منوریل قم مشکلی از ترافیک شهر حل نمی‌کند
منوریل قم مشکلی از ترافیک شهر حل نمی‌کند

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، سید مرتضی سقائیان نژاد امروز _ دوشنبه سی بهمن_ در جلسه هم‌اندیشی شهردار قم با خیرین استان قم اظهار کرد: پروژه منوریل مشکلات زیادی از مسائل فنی و اقتصادی گرفته تا پیچیدگی‌های حقوقی و قراردادی دارد. وی با اشاره به اینکه پروژه منوریل […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، سید مرتضی سقائیان نژاد امروز _ دوشنبه سی بهمن_ در جلسه هم‌اندیشی شهردار قم با خیرین استان قم اظهار کرد: پروژه منوریل مشکلات زیادی از مسائل فنی و اقتصادی گرفته تا پیچیدگی‌های حقوقی و قراردادی دارد.

وی با اشاره به اینکه پروژه منوریل قم در حال کنونی مشکلی از ترافیک شهر حل نمی‌کند، افزود: ادامه پروژه منوریل قم تا پردیسان به شرط حذف خط B متروی قم بوده است که با اخذ مشاور به دنبال راهکار جدیدی هستیم.

شهردار قم با اشاره به اینکه از ابتدا مقرر بود هزینه پروژه منوریل قم توسط دولت تأمین شود، خاطرنشان کرد: مسئله مهم برای ما این است که اظهار نظر را به مطالعات کارشناسی مشاور ارجاع دهیم چرا که شهرداری مجری مصوبات شورای شهر است و قرار نیست در این زمینه شهرداری نظری شخصی ارائه دهد.

سقائیان‌نژاد عنوان کرد: پروژه قطار شهری قم سال ۹۰ آغاز شد اما تا سال ۱۳۹۳ بودجه به منوریل اختصاص پیدا می‌کرد و خط متروی قم عملاً بودجه‌ای نداشت.

وی با بیان اینکه قرارداد پروژه متروی قم با قرارگاه خاتم الانبیا مقطوع بود و در شرایط تورم امکان پیشبرد آن وجود نداشت، اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰ این مشکل به شرط دو فاز شدن پروژه متروی قم رفع شد.

شهردار قم با اشاره به اینکه امروز تنها مشکل متروی قم تهیه واگن است، تصریح کرد: طبق قراردادی که با شرکت پوژن چینی منعقد شده است واگن متروی قم حدود ۹ ماه دیگر تحویل داده خواهد شد.

سقائیان‌نژاد با بیان اینکه امروز در حال احداث ۶ هزار پارکینگ اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س) هستیم، ادامه داد: در موضوع حمل و نقل عمومی در نظر داریم تعداد اتوبوس‌های شهری قم را به ۵۰۰ عدد برسانیم.

وی با بیان اینکه شهرداری‌ها برای ارائه خدمات بهتر نیازمند ارتقا هستند، تاکید کرد: حدود ۷۲ درصد مردم کشور شهرنشین هستند و این آمار در کلان شهرقم به حدود ۹۶ درصد رسیده است.

شهردار قم با اشاره به اینکه شهرداری‌ها از نظر تشکیلاتی هنوز تعیین و تکلیف نشده‌اند، ادامه داد: شورای شهر در اصل قانون باید بر تمام امور شهر نظارت داشته باشد ولی امروزه بیش‌تر این شوراها شورای شهرداری‌های هستند.

سقائیان‌نژاد با بیان اینکه تنها بودجه شهرداری از دولت‌ها مالیات بر ارزش افزوده است که آن هم کمک دولتی نیست بلکه سهم شهرداری از عوارضی است که در گذشته مستقیم گرفته می‌شد، اضافه کرد: در گذشته شهرداری‌ها از ۲۶ قلم بهای خدمات می‌گرفتند که به مرور به مالیات بر ارزش افزوده تبدیل شد.

وی با اشاره به اینکه رفته رفته دولت‌ها تسهیلات خود به شهرداری‌ها را کاهش داده‌اند، عنوان کرد: البته دولت‌ها نیز به واسطه مشکلاتی که دارند امکان حمایت از شهرداری‌ها را ندارند.

شهردار قم اظهار کرد: برخی از کم‌کاری‌ها در بافت‌های فرسوده گلایه دارند که در پاسخ باید گفت اگرچه اقداماتی انجام شده است، اما با توجه به عدد و رقمی که در این حوزه نیاز داریم، نمی‌توان با سرعت زیادی اقدامات را پیش برد.

سقائیان‌نژاد با بیان اینکه شهر یک موجود زنده است، ادامه داد: از سال ۱۳۶۲ قرار بود قانون درآمدهای پایدار شهرداری‌ها تصویب شود که در سال گذشته این قانون مصوب شد.

وی با اشاره به اینکه امروز شهرداری‌ها علاوه بر کار شهرداری، شهرسازی نیز انجام می‌دهند، تصریح کرد: برای این اقدامات شهرداری‌ها نیازمند درآمد هستند و درآمد شهرداری‌ها از جیب مردم است که نمی‌توان زیادی به مردم فشار آورد.

شهردار قم با بیان اینکه بعضی ساختارها نادرست است، گفت: اختیارات شوراهای شهر نیز روز به روز کاسته شده و در عمل مدیریت محلی تحت شعاع تمرکزگرایی قرار گرفته است.

سقائیان‌نژاد با بیان اینکه عدم مدیریت واحد در شهرها مشکلاتی را به وجود آورده است، تصریح کرد: شهرداری تهران با دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر، شهرداری اصفهان با دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر و شهرداری قم با ۸۵۰ هزار تومان به ازای هر نفر اداره می‌شود. در واقع شهر قم نسبت به سایر شهرها ارزان‌تر اداره می‌شود.