پلتفرم “ژنو هوشمند”، قدمی برای دستیابی به اهداف شهر پایدار
پلتفرم “ژنو هوشمند”، قدمی برای دستیابی به اهداف شهر پایدار

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، شهر ژنو سوئیس با هدف دستیابی به شهری پایدار یک پلت‌فرم هوشمندی را در سراسر قلمرو خود توسعه داده است که در این یادداشت به ابعاد مختلف آن پرداخته می‌شود. شهریار تبریز/آذر کریم‌زاده: کاهش هزینه‌های انرژی ساختمان‌های عمومی و روشنایی، سنجش کیفیت هوا، بهینه‌سازی جریان ترافیک، مدیریت پسماند، تضمین […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

شهر ژنو سوئیس با هدف دستیابی به شهری پایدار یک پلت‌فرم هوشمندی را در سراسر قلمرو خود توسعه داده است که در این یادداشت به ابعاد مختلف آن پرداخته می‌شود.

شهریار تبریز/آذر کریم‌زاده: کاهش هزینه‌های انرژی ساختمان‌های عمومی و روشنایی، سنجش کیفیت هوا، بهینه‌سازی جریان ترافیک، مدیریت پسماند، تضمین امنیت شهروندان، چالش‌های بسیار مهمی هستندکه شهرها و کلان‌شهرهای اکنون می‌توانند با استفاده از سنسورها و پلت‌فرم‌های نظارتی آنها را بهینه‌سازی کنند. دیگر نیازی به جابجایی درون شهری برای انجام برخی از کارهای مدیریت شهری نیست. اکنون، تکنسین‌های شهری می‌توانند کوچکترین نقص را از راه دور ردیابی کنند و در عین حال باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های جامعه شوند. این مفهوم بسیار رایج در شهر هوشمند یا متصل است.

اگر شرکت‌های دیجیتال هم مجهز به چنین فناوری پیشرفته باشند، کاربران در شهرهای مربوطه همیشه چالش‌ها را نمی‌سنجند. در واقع، اگر این تجهیزات دیجیتال به احتمال زیاد خدمات به مردم را بهبود بخشد و هزینه ها را کاهش دهد، به طور مستقیم و بالفعل منجر به کاهش مالیات نمی‌شود. چرا که صورت‌حساب نصب و راه‌اندازی همه این خدمات دیجیتالی نسبتاً سنگین است. با توجه به هزینه این تجهیزات تکنولوژیکی، ما می‌توانیم به طور قانونی سوال بازگشت سرمایه را مطرح کنیم، در حالی که شهر متصل، بیش از اینکه واقعاً هوشمند باشد، مشکلات آلودگی، ترافیک، امنیت یا زندگی خوب را بطور کامل حل نمی‌کند.

پاتریک مونتیه، مدیر ” پلت‌فرم هوشمند برای و با شهروندان ژنو “، بیان می‌کند : “ما هنوز برای حل مشکلات آلودگی و ترافیک در شهر به فناوری نیاز داریم، ما موظف به اندازه‌گیری و جمع‌آوری اطلاعات برای پیش‌بینی سناریوهای مختلف هستیم. تکنولوژی ضروری است، اما یک ابزار باقی می‌ماند، نه یک هدف. هدف نصب حسگرهایی برای بازیابی داده‌هایی نیست که اغلب نمی‌دانیم با آن‌ها چه کار کنیم. “

“پلت‌فرم ژنو هوشمند” رویکردی است که راه‌حل‌هایی برای پیامدهای شهرنشینی ارائه می‌دهد. کلان شهر ژنو در سال‌های اخیر به طور قابل توجهی گسترش یافته است که مانند هر کلان‌شهری، تنش‌هایی را از لحاظ ترافیک، پراکندگی شهری، مدیریت آب و گرمایش جهانی به همراه دارد. رویکرد شهر هوشمند ژنو بیشتر به سمت رفاه شهروندان و تاب‌آوری سرزمینی متوجه است. حتی اگر به فناوری نیاز باشد، چشم‌انداز صرفاً فناوری شهر هوشمند را دنبال نمی‌کند. از اینرو دیدگاه عملگرایانه‌تری لازم است که در آن شهروند را در مرکز رویکرد خود قرار دهد. در این شهر آزمایش‌های زیادی در مقیاس ساختمانی یا محله ای انجام می‌شود تا بررسی شود که آیا می‌توان به مقیاس بزرگ‌تری دست یافت یا خیر.

اصالت این پلت‌فرم هوشمند ژنو بر یک اصل استوار است، یعنی گرد هم‌ آوردن همه فعالان منطقه که دستی در ارائه راهکارهای نوآورانه دارند. این شامل شرکت‌های کوچک و بزرگ می‌شود که می‌توانند راه‌حل‌هایی را جهت خدمت به کاربران ارائه دهند. خواه انرژی زمین گرمایی، اقتصاد چرخشی یا حتی سبز شدن ساختمان‌ها باشد، کلان شهر هوش جمعی شهروندان را با پروژه‌هایی که همه می‌توانند متحد شوند را فعال می‌کند. این شرکت‌ها که پیشتر در حاشیه کار می‌کردند زیاد مدنظر نبودند مخصوصاً کوچک‌ترین‌ها. اولین اقدام ژنو ایجاد جامعه ای از فعالان متعهد به تحول قلمرو است.   

 برای اینکه پا را فراتر گذاشته و پروژه شهر هوشمند ژنو را به یک اقدام سیاسی قوی مبدل کنیم، ایالت ژنو از مشاغل حمایت می‌کند، به آنها کمک می‌کند تا منابع مالی و شرکای فنی و مالی پیدا کنند. مدیر شهر هوشمند می‌افزاید: “ما متقاعد شده‌ایم که بایستی آزمایش‌های زیادی در مقیاس ساختمانی و منطقه‌ای انجام دهیم و بررسی کنیم که آیا می‌توانیم به مقیاس بزرگ‌تری روی آوریم یا خیر. و مثال های بسیاری در این مورد وجود دارند، از ابزارهای سنسوری سیگنال های صوتی خودرو برای انجام شمارش بهینه گرفته تا دستگاه‌های بسته‌بندی که به ساکنان این امکان را می‌دهد تا سفارش خود را در هر زمانی از شبانه روز، و در تمام طول سال جمع‌آوری کنند”.

 مبتکران ژنو هوشمند، در صدد تبدیل شهر به یک راه حل هستند و نه یک مشکل، زیرا می دانند که تصور شهر ایده آل پیچیده است. بنابراین بازنگری در الگوهای سبک زندگی برای کاهش ردپای اکولوژیکی مناطق شهری و در عین حال بهبود مستمر کیفیت زندگی ساکنان مهم است. پروژه ژنو همچنین شامل شهرسازی سازگار با حفاظت از تنوع زیستی است.

از نقطه نظر نمایندگان دولتی، فناوری به شرطی برای نقش‌آفرینان مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، مفید است که پایدار، مسئول و در خدمت کیفیت زندگی باشد. به همین علت، در پلت‌فرم هوشمند ژنو همه می‌توانند پروژه‌ای را جهت منافع عموم پیشنهاد دهند.

بنابراین چنین می‌توان خلاصه کرد که ژنو هوشمند رویکرد شهر هوشمند ژنو بزرگ است که از طریق یک پلتفرم دیجیتال، یک جامعه فعال و رویدادهای شاخص، نقش‌آفرینان خصوصی، فرادولتی، دانشگاهی و دولتی درگیر در پروژه‌های نوآورانه در خدمت تحول زیست محیطی قلمرو را گرد هم می‌آورد.

پس از تصویب طرح اقلیم ایالتی و اقدامات انجام شده برای کاهش ردپای زیست محیطی نواحی، شورای دولتی رویکرد ژنو هوشمند را اتخاذ کرد. پس از اعلام وضعیت اضطراری آب و هوایی در سال ۲۰۱۹، ایالت ژنو، که توسعه سرزمینی منحصر به فردی را تجربه می کند، تصمیم گرفته است تا با بسیج همه منابع نوآورانه، شهر را از لحاظ اجتماعی، بهداشتی، زیست‌محیطی و اقتصادی و در عین حال حفظ شهر برای زندگی دلپذیرتر کند. منابع، تنوع زیستی، اشتغال و به حداقل رساندن انتشار دی اکسیدکربن. شهر هوشمند ژنو، نوآوری را در خدمت قلمرو و توسعه آن، به ویژه از طریق راه حل‌های تکنولوژیکی، برای یک فضای زندگی پایدار، کارآمد و متصل، در حالی که سطح بالایی از کیفیت زندگی را حفظ می کند، به شهروندانش ارائه می دهد.

__________________________

منبع:

https://www.villeintelligente-mag.fr/Smart-Geneva-un-territoire-durable-responsable-et-citoyen_a۱۲۹۰.html