وضعیت آلودگی هوای شهر اصفهان همچنان نگران‌کننده است/ ارائه خدمات جدید به اهالی منطقه ۱۲
وضعیت آلودگی هوای شهر اصفهان همچنان نگران‌کننده است/ ارائه خدمات جدید به اهالی منطقه ۱۲

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز _چهارشنبه هشتم آذر_ در برنامه رادیویی «بی‌واسطه با مردم» اظهار کرد: خدا را شاکریم که رودخانه زاینده‌رود جریان دارد و امیدواریم کماکان این جریان ادامه داشته باشد. وی افزود: وضعیت آلودگی هوای شهر اصفهان همچنان نگران‌کننده است که امیدوارم با تدابیر مسئولان […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز _چهارشنبه هشتم آذر_ در برنامه رادیویی «بی‌واسطه با مردم» اظهار کرد: خدا را شاکریم که رودخانه زاینده‌رود جریان دارد و امیدواریم کماکان این جریان ادامه داشته باشد.

وی افزود: وضعیت آلودگی هوای شهر اصفهان همچنان نگران‌کننده است که امیدوارم با تدابیر مسئولان و کمک مردم شرایط تنفسی راحت‌تر شود.

شهردار اصفهان با اشاره به ساماندهی شغل قراضه‌فروشان طبق قانون تصریح کرد: شکایات متعدد و گلایه‌های بسیاری از سوی شهروندان مبنی بر رشد بی‌رویه این صنف داشتیم، از این‌رو در استان تصمیم گرفته شد صنف قراضه‌فروشان که در قدیم با عنوان «کهنه‌چین» از آن‌ها یاد می‌شد، شناسایی و ساماندهی شود.

قاسم‌زاده ادامه داد: مأموریت ساماندهی صنف قراضه‌فروشان به شهرداری محول شد، از این‌رو در مسیر اجرای قانون مغازه‌هایی که استانداردهای لازم را نداشت، پلمب شد، به این مفهوم که متصدیان مراجعه و استانداردهای لازم را از اماکن، اتاق اصناف و مرکز بهداشت دریافت کنند.

وی گفت: برخی صاحبان این صنف روز گذشته برای اعتراض به میدان امام حسین (ع) آمده بودند و تجمع کردند که پس از گفت‌وگو مجاب شدند از مسیر قانونی این مراحل را طی و مجوزهای کسب‌وکار را دریافت کنند و با رعایت استانداردها به فعالیت خود ادامه دهند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه امروز طی بازدید از منطقه ۱۲ شهرداری، مجموعه خدمات جدیدی تقدیم مردم این منطقه شد، ادامه داد: ساماندهی میدان شهید علیخانی که یکی از گره‌های ترافیکی این منطقه بود، احداث پارکینگ که موجب روان‌سازی ترافیک شده و ورزشگاه عاشق‌آباد از جمله پروژه‌های بهره‌برداری شده در این منطقه بود.

سوال شهروندان و پاسخ مسئولان

بخش دیگر این برنامه به پرسش شهروندان و پاسخ مدیران شهری اختصاص یافت.

مشکل بیشتر پله‌های برقی و آسانسورها رفع شده است

شهروند: مدت زیادی است که پل‌های مکانیزه خیابان آزادی دچار مشکل است، طی پیگیری‌های قبل متوجه شدیم که مسائل حقوقی رفع شد است، چند مرتبه نیز با سامانه ۱۳۷ تماس گرفتم، اما مشکل برطرف نشده است.

شهردار اصفهان: پل‌های مکانیزه مدتی در اختیار بخش خصوصی قرار داشت، سپس گرفتار یک دعوای حقوقی شد و شهرداری نیز درگیر این دعوا بود که نتیجه این اتفاق، خروج این ظرفیت از خدمت‌رسانی به مردم بود.

در حال حاضر مشکل بیشتر پله‌های برقی و آسانسورها رفع شده است و تنها سه مورد هنوز در مرحله دعوای حقوقی قرار دارد که پس از رفع این مشکل، پل‌ها برای معاینه و رفع مشکلات فنی به معاونت عمران سپرده شد.

اصغر کشاورزراد، معاون عمران شهری شهردار اصفهان: ۲۶ دستگاه پل عابر پیاده مکانیزه تحت پوشش مدیریت نگهداری و تعمیرات حوزه معاونت عمران شهرداری قرار دارد که دو پل مسجدالکریم و نواب صفوی هنوز درگیر بحث‌های حقوقی است.

در حال حاضر از مجموع ۲۶ پل، ۱۱ پل به‌صورت کامل فعال است؛ زمانی که پل‌ها را تحویل گرفتیم بیش از ۴۰ درصد خاموشی وجود داشت که هم‌اکنون به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است.

۱۵ پله برقی دیگر نیز در اختیار شرکتی بود که وظیفه نگهداری و تعمیرات را داشت، اما به دلیل کم‌توجهی شهرداری اصفهان پل‌ها را تحویل گرفت؛ از ابتدای سال جاری تاکنون عملیات اورهال ۱۵ پل آغاز شده است و پس از انجام این مرحله باید ایمنی آسانسورها تأمین شود، سپس برای دریافت استاندارد اقدام کنیم.

مجموعه‌ای از افراد متخصص توسط شرکت نیک‌اندیش در حال فعالیت هستند، همچنین حمایت‌های شهرداری در بحث تأمین اعتبار انجام شده است، تا کنون دو پل به‌طور کامل اورهال شده است و تا پایان بهمن اورهال مابقی تکمیل می‌شود.

پل مکانیزه میدان آزادی ایمنی نداشت که مجبور به خاموش کردن آن شدیم، البته علاوه بر اقدامات فنی پل‌ها، زیباسازی و روشنایی مکان نیز انجام می‌شود.

از هر ایده و محصولی که به کاهش آلودگی هوای شهر کمک کند، استقبال می‌کنیم

شهروند: ما تولیدکننده قطعه به‌نام تراگیم هستیم که بر خودروهای سنگین نصب می‌شود، عمر انژکتور را افزایش می‌دهد و موجب بهینه‌سوزی گازوئیل می‌شود؛ این قطعه بر بیشتر ماشین‌های سنگین سراسر کشور نصب شده است، آیا برنامه‌ای وجود دارد که این قطعه در وسایل حمل‌ونقل عمومی کار شود؟

شهردار اصفهان: از هر ایده و محصولی که به کاهش آلودگی هوای شهر کمک کند استقبال می‌کنیم، اگر این محصول را ارائه دهید و تیم فنی سازمان اتوبوسرانی، سازمان خدمات موتوری و سازمان عمران می‌توانند مشتری این محصول باشند.

اگر در تیم فنی سازمان‌های مربوطه این موضوع تأیید شود و به‌صورت آزمایشی تست شود، مشتری آن‌ها خواهیم بود.

تا کنون قراردادهای خوبی با شرکت‌های دانش‌بنیان منعقد شده است، از طرفی شهرداری نیازهای خود را به این شرکت‌ها معرفی کرده است.

داوود بحیرایی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه: قطعه‌ای که معرفی شد را پذیرا هستیم و این شهروند می‌تواند به شرکت واحد اتوبوسرانی مراجعه کند؛ قطعه با دستگاه‌های مختلف در سطح شهر استفاده می‌شود و اگر خروجی مثبت داشته باشد، بی‌شک استفاده خواهد شد.

هم‌اکنون سوختی که استفاده می‌شود گازوئیل کم‌گوگرد یا یورو ۴ است و به نظر می‌رسد مشابه همین قطعه‌ای است که معرفی شده و ممکن است کیفیت بالایی داشته باشد، اما باید آزمایش شود.

معاینه فنی اتوبوس‌ها هر سه ماه یک بار انجام می‌شود و اگر این موضوع کنترل نشود، تعداد اتوبوس‌های دودزا چند برابر می‌شود؛ همچنین به اطلاع شهروندان می‌رسانیم که ۱۲ آذر روز معلولان است و به این مناسبت استفاده از حمل‌ونقل عمومی برای این افراد رایگان است.

تملک حدود ۴ هکتار از ۹۰ هکتار زمین صحرای پرتمان

شهروند: صحرای پرتمان در خیابان امام خمینی (ره) چه زمانی تعیین تکلیف می‌شود؟

علی باقری، مدیر منطقه هشت اصفهان: مساحت کل طرح صحرای پرتمان بالغ بر ۹۰ هکتار است که حدود ۲۷ هکتار آن را فضای سبز و نزدیک به ۳۰ هکتار را معابر تشکیل می‌دهد، مابقی طرح که حدود ۳۳ هکتار است را کابری‌های مسکونی و تجاری تشکیل می‌دهد.

از سال گذشته که طرح مصوب شد و ابلاغ صورت گرفت پیگیری‌هایی را آغاز کردیم و با کمک شهردار، مدیر پروژه در منطقه مستقر شد و از ابتدای مهر اطلاع‌رسانی عمومی نیز انجام شده است، استقبال بسیار خوبی صورت گرفت، در حال حاضر روزانه ۲۰۰ مالک برای ارجاع پرونده مراجعه می‌کنند که اطلاعات و مستندات دریافت و تشکیل پرونده انجام می‌شود.

مواردی وجود داشته که کاربری مسکونی و تجاری دارد و پروانه آن‌ها صادر شده است، تملک مواردی که در فضای سبز و معابر قرار گرفته انجام می‌شود، تملک حدود چهار هکتار از ۹۰ هکتار زمین انجام شده است به تمام شهروندان به خصوص مالکان محله پرتمان اعلام شده که شهرداری آماده است همکاری کامل را داشته باشد.

تنها لکه کوچکی در حدود دو هکتار وجود دارد که بحث کاربری گستره ویژه را دارد و باید تمام مالکان مراجعه و نوع خواسته را اعلام کنند تا در کمیسیون ماده ۵ مطرح شود.

بخشی در منطقه با عنوان مدیریت پروژه پرتمان در ساختمان شهرداری وجود دارد که کارشناسان آن هرروز در زمان اداری حضور دارند؛ شهروندان باید سند مالکیت همراه داشته باشند، اما افرادی که قولنامه دارند نیز مراجعه کنند تا در این خصوص راهنمایی شوند، سپس تشکیل پرونده، جانمایی و نقشه‌برداری انجام و با اختصاص کد نوسازی، پلاک داخل شهرداری دارای شناسنامه می‌شود و شهروندان می‌توانند برای ارائه درخواست خود اقدام کنند.

شهرداری خسارت ناشی از اجرای پروژه‌ها را می‌پردازد

شهروند: ساکن خیابان طالقانی هستیم، منزل ما مقابل ایستگاه مترو قرار دارد که به دلیل وارد شدن آسیب فراوان به آن، شکایتی را مطرح کردیم؛ یک سال پیش کارشناس از محل بازدید کرد و خسارت تعیین شد، اما هیچ‌گونه رسیدگی انجام نشد، تکلیف چیست؟

شهردار اصفهان: اگر خسارت ایجاد شده ناشی از عملیات عمرانی قطار شهری یا هر پروژه‌ای مربوط به شهرداری است، این نهاد متعهد به جبران آن خسارت است.

احتمالاً خسارت وارده به خانه این شهروند برای کارشناسان شهرداری محرز نشده که ناشی از عملیات عمرانی ایستگاه قطار شهری بوده است، به همین دلیل شکایت انجام شده است و باید منتظر باشیم تا توسط کارشناسان رسمی دستگاه قضائی بازدید انجام شود و هر آنچه اعلام شود، شهرداری متعهد به پرداخت است.

علی رضی‌زاده، مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان: با توجه به اینکه نوع و خسارتی و مبلغ آن باید به درستی توسط کارشناسان تشخیص داده شود سپس توسط دادگاه ابلاغ شود، هرگونه ابلاغیه‌ای که برای ما ارسال شود، متعهد به پرداخت خسارات آن هستیم.

در مدتی که خدمت‌گزار شهروندان منطقه یک شهرداری بودم موردی در این خصوص به ما ابلاغ نشد، اما به طور قطعی آمادگی پرداخت هرگونه ابلاغیه‌ای که از سمت دادگاه برای مدیریت منطقه یک ارسال شود را داریم و انجام وظیفه خواهد شد.