تفاهم‌نامه خرید ۴۰ دستگاه اتوبوس برقی امضا شد/ کرج اولین بهره‌بردار اتوبوس‌های برقی در کشور
تفاهم‌نامه خرید ۴۰ دستگاه اتوبوس برقی امضا شد/ کرج اولین بهره‌بردار اتوبوس‌های برقی در کشور

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، در جلسه امضای قرارد خرید اتوبوس‌های برقی مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو دیزل، مدیران سازمان شهرداری‌ها و حسین مهاجری، علیرضا رحیمی و عمار ایزدیار از اعضای شورای شهر کرج حضور داشتند.    با تلاش اعضای شورا و شهردار کرج این کلانشهر به عنوان اولین شهر […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، در جلسه امضای قرارد خرید اتوبوس‌های برقی مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو دیزل، مدیران سازمان شهرداری‌ها و حسین مهاجری، علیرضا رحیمی و عمار ایزدیار از اعضای شورای شهر کرج حضور داشتند.   

با تلاش اعضای شورا و شهردار کرج این کلانشهر به عنوان اولین شهر کشور بهره‌بردار اتوبوس‌های برقی ساخت ایران خواهد بود.

شهردار کرج با اشاره به اینکه از ابتدای فعالیت دوره جدید مدیریت چند قرارداد خرید ناوگان حمل و نقل عمومی با شرکت‌های پیشرو در این حوزه منعقد شده است، اظهار داشت: توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله موضوعاتی است که در دوره ششم شورای شهر و مجموعه مدیریت شهری به آن توجه ویژه شد.

مهرداد کیانی در ادامه با بیان اینکه کرج اولین بهره‌بردارِ اتوبوس‌های برقی در کشور خواهد بود، گفت: یکی از شاخص‌های عدالت اجتماعی تحول در حوزه حمل و نقل عمومی است که خوشبختانه با همراهی اعضای شورا و دو برابر شدن ظرفیت‌های حمل و نقل این مهم در حال محقق شدن است.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از هزینه خرید اتوبوس‌های برقی از طریق وزارت کشور و مابقی توسط شهرداری کرج پرداخت شده است.

شهردار کرج لزوم توجه به حفظ محیط زیست را از موضوعات مهم کلانشهرها عنوان کرد و یادآور شد: در کنار توسعه ناوگان حمل و نقل، کمک به حفظ محیط زیست از دیگر جنبه‌هایی بود که شهرداری کرج را بر آن داشت به سمت استفاده از ناوگانِ حمل و نقل با سوخت‌ پاک حرکت کند.  

مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو دیزل در این نشست ضمن قدردانی از تلاش‌های شهردار کرج برای استفاده از اتوبوس‌های برقی، اظهار داشت: کرج اولین کلان‌شهری بود که با فراهم کردن بستر لازم زمینه‌های همکاری‌ را به سرعت ایجاد کرد.  

توسلی مهر گفت: با شهرهای زیادی برای همکاری و استفاده از اتوبوس‌های برقی صحبت شد اما متاسفانه به جمع‌بندی نهایی نرسیدیم.  

وی ادامه داد: امیدوارم ورود اتوبوس‌های برقی به کرج منجر به رفاه بیشتر شهروندان این کلانشهر شود.

مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو دیزل یادآور شد: دکتر وحیدی وزیر محترم کشور نگاه ویژه‌ای به تولیدات این مرز و بوم دارند که این مهم در بستن قرارداد خرید بیش از ۱۴ هزار اتوبوس با شرکت ‌های داخلی به وضوح قابل مشاهده است.  

توسلی‌مهر با اشاره به اینکه ورود محصولات برقی در جهان رو به گسترش است و با برنامه‌ریزی در حال کم کردن این فاصله هستیم، افزود: اتوبوس‌های برقی ساخت داخل به نام E Atros دارای باتری ۳۵۰ کیلووات ساعت است ضمن آنکه موتور الکتریکی آن با قدرت ۳۵۰ کیلووات و ۳۵۰۰ نیوتن متر گشتاور از ظرفیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: پلتفرم این محصول بر پایه پلتفرم اتوبوس آتروس به صورت صفر تا صد بازطراحی و توسعه و تولید شده که به راحتی می تواند شیب های ۲۰ درصد و بالاتر را پیمایش کند. حداکثر سرعت پیمایش این خودرو ۱۳۰ کیلومتر بوده که به ۹۰ کیلومتر محدود شده است.  

این مسئول با اشاره به اینکه اتوبوس برقی ایران‌خودرو دیزل استاندارد ۸۵ گانه دریافت کرده است، گفت: ظرفیت مسافر اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل ۳۵ نفر نشسته و ۳۵ نفر ایستاده است که مجوز آن بر اساس استانداردهای تعریف شده گرفته شده است.

به گفته مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل؛ این محصول بر اساس استانداردهای ایران خودرو دیزل و منطبق با استانداردهای بین‌المللی، در سه سطح و بالغ بر ۱۰ هزار کیلومتر تست پیمایش شده است و بر این اساس، E Atros می تواند دست کم ۲۵۰ کیلومتر با کولر روشن در سطح شهر پیمایش کند.

گفتنی است، ظرف روزهای گذشته نیز ۱۲ دستگاه اتوبوس و ۳۸ دستگاه ون به منظور تقویت حمل و نقل عمومی کلانشهر کرج خریداری و به ناوگان افزوده شد.

منتشر شده در تاریخ ۳ مهر ماه ۱۴۰۲