شورای ششم با ۷ هزار مصوبه در دو سال نخست پرکارترین عملکرد را نسبت به ادوار گذشته داشته‌است
شورای ششم با ۷ هزار مصوبه در دو سال نخست پرکارترین عملکرد را نسبت به ادوار گذشته داشته‌است

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر ، به گزارش خبرنگار شهر، احمد صادقی در یکصد و هشتاد و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود در مقایسه عملکرد شورا از دوره یکم تا پنجم، اظهار کرد: اخیراً مطالعاتی در مرکز مطالعات و دانشگاه محقق اردبیلی در خصوص عملکرد دوره اول تا […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر ،

به گزارش خبرنگار شهر، احمد صادقی در یکصد و هشتاد و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود در مقایسه عملکرد شورا از دوره یکم تا پنجم، اظهار کرد: اخیراً مطالعاتی در مرکز مطالعات و دانشگاه محقق اردبیلی در خصوص عملکرد دوره اول تا پنجم انجام شده است و باید توجه داشته باشیم که پس از چهار سال، دوره ششم نیز مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ارزیابی‌ها بر اساس تعداد مصوبات، لوایح و طرح‌ها صورت گرفته است، یادآور شد: اینکه شورا تا چه اندازه به مصوبات توجه داشته و آن را پیگیری کرده، مورد ارزیابی قرار گرفته است.

وی با اعلام اینکه سعی کردیم میانگین دو ساله دوره ششم شورا را با دو ساله دوره‌های قبل مقایسه کنیم، تصریح کرد: شورا از ابتدا تا امروز بیش از هفت هزار مصوبه داشته است که میانگین دو ساله سه هزار و ۵۲۱ مصوبه است و شورای ششم پرکارترین دوره بوده و مصوبات باغات و نظارت ملی رشد قابل توجهی نسبت به دوره‌های قبل داشته است.

صادقی تأکید کرد: تعداد مصوبات عمومی در این دوره کاهش پیدا کرده‌است که نشان می دهد شورا از مسیر سیاست‌گذاری خارج شده و بیشتر به امور اجرایی توجه دارد؛ مصوبات نظارت مالی سهم اندکی از مصوبات دوره‌های مختلف را به خود اختصاص داده و بیشترین سهم مصوبات عمومی به دوره اول و سوم اختصاص دارد و در دوره دوم بیشترین درصد مصوبات به باغات ارتباط دارد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در طول دوره‌های شورای شهر سهم لوایح از مصوبات رشد داشته و طرح‌های عمومی کاهش یافته است، یادآور شد: این نشان می‌دهد که ابتکار عمل از شورا خارج شده و به شهرداری سپرده است.

وی افزود: کمیسیون برنامه و بودجه همواره پر ارجاع‌ترین کمیسیون بوده و در دوره ششم میزان ارجاع به کمیسیون نظارت و حقوقی کمتر از نیمی از ارجاعات چهار کمیسیون دیگر شورا بوده است.

صادقی با بیان اینکه روند تعداد مصوبات در حوزه باغات، تشکیلات و وظایف و نظارت مالی افزایشی بوده و در حوزه خدمات شهری و فرهنگی و اجتماعی با کاهش مصوبات روبه رو بوده‌ایم، گفت: دغدغه‌های مقام معظم رهبری نسبت به شورا در ادوار مختلف در چهار حوزه تقسیم بندی شده و تعداد مصوبات بر اساس این دغدغه‌ها احصا شده و نشان دهنده این است که شورا چه میزان به بیانات رهبر معظم انقلاب توجه دارد.

وی ادامه داد: ۱۱۲ مصوبه شورا در راستای منویات رهبری بوده که پنج درصد کل مصوبات ادوار شورا را به خود اختصاص می‌دهد. از دوره سوم افزایش قابل توجهی را در راستای این شاخص ها شاهد بودیم که با افزایش توجهات، در دوره پنجم به ۵.۲ درصد رسیده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه دغدغه مقام معظم رهبری در سال جاری تحقق شعار سال بود، گفت: ما یک ماه به شهرداری فرصت دادیم که لایحه‌ای در این زمینه ارائه دهد اما پنج ماه از این موضوع گذشته و هنوز لایحه ای ارائه نشده است. متأسفم که دوستان حوزه مدیریت شهری اظهار می‌کنند این مجموعه هیچ نقشی در این زمینه ندارد.

وی همچنین تصریح کرد: حدوداً ۳۳ وظیفه برای شورای شهر در قانون انتخابات شوراها و شهرداری ها لحاظ شده اما در هیچ دوره‌ای حتی یک مصوبه برای وظایف شورا نداشته ایم.

صادقی با بیان اینکه آمارگیری و تحقیقات محلی و توزیع ارزاق از وظایف ماست، اظهار کرد: در همکاری با شورای تأمین شهرستان، وضع مقررات برای ایجاد اداره میدان‌های عمومی و زمینه سازی مشارکت مردم هیچ مصوبه‌ای در شورا تصویب نشده است.

وی با تأکید بر اینکه بیشترین مصوبات تغییر نوع و میزان عوارض شهری بوده است، خاطرنشان کرد: آلودگی هوا، ترافیک، فاصله طبقاتی، جرم و جنایت و کمبود وسایل حمل و نقل عمومی از دغدغه‌های شهروندی بوده و کمتر به آن پرداخته شده است. در دوره ششم هیچ گونه پایشی در مدیریت شهری برای دغدغه مردم انجام نشده و خودمان احساس کردیم که ترافیک از دغدغه‌های مردم است و تحقیقاتی در این خصوص صورت نگرفته است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مدیریت بحران، خدمات شهری، سیما و منظر شهری، ترافیک و مواردی از این قبیل باید توجه بیشتری صورت بگیرد، یادآور شد: نسبت به دوره‌های قبل کمترین اعتراضات را در دوره ششم شاهد بوده ایم.

وی افزود: شهرداری باید بسترهای اشتغالزایی و بهبود کسب و کار را فراهم کند و نمی‌تواند نسبت به این موضوع بی تفاوت باشد. ما امروز کمیته‌ای که باید به دغدغه‌های مقام معظم رهبری با محوریت اقتصاد بپردازد، نداریم.

صادقی با بیان اینکه باید مطالعات علمی با ضرایب خاص برای تعیین نرخ عوارض انجام شود، خاطرنشان کرد: شورا باید به رویکرد پیش دستانه و ایجابی برسد و چارچوبی برای تحول در شهر را ایجاد کند.

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه هوشمندسازی و ارائه خدمات غیرحضوری فراموش شده و باید به آن توجه بیشتری شود، گفت: با وجود اقدامات انجام شده در سالیان سال، هنوز نظارت فنی دستی است و امکان اصلاح برای کم و زیاد کردن نظارت فنی وجود دارد. شهرسازی و حمل و نقل نیز از موضوعات مهمی است که باید به آن پرداخته شود و این در حالیست که مصوبات حوزه حمل و نقل تنها پنج درصد کل مصوبات را به خود اختصاص می‌دهد.

وی در پایان گفن: مجموعه پایش شورای شهر تهران سامانه پایش و پیگیری مصوبات و گردش طرح‌ها و لوایح را ایجاد کند تا ببینیم که این مصوبات و لوایح چه نتایجی را به دنبال دارد و از سویی دیگر باید ضرورت پوشش رسانه‌ای جدی گرفته شود و صوت جلسات به گوش مردم برسد.

انتهای پیام/