شکل‌گیری دوقلوی دیجیتال محلی بولونیا
شکل‌گیری دوقلوی دیجیتال محلی بولونیا

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، در قلمرو شهرهای هوشمند، یک دوقلوی دیجیتال، مدلی مجازی از شهر است؛ یک کپی از دنیای واقعی. دوقلوی دیجیتالی به سرعت در حال تبدیل‌شدن به ابزاری ضروری برای تجسم بهتر از شهر در زمان واقعی با استفاده از منابع داده‌ای از ساختمان‌ها، زیرساخت‌های شهری، تأسیسات، مشاغل، جابه‌جایی افراد و […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

در قلمرو شهرهای هوشمند، یک دوقلوی دیجیتال، مدلی مجازی از شهر است؛ یک کپی از دنیای واقعی. دوقلوی دیجیتالی به سرعت در حال تبدیل‌شدن به ابزاری ضروری برای تجسم بهتر از شهر در زمان واقعی با استفاده از منابع داده‌ای از ساختمان‌ها، زیرساخت‌های شهری، تأسیسات، مشاغل، جابه‌جایی افراد و وسایل نقلیه هستند.

شهریار تبریز/مهراب محرابی‌نیا: قبل از اینکه مفهوم “دوقلوی دیجیتال” ایجاد و گسترده شود، سازمان‌هایی مانند ناسا و نیز برنامه‌ریزان شهری از طراحی به کمک رایانه و نقشه‌های دیجیتال برای تحلیل شرایط و نیز تصمیم‌گیری‌های خود براساس تجزیه و تحلیل‌های مکانی استفاده می‌کردند. اما با شروع رشد اینترنت اشیاء (IoT)، به دلایلی چون مقرون‌به‌صرفه‌بودن و سهولت استفاده، شاهد استقبال و محبوبیت فن‌آوری دوقلوی دیجیتال در صنایع مختلف و نیز مدیریت شهرها هستیم.

دوقلوی دیجیتال، باعث شده است تا مفهوم شهر هوشمند بیشتر مشهود شود. این فناوری در فرآیندهایی چون برنامه‌ریزی شهری تا بهینه‌سازی کاربری اراضی، کاربرد داشته و این قدرت را دارد که شهرها را به روش مؤثرتری اداره کند. یکی از امکاناتی که دوقلوی دیجیتال فراهم می‌کند، امکان شبیه‌سازی برنامه‌ها، قبل از اجرای آنهاست که باعث می‌شود مشکلات و چالش‌های آن‌ها قبل از عملیاتی‌شدن آشکار شود.

به زبان ساده، دوقلوی دیجیتال، یک مدل مجازی از یک فرآیند، محصول یا خدمات است. در واقع، دوقلوی دیجیتال را پلی میان جهان واقعی و دیجیتال می‌دانند. جفت‌شدن بین دنیای مجازی و فیزیکی این امکان را فراهم می‌کند تا با استفاده از داده‌ها، نظارت بر سیستم صورت گرفته و از بروز مشکلات جلوگیری می‌کند. دوقلوی دیجیتال، فرصت‌های جدیدی را در صنایع فراهم کرده و می‌توان از آن برای برنامه‌ریزی آینده استفاده کرد.

اولین جزء در فن‌آوری دوقلوی دیجیتال، سنسورها هستند که وظیفه جمع‌آوری داده‌های وضعیت زمان واقعی، وضعیت کار یا موقعیت را برعهده داشته و به یک سیستم مبتنی بر ابر متصل است. سیستم مبتنی بر ابر، کلیه داده‌های سنسورها را جمع‌آوری و پردازش می‌کند و مدل مجازی از سیستم مورد استفاده از سنسورها را ایجاد می‌کند. در مدل مجازی ایجادشده، داده‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و باعث ایجاد درس‌آموخته‌هایی می‌شود که در مدل واقعی قابل استفاده است و به ایجاد تحول در کسب‌ و کار منتهی می‌شود.

در صورت بروز آتش در یک منطقه شهری، آتش‌نشانان می‌توانند با استفاده از مدل‌های سه‌بعدی ایجادشده توسط دوقلوی دیجیتال از محل آتش‌سوزی، تجمع ساکنان محل را شناسایی کرده و رفتارهای آتش را پیش‌بینی کنند. دوقلوی دیجیتال شهری، فراتر از استفاده از سنسور در محیط شهری است و می‌تواند به ذی‌نفعان مختلف، سرویس‌های مختلفی را ارائه دهد.

اگرچه پلتفرم‌های داده‌ و دوقلوی دیجیتال موفق بسیاری در سراسر جهان وجود دارد، با این حال مدیران بولونیا ایتالیا در نظر دارند از فن‌آوری دوقلوی دیجیتال محلی خود بهره بگیرند.

ایده “دوقلوی دیجیتال” در ناسا در دهه ۱۹۶۰ به عنوان “مدل زنده” ماموریت فضایی آپولو بوجود آمد. در آن زمان، ناسا شبیه سازهایی را برای ارزیابی تأثیر خرابی مخزن اکسیژن ایجاد کرد و مدل فیزیکی فضاپیما را برای ترکیب عناصر دیجیتال گسترش داد.

امروزه، درک ما از این واژه بسیار پیچیده‌تر است و بولونیا به‌طور کامل از فرصت‌های زیادی که بدست می‌آید استفاده می‌کند. بولونیا متعهد شده است که به پیشرفته‌ترین و مترقی‌ترین شهر ایتالیا تبدیل شود و برای رسیدن به این هدف به یک دوقلوی دیجیتال محلی تکیه خواهد کرد.

استفانیا پائولوتسی، مشاور سیاسی در بولونیا در این رابطه می‌گوید: “هدف ما ایجاد شهری عادلانه‌تر، پایدارتر و یافتن یک مدل توسعه پایدار جدید است که به چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی می‌پردازد”.

برای نیل به این هدف، شهرداری بولونیا بر اجرای استراتژی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های کلانی تاکید کرده است که موجب تحول اجتماعی، زیست‌محیطی و فن‌آوری شهر و در عین حال ارتقای ارزش‌های تاریخی آن می‌شود.

به عنوان مثال، بولونیا یکی از ۱۰۰ شهر متعهد به دستیابی به انتشار خالص صفر گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ است. این شهر در حال سرمایه‌گذاری برجابجایی و پویایی جدید، آموزش و اطلاعات، بهره وری انرژی، مدیریت زباله و سبزسازی شهری است. در مورد سبزسازی شهرها، پروژه “ردپای سبز” در نظر دارد با ایجاد زیرساخت سبز که کل شهر را در بر می‌گیرد رفاه و کیفیت زندگی ساکنان محلی را ارتقا بخشد.

استراتژی “شهر دانش” درصدد تغییر توسعه اقتصادی و اجتماعی شهر به سمت بعد دانش محور است که شامل توسعه مجدد یک منطقه مهم و قبل توجه شهر و اجرای سیاست‌های فعال است. به طور همزمان، بولونیا برای مقابله با بحران مسکن “طرح مسکن” را با هدف جسورانه ساخت ده هزار خانه جدید در دهه آینده راه اندازی کرده است. به گفته پائولوتسی دوقلوی دیجیتال محلی از تصمیم‌گیری برای چگونگی مقابله با این چالش‌ها و توسعه این استراتژی‌ها حمایت می‌کند.

آهسته و پیوسته

وی در بخش دیگری از صحبتهایش توضیح می‌دهد که شهرهای زیادی وجود دارند که از قبل یک دوقلوی دیجیتال محلی دارند، اما هیچ‌ کدام مدل کاری کامل ندارد. اما این همان کاری است که شهر ایتالیا  قرار است در سه سال آینده انجام دهد. پائولوتسی می‌گوید: “ما می‌خواهیم یک مدل کامل از دوقلوهای دیجیتال داشته باشیم، به این معنی که می‌خواهیم نه تنها دنیای فیزیکی، بلکه تعاملات اجتماعی و سیستم‌های مختلف شهری را نیز در بر بگیرد”.

بولونیا با آموختن از تجربیات شهرهای دیگر مانند بارسلونا با پلت فرم شهری ۱۵ دقیقه ای خود یا مدل‌های شهر سه بعدی هلسینکی که در حال آزمایش دوقلوهای دیجیتال محلی یا اجزای آن هستند، سال گذشته را صرف برنامه‌ریزی دقیق برای چگونگی ایجاد دوقلوی دیجیتال خود کرده است.

پروژه‌ای سیاسی

پائولوتسی می‌گوید: “دوقلوی دیجیتال برای ما فقط یک پروژه فن‌آوری نیست، بلکه یک پروژه استراتژیک و سیاسی است”. این پروژه توسط مدیریت شهری و بر اساس قرارداد منعقد شده با تمامی فعالان شهری با هدف به اشتراک گذاری داده ها، تجسم راهکارهای جدید و اجرای توأمان همه آنها می‌شود.

وی می‌گوید: ” برای شهرهای اقیم خنثی، استفاده از ابزارهای دیجیتال مهم است. برای ما، دوقلوی دیجیتال نه تنها یک ابزار، بلکه چشم‌اندازی برای پیشبرد دموکراسی است. هدف ما این است که یک مدل پویا داشته باشیم که بتواند با شهر تکامل یابد، یک مدل پیش‌بینی‌کننده که به ما در پیش‌بینی چالش‌های آینده کمک کند”.

دوقلوی دیجیتال باید به عنوان یک ابزار ارزشمند برای محققان، تصمیم‌گیران، بخش خصوصی و شهروندان عمل کند و امکان درک جامع شهر را به عنوان یک سیستم پیچیده، شامل لایه‌ها و رفتارهای اجتماعی فراهم کند.

رویکرد شهری

این شهر به دنبال ارائه ابزار و دانش به مردم برای درک مطالبه حقوق شهروندی آنها است و از این طریق این امکان را به مدیریت شهری می‌دهد که تصمیم‌گیری آگاهانه و مبتنی بر داده‌ها را اتخاذ کند. این شهر به یک سازمان جدید و مبتکر برای تبادل اطلاعات، طراحی سناریوها و در عین حال برای محافظت از داده‌های شهروندان نیاز دارد. آنها این امر را با قراردادن ارزش‌های اصلی دراصل پروژه، تشخیص اهمیت اخلاق حرفه‌ای، احترام به حقوق دیجیتال شهروندان، شفافیت، عدالت، بی‌طرفی و حفاظت از داده‌ها انجام می‌دهند.

پائولوتسی در جای دیگر می‌گوید: “ما می‌خواهیم دوقلوی دیجیتال برای همه باشد و تأثیر سیاست‌های اجتماعی ما را بهبود بخشد و باید به بخشی از زیرساخت‌های شهر تبدیل شود نه اینکه جدای از آن باشد”.

اقدامات مرتبط با جابجایی، انرژی و اقدام اقلیمی

در حال حاضر، بولونیا در حال استفاده از دوقلوی دیجیتال در سه بخش است: جابجایی، انرژی و تغییرات آب و هوایی. در زمینه جابجایی، این شهر بر تجزیه و تحلیل داده‌های حسگرها و داده‌های اجتماعی کیفی برای حمایت از توسعه زیرساخت دوچرخه سواری و تراموا تمرکز می‌کنند.

در بخش انرژی، این پروژه واکنش انرژی ساختمان‌های شهر را تجزیه و تحلیل می‌کند، تاثیر پروژه‌ها و طرح‌های شهری جدید را شبیه‌سازی می‌کند و جایگزین‌ها، سیاست‌ها و مشوق‌هایی را برای ارتقای پایداری و دستیابی به شهر با انرژی صفر خالص طراحی می‌کند.

ارتقا شهرت و اعتبار بولونیا

این دوقلوی دیجیتال محلی، بولونیا را به عنوان یک بازیگراصلی و کلیدی در ایتالیا قرار داده و در عرصه‌های بین المللی نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. با بهره‌مندی از دوقلوی دیجیتال فرصت تقویت روابط این شهر با سایر شهرهای اروپایی مانند بارسلونا یا هامبورگ بیشتر مشهود می‌شود.

وی می‌گوید:”ما به تنهایی نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم. ما به ارتباط با شهرهای دیگر نیاز داریم. این یک تلاش بلندپروازانه است، اما تلاشی که نتایج مشخصی به همراه دارد. همکاری و به اشتراک‌گذاری دانش برای همسویی ارزش‌ها، ارتقای قابلیت همکاری و به حداکثررساندن پتانسیل مفهوم دوقلوی دیجیتال بسیار مهم است”. هدف بولونیا ایجاد هم‌افزایی در هر دو سطح سیاسی و فنی، تقویت همکاری با شهرهای دیگر و استفاده از فرصت های اروپایی است.

گام به گام

دوقلوی دیجیتالی بولونیا از یک روش مرحله به مرحله‌ شامل آغاز، تجزیه و تحلیل، تحقیق و توسعه، ارزیابی و انتقال پیروی می‌کند. تا سال ۲۰۲۶، این پروژه با هدف دستیابی به نتایج ملموس و بلندپروازانه از جمله چشم‌انداز روشن و مشترک، منابع اقتصادی، تخصص مورد نیاز و مشارکت با سایر شهرها است. بولونیا به این نکته پی برده است که دوقلوی دیجیتال ابزاری قدرتمند با بهره‌مندی از ارزش‌ها و نیازهای تصمیم‌گیرندگان، شهر و شهروندانش در رأس آن برای دگرگونی و تحول شهر به شمار می‌آید.

________________________

منبع:

https://eurocities.eu/latest/bolognas-ambitious-local-digital-twin-is-taking-shape/