جز ۸ دستگاه سایر واگن‌های توافق شده در شرکت «واگن‌سازی تهران» تولید خواهند شد
جز ۸ دستگاه سایر واگن‌های توافق شده در شرکت «واگن‌سازی تهران» تولید خواهند شد

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر ، به گزارش خبرنگار شهر، سید جعفر تشکری هاشمی در یکصد و هشتاد و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن ارائه گزارشی از مأموریت مدیریت شهری به کشور چین، اظهار کرد: با تمهید رئیس شورا مقرر شد با هیئت اعزامی به چین همراه شوم و موضوعات مرتبط با حمل […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر ،

به گزارش خبرنگار شهر، سید جعفر تشکری هاشمی در یکصد و هشتاد و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن ارائه گزارشی از مأموریت مدیریت شهری به کشور چین، اظهار کرد: با تمهید رئیس شورا مقرر شد با هیئت اعزامی به چین همراه شوم و موضوعات مرتبط با حمل و نقل را پیگیری کنم و گزارشی را به شورا در این خصوص در طول ۱۰ روز سفر ارائه دهم.

وی با بیان اینکه شهر پکن اولین مقصد سفر ما به چین بود، یادآور شد:  شهرهای هدف ما در این سفر شامل پکن، چانگ چونگ، چونگ کینگ، ژنگ ژو، گوانگژو و ژوژو بودند که در این شهرها از کارخانجات و صنایع بازدید کردیم. در ابتدای سفر با سفیر ایران در چین دیدار کردیم و در چنگ کینگ در همایش توسعه تجارت بین المللی ایران و چین شرکت کردیم و بنده به عنوان سخنران آیین افتتاحیه حضور داشتم که در این اجلاس ۲۰۰ نفر سرمایه گذار مشارکت داشتند.

تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه مقرر شد از این سرمایه گذاران دعوت شود که به تهران سفر کنند، تصریح کرد: با رسانه های چین در این خصوص صحبت کردیم. علاوه بر این سومین نشست «یک کمربند، یک جاده» برگزار شد که مسئولان متعددی در این نشست حضور و سخنرانی داشتند و فرصت های مشارکت در مسیر جاده ابریشم مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل با اشاره به جلسه با شهردار پکن، گفت: صحبت هایی برای توسعه همکاری ها در راستای خواهرخواندگی تهران و چین انجام و مقرر شد همکاری های بیشتری برای توسعه گردشگری بین این دو شهر صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه مسیر ایران تنها به عنوان پیشنهاد در جاده ابریشم مطرح شد، خاطرنشان کرد: این در حالیست که ایران جاده ترانزیتی در گذشته بود اما کشورهای آسیای میانه سوار بر کشتی می شوند و در دریای خزر و ترکیه ادامه مسیر می دهند و اگر پیگیری ها انجام شود می تواند هم تراز نفت برای ما فرصت ایجاد کند.

تشکری هاشمی با اشاره به برگزاری جلسه با یکی از شرکت های تولیدکننده خودروهای بدون راننده و پیک های موتوری، یادآور شد: این وسایل بدون راننده و نیروی انسانی جابجایی مسافر و بار را انجام خواهند داد که با استفاده از بستر سیستم هوشمند شهری، زیرساخت های راه و ارتباط با خودرو، این زمینه فراهم شده بود و هرچند در کشور ما زود است اما می‌توان این موضوع را مورد توجه قرار دهد.

وی با بیان اینکه یکپارچگی بین جاذبه های حمل و نقلی در چین وجود داشت، تصریح کرد: اطلاعات کاملی در مرکز کنترل ترافیک پکن در دسترس بود. ما در ادامه بازدیدی از مرکز فرمان شهر گوانگژو داشتیم.

تشکری هاشمی به بازدید شهردار تهران از شرکت CRCC به عنوان تولید کننده اتوبوس‌های برقی داشت، گفت: این اتوبوس‌ها با یک بار شارژ می توانند ۴۰۰ کیلومتر تردد داشته باشند و تا هشت سال گارانتی دارند در حالیکه شاید اتوبوس‌های داخلی ما هشت سال قدمت فعالیت نداشته باشند. قیمت این خودروها ۱.۲ برابر اتوبوس‌های داخلی است. ما اتوبوس‌های دیزلی را هشت میلیارد تومان می‌خریم، در حالیکه اتوبوس های برقی را با ۱۰ میلیارد تومان می توانیم خریداری کنیم.

وی تأکید کرد: شرکت سازنده چینی بزرگترین کارخانه تولیدکننده اتوبوس در دنیاست و اتوبوس‌های مختلفی در آن تولید می‌شود و آمادگی همکاری با ایران را در این زمینه دارند. این شرکت اتوبوس‌های ۱۸ متری تولید می‌کند و اتوبوس‌های ۲۴ متری را نیز در دستور کار خود دارد.

تشکری هاشمی با بیان اینکه در این سفر قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن به ۷۹۱ دستگاه رسید، خاطرنشان کرد: برخی دوستان مصاحبه کردند که چرا تولید واگن داخلی سازی نمی‌شود؟ به جز هشت واگن مابقی واگن ها در ایران تولید می شود. این واگن ها در داخل کشور تولید می شود و از سویی دیگر هیچ شرکتی جز واگن سازی تهران تولید کننده واگن شهری نیست.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه طبق توافقات ۵۵ درصد تولید واگن با توان مهندسین ایرانی خواهد بود، گفت: قطعات در ایران تولید می‌شود و پس از آن روی قطارها مونتاژ خواهد شد.

وی افزود: در نشست‌ها مقرر شد پیشنهاد شرکت سازنده مبنی بر تأمین اولین سری قطارها در ۲۳ ماه به ۱۲ ماه برسد که این مهم با پیگیری معاون حمل‌ونقل و ترافیک حاصل شد و قابل تقدیر است.

تشکری هاشمی با اشاره به تولید بوژی در ایران و تبدیل کشور به یکی از تولیدکنندگان بوژی، خاطرنشان کرد: تولید چرخ در ایران مقرون به صرفه نیست؛ مصرف ما دو هزار چرخ در سال است و به دلیل اقتصادی نبودن، این چرخ‌ها در کشور تولید نمی‌شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه پیش بینی شد کارخانه واگن سازی مترو تهران به عنوان تولیدکننده قطارهای سریع السیر ایفای نقش کند، گفت: در شهر ژوژو از شرکت تولید کننده تراموا بازدید صورت گرفت که بازدید خوبی بود و منجر به این شد که در ایران در خصوص موضوع ساخت تراموا بیشتر دقت کنیم و ابعاد دیگر این پروژه را در نظر بگیریم.