ارتقای فرهنگی شهر صدرا به موازات اقدامات عمرانی در اولویت شهرداری صدرا قرار دارد
ارتقای فرهنگی شهر صدرا به موازات اقدامات عمرانی در اولویت شهرداری صدرا قرار دارد
شهردار صدرا گفت: شهرداری صدرا برای ارتقای سطح فرهنگی صدرا به موازات اقدامات عمرانی با برپایی رویدادهای ادبی و برنامه های فرهنگی اقدامات موثری به همت سازمان فرهنگی این شهرداری به انجام رسانده است.

به گزارش آرمانشهر فارس، دکتر بهزاد پرنیان، شهردار صدرا در آیین اختتامیه «نخستین جشنواره ادبی شهر صدرا» گفت: در مدت اخیر با برگزاری برنامه ها و پروژه های مختلف در شهر صدرا شاهد پیشرفت صدرا در حوزه های فرهنگی و عمرانی بوده ایم.

مریم شمالیان / وی ضمن قدردانی از شرکت کنندگانی که در نخستین جشنواره ادبی شهر صدرا حضور پررنگی داشتند، ادامه داد: این رویداد ادبی برای اولین بار است که در شهر صدرا و استان فارس و در چنین سطحی برگزار می شود.

پرنیان اضافه کرد: اساتید شرکت کننده در این جشنواره ادبی که در بخش های مختلف حضور دارند در شمار بهترین های کشور قرار دارند.

شهردار صدرا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ساخت ۲۵ هزار واحد مسکونی در این منطقه اظهار کرد: شورای اسلامی و شهرداری صدرا در سال ۱۳۸۹ با هدف بهبود خدمت رسانی به شهروندان فهیم شهر جدید تاسیس شد.

وی افزود: طبق آمار سال ۱۴۰۰ سازمان برنامه و بودجه استان فارس، جمعیتی بالغ بر ۱۵۳ هزار نفر در این شهر جدید ساکن هستند که شهرداری صدرا بر خود واجب می داند با برگزاری رویدادهای ادبی و فرهنگی به ارتقای فرهنگی شهر صدرا در کنار پیشرفت های عمرانی توجه ویژه داشته باشد.

شهردار صدرا از تداوم نهضت مسکن سازی در صدرا خبر داد و گفت:  در آینده نزدیک جمعیتی بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر در صدرا سکونت خواهند یافت و آمار جمعیتی این منطقه به رقمی بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر خواهد رسید.

دکتر پرنیان در این مراسم ضمن پاسداشت روز «شهدا» هم عنوان کرد: امکانات صدرا به موازات رشد جمعیتی این شهر توسعه نیافته است و تاسیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری صدرا یکی از راهکارهایی بود که برای مقابله با این چالش در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به این اینکه سایر شهرداری های استان فارس به جز کلانشهر شیراز، از این پتانسیل ارزنده برخوردار نیستند، بیان کرد: امروزه سازمان فرهنگی شهر صدرا با مدیریت جوان خوش فکر و توانمندی به نام دکتر فرج زاده تعاملات بسیار خوبی با اقشار مختلف جامعه برقرار کرده و طی این مدت کوتاه کارنامه پرباری در حوزه خدمت رسانی برجای گذاشته است.

شهردار صدرا ضمن تشریح برخی از این اقدامات اعلام کرد: برقراری ارتباط نزدیک با لایه های مختلف اجتماعی، فعال سازی ظرفیت های مساجد، مراجعه به مجتمع های مسکونی  و برپایی رویدادهای فرهنگی در آنها گوشه ای از اقدامات سازمان فرهنگی شهرداری صدراست.

وی با قدردانی از حمایت های شورای اسلامی شهر صدرا هم تصریح کرد: در سال گذشته احداث هفت زمین چمن مصنوعی در دستور کار قرار گرفت که ۴ مورد از آنها توسط مردم در حال بهره برداری است.

دکتر پرنیان با تاکید بر اینکه شهرداری صدرا سهم مربوط به کتابخانه ها که در قانون به آن اشاره شده را پرداخته است، گفت: امیدواریم با تقویت حوزه کتابخوانی شاهد رشد فرهنگ شهروندی در صدرا باشیم.

گفتنی است، آیین اختتامیه «نخستین جشنواره ادبی شهر صدرا» با استقبال پرشور علاقمندان و با حضور رئیس و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر، معاون استاندار فارس، مسئول بسیج هنرمندان استان، مدیرکل کتابخانه های فارس، اساتید دانشگاه و جمعی از صاحب نظران برجسته حوزه فرهنگ و ادب با همراهی اصحاب رسانه در دانشکده هنر و معماری صدرا برگزار شد.

مبانی فرهنگی به صورت ویژه در دستور کار شورای اسلامی و شهرداری صدراست

 

هاشم عزیزی، رئیس شورای اسلامی شهر صدرا در آیین اختتامیه «نخستین جشنواره ادبی شهر صدرا» گفت: هدف از ایجاد شهر صدرا، جذب سرریز جمعیتی کلانشهر شیراز بود و طبق برنامه ریزی های انجام شده قرار بر این بود که جمعیتی بالغ بر یکصد هزار نفر در این منطقه ساکن شوند و زیرساخت های نیز بر همین مبنای جمعیت تعریف شده بود.

وی ادامه داد: اما امروزه با رشد فزاینده جمعیتی روبرو هستیم و کمبودهای بسیاری در حوزه های مختلف وجود دارد و زیرساخت های شهری نسبت به جمعیت دارای عقب ماندگی ۵۰ درصدی است.

عزیزی خواستار گسترش زیرساخت ها از سوی بخش دولتی در این منطقه شد و تاکید کرد: از دولت تقاضا داریم تا نسبت به استقرار ادارات و توسعه زیرساخت ها در شهر صدرا طبق تعهدات اقدام کند و در شهر صدرا فقط میزبان توده های جمعیتی نباشیم.

وی با اشاره به اینکه تداوم فقر زیرساخت ها به بحران های اجتماعی می انجامد، تصریح کرد: شورای اسلامی ششم شهر صدرا از بدو فعالیت نسبت به اولویت بندی مشکلات اقدام کرده است و بر اساس آن فعالیت در حوزه مبانی فرهنگی به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت.

عزیزی در بخش دیگری از سخنانش با تشریح برخی از اهداف برگزاری نخستین «جشنواره ادبی شهر صدرا» هم اظهار کرد: کشف و گردهمایی استعدادها و نخبگان ادبی در سطح استان و کشور، بهره گیری از زبان ادبیات و فرهنگ برای اصلاح سبک زندگی، ایجاد و تقویت هویت شهر صدرا بر پایه مضامین ارزشمند فرهنگی از مهمترین اهداف برگزاری این رویداد فاخر است.

وی با قدردانی از ریاست کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر، شهردار صدرا، ریاست سازمان فرهنگی شهرداری صدرا و سایر دستگاه هایی که در برپایی این رویداد تلاش های شبانه روزی داشتند، گفت: برگزاری نخستین «جشنواره ادبی شهر صدرا» توانسته است هدف هویت بخشی را تا ۷۵ درصد محقق کند.

عزیزی تاکید کرد: از مسئولان استانی تقاضا داریم رسالت های خود را نسبت به شهر صدرا انجام دهند و برای استقرار ادارات در این شهر اقدام کنند.

حمایت استانداری فارس برای رفع مشکلات صدرا

 

دکتر عبدالعی کریمی، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس در آیین اختتامیه «نخستین جشنواره ادبی شهر صدرا» که در دانشکده هنر و معماری صدرا برگزار شد، گفت: جشنواره ادبی شهر صدرا خلاقانه و اثر بخش است و برپایی چنین جشنواره هایی موجب می شود تا شاهد کاهش آسیب های فرهنگی و اجتماعی باشیم زیرا رکود این آسیب ها در گرو افزایش دغدغه مندی جامعه است.

وی ضمن تقدیر از برپایی نخستین جشنواره ادبی شهر صدرا افزود: این رویداد بسیار خلاقانه و اثر بخش است و اقدام برای هویت بخشی بر پایه مضامین فرهنگی امری تحسین برانگیز به شمار می رود.

کریمی تصریح کرد: شهر صدرا با برگزاری چنین رویدادهایی می تواند خود را از زیر چتر کلانشهر شیراز خارج و به عنوان یک قطب مستقل در حوزه ادبیات خودنمایی کند.

وی فرآیند هویت بخشی را بر مبنای تلاش های فرهنگی شهروندان و مدیریت شهری ارزیابی کرد و افزود: تداوم برگزاری رویدادها در حوزه های مختلف، نقش ارزنده ای در پیشرفت شهر صدرا ایفا می کند و برپایی این جشنواره ادبی برای نخستین بار موجب مباهات استان فارس و شهر صدراست که میزبان فرهیختگانی از سراسر کشور شده است.

معاون استاندار فارس با اشاره به شهر صدرا به عنوان دومین کلانشهر استان فارس هم اظهار کرد: این شهر جدید راهی طولانی برای پیشرفت پیش رو دارد و خوشبختانه روند توسعه ای آن طی سال های اخیر رو به پیشرفت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: شهر صدرا دارای استقلال مدیریت شهری و شهروندانی فرهنگ مدار است و این نگاه که صدرا سکونت گاهی برای شیراز است باید از میان برداشته شود و رسیدگی به مشکلات آن در دستور کار ویژه قرار گیرد.

کریمی از حمایت استانداری فارس برای رفع مشکلات صدرا خبر داد و گفت: در آینده نزدیک جمعیت شهر صدرا به ۵۰۰ هزار نفر خواهد رسید و در آن زمان نمی توان به راحتی به مشکلات رسیدگی کرد و لازم است تا برنامه ریزی های مدون در راستای غلبه بر مشکلات صدرا انجام شود.

وی افزود: در گذشته باید فعالیت های بیشتری در این شهر صورت می گرفت تا امروز شاهد بروز بسیاری از مشکلات نباشیم اما هنوز هم می توان با برنامه ریزی دقیق و مدون بر این چالش ها غلبه کرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس در بخش دیگری از سخنانش هم بیان کرد: شهر صدرا میزبان فرهنگ ها و قومیت های مختلف است و بهترین راه برای همگرایی آنها در بستری آرام و با آرامش این است که از ظرفیت های فرهنگی بیشتر بهره ببریم.

وی خواستار تداوم فعالیت های فرهنگی در شهر جدید صدرا شد و گفت: تلاش های مدیریت شهری را در راستای برپایی نخستین جشنواره ادبی شهر صدرا شایسته قدردانی است و خواستار رونق هر چه بیشتر این اقدامات در آینده هستیم.

کریمی تصریح کرد: مردم شریف صدرا در قبال شهر خود مسئول هستند و چنانچه دغدغه هویت بخشی به شهر صدرا دارند باید در فعالیت های فرهنگی پیش قدم شوند و برای برپایی رویدادهای فرهنگی و هنری مطالبه گری کنند.

 

رشد وحدت قومیتی از اهداف نخستین جشنواره ادبی صدرا بود

 

فاطمه پیمانی، مدیر اجرایی نخستین جشنواره ادبی صدرا در آیین اختتامیه «نخستین جشنواره ادبی شهر صدرا» که در دانشکده هنر و معماری صدرا برگزار شد، گفت: حضور اساتید برجسته از نقاط قوت نخستین جشنواره ادبی صدرا بود و در پرتوی رویدادهای فرهنگی می توانیم به شناسایی استعدادها و هویت افزایی بپردازیم.

وی با اشاره به دلایل شکل گیری این رویداد ادبی افزود: جایزه ادبی صدرا از تیرماه ۱۴۰۱با اهدافی نظیر رشد وحدت قومیتی، شناسایی ظرفیت های صدرا به هموطنان، شناسایی اساتید و استعدادهای پنهان آغاز شد.

پیمانی اضافه کرد: آیین افتتاحیه این رویداد ادبی در شهریور ۱۴۰۱ و با همکاری هشت دستگاه شامل استانداری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری فارس، بسیج هنرمندان استان، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه شیراز و با حمایت های بی دریغ شهرداری و شورای اسلامی شهر صدرا کلید خورد.

وی ضمن ابراز خرسندی از حضور اساتید صاحب نام و متخصص در حوزه ادبیات و فرهنگ در کمیته علمی نخستین رویداد ادبی شهر صدرا بیان کرد: یکی دیگر از نقاط قوت این رویداد توجه ویژه به مبانی طنز به منظور تقویت فرهنگ شهروندی است و به موازات آن در تلاش بودیم تا در بخش های داستان و شعر نیز به افزایش مخاطبان بپردازیم.

مدیر اجرایی نخستین جشنواره ادبی صدرا به برخی از مشکلات تیم برگزار کننده این رویداد ادبیهم اشاره ای داشت و گفت: در زمینه اطلاع رسانی در فضای مجازی حساب ویژه ای باز کرده بودیم که بنابر شرایط حاکم بر جامعه محقق نشد اما با این وجود بیش از ۹۰۰ برگ اثر در ۲۵۰ موضوع از ۱۴ استان و اتباع ایرانی مقیم خارج از کشور دریافت کردیم.

وی ادامه داد: بیشتر آثار در حوزه داستان کوتاه به دبیرخانه ارسال شدند و یک چهارم آثار هم از شهر صدرا بود و آثار بدون نام و با کدشناسه توسط هیئت داوران طی سه مرحله مورد بررسی قرار گرفت.

پیمانی تاکید کرد: امیدواریم جشنواره ادبی صدرا در تقویم رویدادهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یک برنامه ماندگار ثبت شود و در آینده شاهد شکوفایی هر چه بیشتر ادبیات باشیم.

 

جشنواره ادبی صدرا

اقدام سازمان فرهنگی شهر صدرا در برپایی رویداد ادبی «نخستین جشنواره ادبی شهر صدرا» قابل تحسین است

 

سعید بیابانکی، چهره ادبی ماندگار کشور در آیین اختتامیه «نخستین جشنواره ادبی شهر صدرا» که در دانشکده هنر و معماری صدرا برگزار شد، گفت: اقدام سازمان فرهنگی شهر صدرا در برپایی این رویداد ادبی قابل تحسین است و به اشتراک گذاری تجربه های زیستی در قالب رویدادهای ادبی نقش ارزنده ای در جامعه خواهد گذاشت.

این استاد دانشگاه خواستار حمایت دستگاه های اجرایی برای رونق رویدادهای فرهنگی شد و اظهار کرد: می توان در پرتو ادبیات به گونه ای عمل کرد که جامعه به سوی تعالی رهنمون شود.

وی همچنین با تاکید بر نقش تابناک ادبیات به ویژه طنز در تقویت نشاط شهروندی گفت: کاریکلماتورها یکی از قالب هایی هستند که می توان با استفاده از آن عموم جامعه را به ادبیات و دستاوردهای آن علاقمند کرد زیرا جذابیت خود را در عصر حاضر حفظ  کرده اند.

بیابانکی تاکید کرد: ظرفیت شعر و داستان فراتر از حوزه های ادبیات است و دارای کارکردهای اجتماعی هستند و در تاریخ ایران، شاعران همواره نقش تاثیرگذاری در تعاملات اجتماعی جامعه و شکل گیری هنجارهای مثبت داشته اند و فرازهای آنها موجب یادآوری و تداعی نکات مثبت اخلاقی با زبانی لطیف می شود.

 

سازمان فرهنگی شهرداری صدرا قدم اول برگزاری جشنواره ادبی شهر صدرا را پرتوان برداشت

 

عبدالرضا قیصری، دبیر کمیته علمی جشنواره ادبی صدرا در آیین اختتامیه «نخستین جشنواره ادبی شهر صدرا» که در دانشکده هنر و معماری صدرا برگزار شد، گفت: استقبال شرکت کنندگان در نخستین دوره این جشنواره مطلوب بود و به جرات می توانیم بگوییم که قدم اول در این رویداد پرتوان برداشته شده است.

وی ادامه داد: هیئت داوران با تمرکز به بررسی جوانب مختلف آثار پرداخت و فرصت زیادی به انتخاب آثار بر اساس شایسته سالاری اختصاص داد.

قیصری تصریح کرد: برگزاری نخستین دوره جشنواره ادبی شهر صدرا نویدبخش این است که در دوره‌ های بعدی میزبان آثار وزین تری از اهالی سرشناس فرهنگ و ادب خواهیم بود و شهر صدرا با شتاب بیشتری به سوی ماهیت فرهنگی اصیل خود حرکت می کند.

وی ضمن تقدیر از تلاش های شبانه روزی و خستگی ناپذیر سازمان فرهنگی شهرداری صدرا برای برپایی این رویداد فاخر ادبی اظهار کرد: امیدواریم با حمایت های بیشتر از این رویدادهای فرهنگی به شیوه بهتری شاهد برپایی این جشنواره فرهنگی در آینده باشیم.

 

  • نویسنده : مریم شمالیان