تشریح تصمیمات پیرامون زاینده‌رود – ایمنا
تشریح تصمیمات پیرامون زاینده‌رود – ایمنا

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی صالحی امروز _یکشنبه بیست‌وهشتم آبان_ در نطق میان دستور صدودهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: علاوه بر جلسات متعددی که از ابتدای دوره ششم در حوزه آب داشتیم، روز گذشته نیز در جلسات با مسئولان، تلاش کردیم پشتیبانی خوب حقوقی، فرهنگی […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی صالحی امروز _یکشنبه بیست‌وهشتم آبان_ در نطق میان دستور صدودهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: علاوه بر جلسات متعددی که از ابتدای دوره ششم در حوزه آب داشتیم، روز گذشته نیز در جلسات با مسئولان، تلاش کردیم پشتیبانی خوب حقوقی، فرهنگی و مطالبه گری جدی را در خصوص احیای جریان پایدار زاینده‌رود از سراب تا پایاب داشته باشیم.

وی با اشاره به جلسه چهار ساعته با وزرای کشور به عنوان نماینده رئیس جمهور و نیرو به عنوان پاسخگوی اصلی در حوزه آب با مدیران و نخبگان و کشاورزان اصفهانی افزود: در این جلسه محور همه حرف‌های نمایندگان اقشار مختلف اصفهان، حول چند کلید واژه بود، حماسه ۲۵ آبان، حیات به خطر افتاده یک تمدن، عدالت، صداقت، قانون و شفافیت در حکمرانی آب این کلید واژه‌ها بود.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: به‌صورت جدی نگران هستیم، بابت نفوذی که در مراجع تصمیم گیری حوزه آب و محیط زیست کشور وجود دارد. به وضوح شاهد تشویش اذهان عمومی و ارائه اطلاعات غلط به مدیران عالی کشور توسط همین شبکه به خصوص در حوزه آب هستیم و امید به تدبیر مراجع متولی در این حوزه داریم تا اوضاع از اینکه هست در فضای اجتماعی کشور و استان‌ها وخیم‌تر نشود.

صالحی تصریح کرد: این آخرین فرصت برای احیای تمدن در فلات مرکزی ایران است و ما نیز به جز اقدامات عاجلی که باید برای حل معضل زاینده‌رود و اثرات زیست‌محیطی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی وضعیت کنونی آن توسط دولت صورت بگیرد، پاسخی در شرایط فعلی برای مردم نداریم.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آنچه در ۵۱۵ روز قبل، از نشست پایانی سفر رئیس جمهور به اصفهان در سال ۱۴۰۱ گزارش دادم، پیگیری مشکل ۲۰ ساله زاینده‌رود باید مستمر، مستند و هم‌افزا باشد و قدم به قدم پیش برود.

وی تصریح کرد: تک رویی و تک صدایی و رفتارهای نمایشی و دفعی، هیجانی و غیر مستمر نه تنها به نتیجه نخواهد رسید که کار را سخت‌تر می‌کند.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: آنچه در جلسه روز گذشته اجماع شد، مواردی است که باید مکتوب و مستند می‌شد که در جلسه بعدی شده است، اما مجدد آن را مرور می‌کنم تا از فرصت ثبت آن در تاریخ توسط این تریبون استفاده کنم.

وی افزود: آب فقط در حد نیاز شرب و تا سقف ۱۸ میلیون متر مکعب از پروژه بن- بروجن برداشت می‌شود، البته با لحاظ کسر برداشت از خط انتقال آب کوهرنگ که حدود ۸ میلیون متر مکعب است.

صالحی ادامه داد: آب تخصیصی به یزد فقط در مصرف واقعی شرب انتقال داده خواهد شد و مصرف در سایر مصارف از جمله صنعت و کشاورزی با اعمال مداخله وزارت نیرو متوقف خواهد شد.

وی با بیان اینکه پمپاژ تونل کوهرنگ سه تا سه ماه آینده آغاز و برای آغاز عملیات عمرانی سد و آزادسازی اراضی آن اعتباراتی توسط وزارت کشور مصوب شد، گفت: تخصیص آب به اصفهان از پروژه خرسان و تأمین مالی آن با شرایط پیشنهادی استان اصفهان انجام گیرد.

صالحی با بیان اینکه نظارت و شفافیت برداشت‌ها از سراب تا پایاب با سیستم هوشمند و مکانیزه انجام خواهد شد، تصریح کرد: این موارد در نامه مکتوب همکارانم در شورای اسلامی شهر مستند شده که با امضای همکارانم در وزارت کشور ثبت خواهد شد و باید امیدوار باشیم آنچه در جلسه دوم شب گذشته مستند و مکتوب شد به عرصه عمل دربیاید تا با پیگیری روزشمار وعده‌ها سال آینده دوباره در همین نقطه نباشیم.