کمیته ملی اسکان بشر ایران و دبیرخانه مجمع شهرداران آسیایی تفاهم نامه همکاری امضا کردند
کمیته ملی اسکان بشر ایران و دبیرخانه مجمع شهرداران آسیایی تفاهم نامه همکاری امضا کردند
کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران و دبيرخانه مجمع شهرداران آسيايی به منظور توسعه مبتنی بر عدالت و تحکیم همکاری‌ها و فعالیت‌ها تفاهم‌نامه امضا کردند.

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران و دبیرخانه مجمع شهرداران آسیایی به منظور توسعه مبتنی بر عدالت و تحکیم همکاری‌ها و فعالیت‌ها تفاهم‌نامه امضا کردند. محمدمهدی مظاهری، در مراسم امضای این تفاهم‌نامه همکاری که به صورت آنلاین برگزار شد، به نقش و جایگاه برنامه اسکان بشر ملل متحد پرداخت و اظهار داشت: اقدامات و موضوعات برنامه دبیرخانه مجمع شهرداران آسیایی و کمیته ملی اسکان بشر ملل متحد در ایران نزدیک به هم و مشترک است. دبیر کمیته ملی اسکان بشر ایران ادامه داد: با توجه به نوع و جنس کار کمیته ملی اسکان بشر ایران و دبیرخانه مجمع شهرداران که بین‌المللی است، پرسش‌های بنیادینی مطرح می‌شود که از جمله آنکه ما کجا ایستاده‌ایم و چه تفکراتی داریم؟

عضو فرهنگستان هنر افزود: در عین حال پرسش‌های دیگری مانند اینکه آیا ما آمادگی لازم برای تغییرات داریم و این تغییرات از چه جنسی است؟ مطرح می شود که به باور من نقطه اصلی پاسخ به این پرسش‌ها، دانش و نوآوری است.

این استاد دانشگاه با اشاره به برنامه اسکان بشر ملل متحد و کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران افزود: برنامه ما همکاری با دانشگاه‌ها و همچنین گسترش روابط با مراکز علمی بوده که در این راستا انتظار همراهی از مجمع شهرداران آسیایی می‌رود.

به گفته محمدمهدی مظاهری، کمیته ملی اسکان بشر ایران به دنبال مدلی از توسعه مبتنی بر عدالت است؛ یعنی هیچ فرد، گروه، نژاد، قوم و مکانی در حاشیه نباشد. از این رو عدالت فضایی، شرط اولیه دستیابی به توسعه است که باید بتوانیم عدالت فضایی را در همه ایران با نگاه توسعه محور و عدالت محور دنبال کنیم.

دبیر کمیته ملی اسکان بشر ایران در ادامه به استفاه از ظرفیت و پتانسیل‌های مجمع شهرداران آسیایی اشاره داشت و افزود: مجمع شهرداران آسیایی به نزدیک کردن شهرداری تهران با کمیته ملی اسکان بشر ملل متحد در ایران اهتمام لازم را داشته باشد. زیرا در حال حاضر همکاری‌هایی با شهرداری‌های دیگر شهرها انجام گرفته اما درباره شهرداری تهران، مسایل حاشیه‌ای وجود دارد که نیازمند مدیریت است.

گفتنی است، در این تفاهم‌نامه که میان محمد مهدی مظاهری، دبیر کمیته ملی اسکان بشر ایران و گشتاسب مظفری، دبیرکل مجمع شهرداران آسیایی به امضا رسید، بر اهداف توسعه و تحکیم ارتباطات و همکاری‌های اجرایی، علمی و پژوهشی دوجانبه و چند جانبه در حوزه‌های مختلف مدیریت و برنامه‌ریزی شهری و محلی، به ویژه در زمینه توسعه پایدار شهری تاکید دارد.

از سویی دیگر همکاری در زمینه تسهیل و سرعت بخشی به تحقق اهداف توسعه پایدار شهری از طریق ایجاد شهرهای پایدار، تاب‌آور و زیست‌پذیر در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی با رویکرد دانش و نوآوری از دیگر اهداف تعیین شده در تفاهم‌نامه همکاری است.

برنامه اسکان بشر ملل متحد (هبیتات) برای زندگی شهری بهتر تلاش می‌کند. رسالت هبیتات ترویج و ارتقاء توسعه اجتماعی و زیست‌محیطی اسکان بشر و دست‌یابی به اهداف فرهنگی، اجتماعی و… درخور برای عموم است. هبیتات می‌کوشد تا با پیشگامی در فرایند شهری‌شدن و ترویج تغییر سیاست‌ها، روش‌ها و نگرش‌های مقابله با نیازهای توسعه شهری، رشد شهرها و مناطق روستایی را به فرصتی برای توسعه تبدیل کند؛ فرصتی فراگیر برای همۀ شهروندان. کمیته ملی اسکان بشر ایران نیز با تمرکز بر موضوع کاهش آثار خطرات و بلایای طبیعی و بر اساس موافقت‌نامه‌ای بین برنامه اسکان بشر ملل متحد و دولت جمهوری اسلامی ایران تاسیس شد و در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران جایگاه ریاست شورای اجرایی برنامه اسکان بشر ملل متحد را برای دوره ۲۰۲۱-۲۰۲۰ بر عهده دارد.