تبریز به مثابه موتور محرکه توسعه تعاملات بین ایران و جمهوری آذربایجان
تبریز به مثابه موتور محرکه توسعه تعاملات بین ایران و جمهوری آذربایجان

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان با بیان اینکه تبریز در حوزه شهری و مهندسی شهری پیشرو است، گفت: تبریز می تواند نقش موتور محرکه توسعه تعاملات و تبادلات بین ایران و جمهوری آذربایجان را ایفا کند. به گزارش شهریار، سید عباس موسوی در دیدار با  شهردار تبریز […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان با بیان اینکه تبریز در حوزه شهری و مهندسی شهری پیشرو است، گفت: تبریز می تواند نقش موتور محرکه توسعه تعاملات و تبادلات بین ایران و جمهوری آذربایجان را ایفا کند.

به گزارش شهریار، سید عباس موسوی در دیدار با  شهردار تبریز اظهار کرد: از ظرفیت های اقتصادی تبریز و آذربایجان شرقی به عنوان یکی از استان های که با کشور جمهوری آذربایجان مرز مشترک دارد، به بهترین نحو ممکن در جهت افزایش تبادلات اقتصادی باید بهره گرفت.

وی با بیان اینکه تبریز با ظرفیت های متنوعی که دارد یکی از شهرهای پیشرو در حوزه شهری و مهندسی شهری است، افزود: تبریز در منطقه قفقاز و حتی در ابعاد جهانی نیز شناخته شده است. این شهر با داشته ها و ظرفیت های عظیم خود، می تواند موتور محرکه توسعه تبادلات اقتصادی بین دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان باشد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان در پایان عنوان کرد: تبریز در یک سال اخیر در موضوعات مدیریت شهری پیشرفت چشمگیری داشته و اتفاقات مثبت و مبتکرانه ای در مدیریت شهری تبریز رقم خورده است.

موسوی خاطرنشان کرد: دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان اشتراکات متعدد دینی، مذهبی، فرهنگی و… دارند که این مفاهیم مشترک جزو اصلی ترین عوامل موثر در توسعه روابط بین دو کشور خواهد بود.

وی یادآور شد: دیدار روسای جمهور ایران و جمهوری آذربایجان در روزهای گذشته و توافق‌های انجام یافته بین دو طرف می تواند نقش بسیاری در بهبود روابط و توسعه بیش از پیش روابط داشته باشد.

شهردار تبریز نیز در این دیدار با اعلام اینکه مدیریت شهری تبریز به دنبال فعال سازی دیپلماسی شهری با استفاده از ظرفیت های وزارت  امورخارجه است، تصریح کرد: با توجه به ظرفیت و پتانسیل طرفین در ارتباط با توسعه تعاملات شهری مذاکراتی انجام شده است.

یعقوب هوشیار با اشاره به اینکه جمهوری آذربایجان دومین کشور شیعه جهان از لحاظ جمعیتی است، افزود: اشتراکات فرهنگی متعددی بین دو کشور وجود دارد. ظرفیت های گردشگری و فرهنگی تبریز می تواند محور توسعه مراودات با شهرهای طرف مقابل باشد.

وی با بیان اینکه با  تلاش های وزارت ‌امور خارجه و درایت سفیر ایران در جمهوری آذربایجان، اقدامات خوبی در موضوع کریدور حمل و نقلی انجام شده است، تصریح کرد: امیدواریم در حوزه سرمایه گذاری تیم اقتصادی قدرتمندی برای مشارکت در سرمایه گذاری و همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری در تبریز حضور یافته و تعاملات اقتصادی خوبی انجام شود.

هوشیار با تشریح اقدامات عمرانی مدیریت شهری در دوره فعلی، تصریح کرد: تبریز در حوزه اجرای پروژه های زیست محیطی، حمل و نقل، تاکسیرانی و هوشمندسازی شاهد پیشرفت های مطلوبی بوده است به طوری که اقدامات ارزشمندی برای ارتقای زیرساخت های هوشمندسازی شهری انجام یافته است.

وی در پایان ابراز کرد: امیداواریم با گسترش تعاملات بین طرفین، ظرفیت های بالقوه موجود تبدیل به پتانسیل بالفعل شود.

در پایان این دیدار شهردار تبریز به رسم یادبود، دیوان شهریار ُملک ادب را به سفیر جمهوری اسلامی در جمهوری آذربایجان اهدا کرد.