اصلاحیه مصوبه فرآیند صدور پروانه مرمت، احیا و تعیین کاربرد بناهای ارزشمند تهران تصویب شد
اصلاحیه مصوبه فرآیند صدور پروانه مرمت، احیا و تعیین کاربرد بناهای ارزشمند تهران تصویب شد

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر ، به گزارش خبرنگار شهر، مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در دویست و بیست و یکمین جلسه شورا در جریان بررسی اصلاحیه مصوبه فرآیند صدور پروانه مرمت و احیا و تعیین کاربرد بناهای تاریخی و ارزشمند شهر تهران اعلام کرد: اصلاحات در بندهای مختلف […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر ،

به گزارش خبرنگار شهر، مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در دویست و بیست و یکمین جلسه شورا در جریان بررسی اصلاحیه مصوبه فرآیند صدور پروانه مرمت و احیا و تعیین کاربرد بناهای تاریخی و ارزشمند شهر تهران اعلام کرد: اصلاحات در بندهای مختلف این مصوبه در کمیسیون شهرسازی انجام و اعمال شده است.

وی با بیان اینکه این لایحه از ابتدای کار مدیریت شهری در دستور کار شورا بود، خاطرنشان کرد: ساختار آنگونه که باید باشد، نبود و کما اینکه یکبار به فرمانداری ارسال شد و بازگشت؛ لذا باید ساختار به روز رسانی می شد.

عباسی همچنین تصریح کرد: لازم است شهرداری تهران نسبت به راه اندازی شهرداری ویژه در بازار بزرگ و محلات پیرامون آن اقدام کند. تشکیل این شهرداری به دوره فعلی نیز قد نخواهد داد و شاید فقط مقدمات آن در این دوره فراهم شود.

وی افزود: قرار بر این نیست شهرداری جداگانه ای شکل بگیرد و این مجموعه زیر نظر شهرداری منطقه ۱۲ تشکیل خواهد شد. در نهایت اختیار عمل در این زمینه با شهرداری تهران خواهد بود.

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: ساختار شهرسازی در برخی مناطق متناسب با بافت آن منطقه نیست. ممکن است بتوانیم خدمات شهری و عمران را با هم ترکیب کنیم و ساختار ویژه و مشخصی شکل بگیرد تا اقدامات سریعتر انجام شود.

عباسی با تأکید بر اینکه ساختار شهرداری ناحیه محور است، گفت: سیاست و هماهنگی با معاونین است و اجرای سیاست ها با نواحی است. وقتی ناحیه قابلیت نداشته باشد باید در ساختار مرکزی که همان ستاد است، حوزه عملیاتی ویژه برای موضوعات استثنایی در نظر بگیریم.

میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورا هم با بیان اینکه دغدغه ما این است که بافت بازار شرایط ویژه ای دارد، یادآور شد: ما به جای شهرداری که پیشبرد امور اجرایی را برعهده دارد، طرح ارائه می دهیم. نگاه های اجرایی و عملیاتی نباید به این شکل در شورا وجود داشته باشد. می توانیم ضوابط، قواعد و قوانین و بودجه را فقط در نظر بگیریم.

وی اضافه کرد: با تعریف شهرداری ویژه نمی توان مسئله را حل کرد. سیستم اجرا باید وارد عملیات شود و این از جنس قوانین نیست. با این اقدام سطح شهرداری منطقه ۱۲ کاهش پیدا می کند و نظر ما این است که شهردار منطقه باید این نگاه ویژه را داشته باشد. در مجموع اصلی ترین کار منطقه ۱۲ توجه به بازار است.

سید احمد علوی رئیس کمیته گردشگری شورا نیز در این جلسه با بیان اینکه ما بنا نداریم ساختاری به شهرداری اضافه کنیم، بلکه به دنبال این هستیم که ساختار تخصصی شود، گفت: در ابتدا بافت فرسوده در مناطق در نظر گرفته شده بود و پس از آن به سمت نواحی و نهایتاً به پارسل ها رسید.

وی ادامه داد: بافت بازار با بافت نیاوران و تجریش متفاوت است و شهرداران باید ویژگی های تخصصی در این زمینه داشته باشند. ما معتقد هستیم که در اکثر نواحی، شهرداران باید با آموزش وارد شوند و این یک آزمایش است و به هیچ عنوان دخالت در اجرا نیست. ضمن اینکه شهرداری تا امروز همراهی لازم را داشته است.

علوی تأکید کرد: ممکن است محدوده بازار افزایش یابد و شهرداری اعلام کند که باید دو ناحیه ویژه پیش بینی شود. معاونین این نواحی حتماً باید ویژگی متفاوتی نسبت به سایر نواحی داشته باشند. اگر لایحه گردشگری به شورا بیاید حتماً این موضوع در قالب لایحه نیز پیگیری خواهد شد.

احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران نیز خاطرنشان کرد: ما با لایحه مورد نظر، این اختیار را به شهرداری می دهیم که بخش هایی از شهر را به صورت تخصصی مدیریت کند.

به گزارش شهر پس از بررسی ها اصلاحیه مصوبه فرآیند صدور پروانه مرمت و احیا و تعیین کاربرد بناهای تاریخی و ارزشمند شهر تهران با ۱۶ رأی موافق تصویب شد.

انتهای پیام/