مشاغل ناسازگار شهری قم در شهرک‌های صنوف جانمایی می‌شود
مشاغل ناسازگار شهری قم در شهرک‌های صنوف جانمایی می‌شود

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، احمدرضا شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: وظایف این اداره‌کل در ارتباط با نظم و انضباط شهری است و به طور جزئی شامل جلوگیری از سد معبر، پلیس ساختمان، معضلات اجتماعی و نظارت بر بازارهای روز است. وی افزود: اکثر مأموریت‌هایی که در شهرداری انجام می‌شود، مربوط […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

احمدرضا شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: وظایف این اداره‌کل در ارتباط با نظم و انضباط شهری است و به طور جزئی شامل جلوگیری از سد معبر، پلیس ساختمان، معضلات اجتماعی و نظارت بر بازارهای روز است.

وی افزود: اکثر مأموریت‌هایی که در شهرداری انجام می‌شود، مربوط به سامانه ۱۳۷ است و بیشتر اقدامات اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری قم نیز از طریق گزارش‌هایی که از این سامانه ارسال شده انجام می‌شود که پس از گزارش با کدها به نمایندگان اداره در هشت منطقه ابلاغ و مراحل آن انجام می‌شود.

شفیعی ادامه داد: پیام‌های دریافتی از سامانه ۱۳۷ به چند بخش تقسیم می‌شود که پیام‌های اورژانسی کمتر از ساعت بررسی می‌شود و اگر زمان بیشتری بخواهد به اطلاع شهروندی که تماس گرفته می‌رسانیم که این موضوع نیازمند زمان است.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری قم گفت: زمانی که پیام از طریق ۱۳۷ به مأمورین ما در مناطق هشت‌گانه ابلاغ می‌شود، پس از تاییدیه گرفتن از طریق ناظران عالی که در ستاد مشغول به کار هستند، پیگیری و موضوع برطرف شده تأیید و سامانه بسته می‌شود.

وی تصریح کرد: درگذشته متکدیان، دست فروشان و وانت بارها وضعیت نامناسبی در سطح شهر داشتند، اما در حال حاضر در هسته مرکزی شهر دیگر شاهد این وضعیت نیستیم.

شفیعی در خصوص ساماندهی بازارهای روز تصریح کرد: شهرداری وانت بارهای جمع‌آوری شده در سطح شهر را در ۱۱ بازار روز در هشت منطقه ساماندهی کرد و بستر برای آن‌ها فراهم شد تا در بازار روزها امرار معاش کرده و شهروندان نیز از این اقدام راضی هستند.

ساماندهی آهن‌فروشان در قم در دستور کار شهرداری

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری قم با بیان اینکه یک‌سری شغل‌های مزاحم در سطح شهر وجود دارد، گفت: در ابتدا باید برای این مشاغل بستر فراهم شود و در شهرک صنوف مستقر شوند؛ چند شغل از جمله آهن فروشان نیز در سال‌های گذشته از سطح شهر جمع‌آوری و به شهرک صنوف منتقل شده‌اند.

وی تصریح کرد: در برنامه آتی انتقال مکانیکی‌ها، صافکاری‌ها و نقاشی‌ها را مدنظر داریم تا سد معبر و مزاحمت برای شهروندان مرتفع شود؛ تا پایان سال جاری نیز شهرک صنوف برای این مشاغل آماده می‌شود و پس از آن با سیر مراحل قانونی این مشاغل به شهرک صنوف منتقل می‌شوند، بنابراین صنوفی که دارای مزاحمت هستند، باید از سطح شهر جمع‌آوری شوند.

شفیعی در رابطه با بازسازی منازل گفت: برای تعمیرات منازل باید از طریق مراجعه به شهرداری منطقه مجوز دریافت و سپس تعمیرات انجام شود، اما اگر ضرر و زیان و خسارتی متوجه کوچه و خیابان شود، شهرداری به مالک اخطار داده و خسارت را دریافت می‌کند.

ساخت طبقات مازاد ممنوع است

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری قم در خصوص ساخت طبقات مازاد در سطح شهر گفت: حدود یکسال است که ساخت طبقات مازاد ممنوع شده است و از ساخت جلوگیری می‌شود و اگر طبقات مازادی وجود داشته باشد، مربوط به گذشته است.

وی گفت: در صورت ساکن بودن در طبقات مازاد تخریب برای شهرداری سخت و ممکن است با سیر مراحل قانونی مالک جریمه شود، اما باید نظارت به سمتی برود که ساختمان طبق پروانه ساخته شود.

شفیعی در رابطه با صنوفی که حق و حقوق شهروندی را رعایت نمی‌کنند، تأکید کرد: مأموران ما به محل مراجعه خواهند کرد و با اخطار و ابلاغ فرصت رفع تخلف شهری داده می‌شود و در صورت توجه‌نکردن، حکم پلمب محل صادر خواهد شد.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری قم گفت: طبق تبصره یک از بند ۲ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، وظیفه قانونی شهرداری این است که مشکلات و معضلات سطح شهر را رفع کند.

نقش شهرداری در ساماندهی متکدیان

وی در ارتباط با ساماندهی کودکان کار و متکدیان سطح شهر افزود: طبق آخرین آئین نامه شورای عالی کشور، شهرداری دو وظیفه دارد، یکی در حوزه جمع‌آوری و دیگری در امر آماده کردن محل و در اختیار گذاشتن برای سایر ارگان‌ها است که این کار انجام شده است.

شفیعی گفت: موضوع مهم در این زمینه این است که متکدی و کودکان کار باید ساماندهی شوند، در این راستا، قانون حدود ۱۴ ارگان را در امر ساماندهی مکلف دانسته و این کار در حال انجام است، اما لازم است وظایف بهتر انجام شود و این ساماندهی دقیق‌تر باشد.