محوطه خانه تاریخی نیکدل پذیرای شهروندان تبریزی و گردشگران است
محوطه خانه تاریخی نیکدل پذیرای شهروندان تبریزی و گردشگران است

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، شهرداری منطقه ۸ تبریز در اقدامی ابتکاری و بدیع و در راستای تقویت زیرساخت‌های فرهنگی و تبدیل آن به کارکردهای اجتماعی، درب خانه تاریخی نیکدل را به روی شهروندان و گردشگران گشود. شهریارتبریز/ مهدیه فرج زاده: به منظور استفاده شهروندان و گردشگران از فضای سبز و توسعه فضای عمومی […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

شهرداری منطقه ۸ تبریز در اقدامی ابتکاری و بدیع و در راستای تقویت زیرساخت‌های فرهنگی و تبدیل آن به کارکردهای اجتماعی، درب خانه تاریخی نیکدل را به روی شهروندان و گردشگران گشود.

شهریارتبریز/ مهدیه فرج زاده: به منظور استفاده شهروندان و گردشگران از فضای سبز و توسعه فضای عمومی شهر، محوطه خانه تاریخی نیکدل از ساعت ۷ و نیم صبح تا ۱۰ شب باز بوده و شهروندان همه روزه می‌توانند همچون پارک محله ای از فضای سبز زیبای خانه تاریخی نیکدل استفاده کنند.

این اتفاق خوب در کنار اینکه نیاز شهروندان ساکن محدوده ی مرکزی شهر را به بوستان‌محله‌ای تا حدودی مرتفع می کند، کارکرد اجتماعی پارک نیز می‌تواند باعث تقویت روابط اجتماعی و همچنین ایجاد حس مسئولیت در قبال یک سری اقدامات محله ای ساکنین شود. امروزه اهمیت و نقش پارک‌های محله ای به عنوان محل تمرکز و اجتماع اهالی یک منطقه در بازده های مختلف فرهنگی و پایداری اجتماعی انکار ناپذیر است.

پارک‌ها و بوستان‌های محله ای دارای بازدهی اجتماعی و اکولوژیکی هستند که شهرها را برای زیست مساعد می‌سازند و با آثار مخرب گسترش صنعت و ماشینی شدن زندگی مقابله می‌کنند و موجب ارتقای کیفی در زندگی شهروندان می‌شوند. اهمیت بوستان‌های محله ای تا بدان حد است که امروزه وجود این کاربری به عنوان یکی از شاخص های توسعه یافتگی جوامع به حساب می آید.

از دیگر کارکردهای پارک‌ها و بوستان‌های محله ای می‌توان به کارکرد تفریحی به عنوان محلی برای آرامش و رفع خستگی، کارکرد بهداشتی در قالب محلی برای تامین سلامت بهداشت روان و تمرکز اعصاب، کارکرد ارتباطی (پارک‌ها زمینه ساز روابط نانوشته سازمان یافته ای هستند که با توجه به نیازهای اقشار مختلف اجتماعی شکل می گیرد و دوام می‌یابد) و کارکرد آموزشی که در این کارکرد، بازی و سرگرمی زمینه کسب مهارت و خلاقیت را برای کودکان فراهم می‌سازند، یاد کرد.

اینک با تبدیل خانه تاریخی نیکدل به بوستان محله‌ای و گشودن درهای این خانه به روی شهروندان پتانسیل مناسبی جهت ایجاد و تقویت کارکردهای اجتماعی بوستان محله ای در آن منطقه از شهر ایجاد شده است. این خانه از جمله بناهای شاخص معماری ایرانی اسلامی تبریز به شمار می‌رود که با مساحتی به وسعت یک هزار و ۵۰۰ مترمربع عرصه و ۵۰۰ متر مربع اعیانــی در محله تاریخی مقصودیه واقع شده است.

خانه تاریخی نیکدل مربوط به دوره قاجار بوده و در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۸۲ با شماره‌ ۹۴۷۰ به ثبت ملی رسیده است و شامل دو حیاط اندرونی و بیرونی است که حیاط اندرونی در ضـلع جنوبی حیاط بیرونی در ضلع شمالی بنا قرار دارد.