تبریز/ محمد جام کسری: گردشگری متاورس یکی از پدیده های نوظهور فناورانه است که ورود به جهان‌ های موازی را بیش از هر زمان دیگری دسترس‌ پذیرتر و با توجه به ویژگی‌هایی همچون عدم وجود محدودیت‌های زمانی و مکانی فرصت ایجاد تحولی عظیم در صنعت گردشگری را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم کرده است.

هر چند نقش متاورس از زمان های قبل آغاز شده بود، ولی با بروز کرونا و همه گیری کووید-۱۹ که برنامه های گردشگری تحت الشعاع قرار گرفت و با رکود مواجه شد، جهت گیری توریسم به سمت سیر و سفر در دنیای متاورس سوق پیدا کرد و فرصت‌های جدیدی برای سفر و تجربه گردشگری در دنیای مجازی به وجود آمد و توجه تعدادی از کسب‌وکارها به سرمایه‌گذاری در این بخش معطوف شد.

امروزه نقش  «متاورس» در صنعت گردشگری و جهانگردی روز به روز در حال افزایش است. کارشناسان پیش بینی می کنند که متاورس می تواند به یک راهکار جدید برای آینده‌ صنعت گردشگری تبدیل شود. ایده متاورس در سال های ۱۹۹۰ به منصه ظهور رسید و در سال های اخیر با پیشرفت فناوری برای بیشتر مردم به مفهومی شناخته شده تر مبدل گشته است.

این تکنولوژی فرصت‌های جدیدی را برای سفر و گردشگری در دنیای مجازی به وجود آورده و توجه تعدادی از کسب‌وکارها را به سرمایه‌گذاری در این بخش معطوف کرده است. متاورس این فرصت را برای علاقه مندان ایجاد می کند تا پیش از سفر، مقصد را تجربه کنند، هتل و خدمات آن را در تصاویری سه بعدی کاملا ببینند، جاذبه های مقصد، امکانات و خدمات را ببینند و بعد تصمیم بگیرند که این سفر و مقصد را انتخاب کنند.

کارشناسان صنعت گردشگری معتقدند متاورس یک ابزار مکمل برای فعالان صنعت گردشگری است و قرار نیست جایگزین تجربه های واقعی سفر شود. بر این اساس، مدیریت های شهری هم می توانند از تکنولوژی متاورس برای معرفی و نمایش بناها، اماکن و جاذبه های تاریخی، فرهنگی، طبیعی، تفریحی و خدماتی و جذب گردشگر برای  مقاصد گردشگری و بازاریابی خود استفاده کنند و امکان ایجاد جلوه های جدیدی از صنعت گردشگری را در حوزه شهری بازآفرینی کند.

در حال حاضر در بسیاری از کشورهای دنیا نگاه بسیاری از مدیران شهری به استفاده هر چه بیشتر از دنیای سه بعدی مجازی معطوف شده و توسعه دهندگان آن بر این باورند که نقشه‌های سه بعدی که از آثار تاریخی و بناهای شهرهای مختلف تهیه می کنند، می توانند برای برنامه ‌های بلندپروازانه آنها جهت جذب گردشگران در متاورس مفید باشد. بر این اساس، تعدادی از پلتفرم های دانش بنیان توسط مدیریت های شهری و شرکت های دانش بنیان برای گسترش صنعت مهمان‌نوازی و سفر بر پایه متاورس در دستور کار قرار گرفته است. این پلتفرم ها از استراتژی ها و نکات کاربردی متاورس برای الهام گرفتن، بهینه سازی درآمد، نوآوری در خدمات و بهبود تجربه مسافران استفاده می کنند.

با گردشگری در متاورس مردم می توانند از طریق تورهای واقعیت مجازی، همزمان با کاوش در جاذبه های گردشگری از آسایش خانه خود لذت ببرند. در حال حاضر، این جاذبه‌های گردشگری مجازی برای میزبانی کنسرت‌های مجازی، رویدادهای سرگرمی مجازی یا جلسات تجاری مجازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. سیر و سفر در فضای سه بعدی می تواند برای گردشگران الهام بخش باشد. به طور نمونه، مسافران می‌توانند در دنیای واقعیت مجازی تجربیات تعاملی با مکان ها و فضاهای دنیای واقعی را بازسازی کنند. آنها می توانند ایده های جدیدی از آنچه امکان دارد در هنگام بازدید از یک مکان به خصوص انتظار داشته باشند، پیدا کنند.

نتیجه گیری

اگر بپذیریم که گردشگری در متاورس آینده صنعت توریسم است، بنابراین نقش مهمی در آینده صنعت گردشگری در شهرها خواهد داشت. از این رو، توسعه فناوری‌های نوظهور در صنعت گردشگری نیازمند همکاری و هماهنگی متولیان صنعت گردشگری و حوزه فناوری ارتباطات(IT) است، در کشور ما حدود ۳۰ دستگاه متولی گردشگری و تاثیرگذار در آن هستند، اما هر کدام مسیر خود را می‌روند، با این روند در دوره بلوغ متاورس که حدود ۷ تا ۸ سال آینده فرا می‌رسد، قطعا با مشکل مواجه خواهیم شد، فردا هم نه، همین امروز باید چاره اندیشی کنیم. شروع نکنیم از جهان متاورس جا می‌مانیم. چرا که هوش‌مصنوعی و متاورس بازاریابی گردشگری را متحول می‌کند. بر این اساس یکی از اقداماتی که مدیریت های در این زمینه می توانند در دستور کار قرار دهند، آشنایی مدیران شهری در به کارگیری نسل‌های جدید اینترنتی، پدیده های نوظهور دنیای ارتباطات و واقعیت‌های مجازی دیجیتال در سیستم‌ها و پروژه‌های شهری است تا از این فناوری برای بازاریابی و معرفی هر چه بیشتر مقاصد پردشگری و جذب گردشگر استفاده کنند.