به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، به گزارش خبرنگار ایمنا، علی صالحی در برنامه رادیویی «صدای شهر» با بیان اینکه شرایط جوی اصفهان به لحاظ شاخصهای آلایندگی در وضعیت خوبی قرار ندارد، اظهار کرد: یکی از اصلیترین دلایل ایجاد آلایندگی صنایع است و به همین دلیل، قانونی پیشبینی شده است که بر اساس آن به […]
به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،
به گزارش خبرنگار ایمنا، علی صالحی در برنامه رادیویی «صدای شهر» با بیان اینکه شرایط جوی اصفهان به لحاظ شاخصهای آلایندگی در وضعیت خوبی قرار ندارد، اظهار کرد: یکی از اصلیترین دلایل ایجاد آلایندگی صنایع است و به همین دلیل، قانونی پیشبینی شده است که بر اساس آن به شهرهایی که در معرض آلایندگی صنایع آلاینده قرار دارند، اعتباری تحت عنوان عوارض آلایندگی یا عوارض سبز پرداخت شود تا بهواسطه آن بتوانند اقدامات زیرساختی انجام دهند که حداقل بخشی از آسیبهای آلودگی هوا کاهش پیدا کند.
وی با بیان اینکه در رابطه با اصفهان انتقال صنایع آلاینده به مناطق دیگری که شرایط آببری بهتری دارد و در عین حال با توجه به موقعیت جغرافیایی و وزش باد آسیب کمتری به شهروندان منطقه برسد، بهعنوان رویکرد اصلی است، اما بهعنوان رویکرد کوتاه مدت باید پیگیر استفاده از منابع موجود باشیم تا با برخی اقدامات همانند توسعه حملونقل عمومی، حملونقل پاک و ایجاد زیرساختهای انرژیهای تجدیدپذیر در شهر بتوانیم بخشی از آلام مردم در حوزه آلودگی هوا را کاهش دهیم.
سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه رویه جدید این قانون در سال ۱۴۰۰ مشخص شد، گفت: بر این اساس مقرر شده است تا محیط زیست ضرایب آلایندگی صنایع را جمعبندی کند و بر اساس مشخصههای استاندارد از جمله فاصله از صنایع آلایندگی، جمعیت و اثر تخریبی، عوارض میان شهرها توزیع شود.
وی تصریح کرد: امسال بهصورت مستقیم و غیرمستقیم بین شش تا هشت هزار میلیارد تومان در توسعه حملونقل عمومی شهر برای مترو، اتوبوس و اتوبوسهای کوچک سرمایهگذاری کردیم، اما تقسیمبندی اخیر که طرح پیشنهادی آن مطرح شد، مقداری با شرایط منطقی و عادلانه فاصله دارد که امیدواریم تدبیر شود.
در شهر اصفهان پروژههای کلان همانند خط دو مترو با ۳۰ هزار میلیارد هزینه و رینگ چهار ترافیکی با هزینهای بیش از ۲۰ هزار میلیارد باید تکمیل شود تا حلقههای حملونقل عمومی شکل گیرد
صالحی با بیان اینکه تقسیمبندی در سطح استان اتفاق میافتد، خاطرنشان کرد: شهری داریم که ۳۰ برابر جمعیت کمتری از اصفهان دارد، اما سرانه دریافت عوارض آلایندگی آن ۳۰ برابر هر شهروند اصفهانی است، همچنین شهر دیگر با جمعیت یک دهم اصفهان و حدود ۲۰۰ هزار نفر، سرانه شهروندی آن در طرح جدید توزیع عوارض هفت برابر بیشتر است.
وی با بیان اینکه در پلهبندی جمعیتی شهرها که کمتر و بیشتر از ۵۰۰ هزار نفر برای تخصیص عوارض آلایندگی در نظر گرفته شده است، بیشترین اجحاف در حق اصفهان رخ میدهد، گفت: بیشتر شهرهای استان کمتر از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارند و فاصلهها تا صنایع آلاینده نزدیک است، اما شهری که جمعیت بالایی دارد و تمرکز جمعیت از تمام شهرها حتی از استانهای مجاور وجود دارد، همچنین با توجه به شرایط جغرافیایی، وزش باد، موقعیت کوهستانی و دشت بودن بیشترین آسیب را میبیند، «اصفهان» است.
سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در شهر اصفهان پروژههای کلان همانند خط دو مترو با ۳۰ هزار میلیارد هزینه و رینگ چهار ترافیکی با هزینهای بیش از ۲۰ هزار میلیارد باید تکمیل شود تا حلقههای حملونقل عمومی شکل گیرد، همچنین به نوسازی ناوگان حملونقل عمومی با اعداد چند هزار میلیاردی در اتوبوسرانی، ونها و اتوبوسهای کوچک نیاز داریم.
وی با بیان اینکه به غیر از نبودن عدالت در شهرهای کوچکتر، جایی برای هزینه کرد این اعتبارات نداریم، ادامه داد: این اعتبارات بهطور مشخص در ردیفهایی از جمله توسعه زیرساختهای حملونقل عمومی تعریف شده است، اما در شهرهای استان اصفهان به جز اصفهان و دو شهر دیگر، زیرساختی وجود ندارد که این پول هزینه شود و چه بسا این اعتبار جذب نشود.